Improvement of the mathematical performance of fifth grade students of basic general education through student research activities

Authors

  • Rosario Margoth Arias Baño Escuela “Rafael Cruz Cevallos” de Quito, Ecuador
  • Germania Cesilia Monar Mantilla Escuela “Rafael Cruz Cevallos” de Quito, Ecuador
  • Wilber Ortiz Aguilar Universidad Bolivariana del Ecuador, Ecuador
  • Carlos Manuel Hernández Hechavarría Universidad de Oriente, Cuba

Keywords:

mathematical performance, basic education, strategy

Abstract

Mathematical performance is an extremely important aspect in the training of students that requires greater attention in the fifth grade of Basic General Education (EGB), from science the scientific problem is specified: how to contribute to the improvement of the mathematical performance of students. fifth grade students of the EGB, assuming the teachinglearning of mathematics in the fifth grade as the object of the research, and general objective: development of a strategy to improve the mathematical performance of fifth grade students of the EGB. The study of scientific and didactic literature reveals that research activities by students and the Nearpod can contribute to the improvement of their mathematical performance, but certain essential links between them are not sufficiently highlighted, revealing theoretical and practical gaps. This article defends the idea: if a strategy is used for the teaching-learning of mathematics in the fifth grade of Basic General Education in Ecuador, which coherently integrates research activities of students with the assistance of Nearpod, within the framework of the curriculum Prioritized with emphasis on communication, mathematics, digital and socioemotional competencies, students' mathematical performance is improved. The strategy presented is structured into a general objective, four stages with their respective objectives and actions, supported by the foundations previously stated. The strategy is introduced in the “Rafael Cruz Cevallos” school, involving 68 fifth grade students, obtaining satisfactory results shown in a table, with quantitative and qualitative scales four levels: very low, low, medium and high.

References

Arroyo, M. B. A., & Rodríguez, M. A. Y. (2020). Propuesta de herramientas TIC para facilitar el proceso enseñanza–aprendizaje de la matemática. Polo del Conocimiento: Revista científico-profesional, 5(12), 574-589. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8042549

Bermejo, V. (2021). Herramientas educativas para la enseñanza online: asignaturas AICLE en primaria. [tesis posgrado, Universitat Oberta de Catalunya UOC]. BarelonaEspaña.http://openaccess.uoc.edu/webapps/o2/bitstream/10609/134012/1/Ver mejo_Rodriguez_Virginia_TFM%20%20ENTREGA%20FINAL%20.pdf https://acortar.

link/UfLaJa

de León, D., Sánchez, I., Koleszar, V., Cervieri, I., & Maiche, A. (2021). Actividades numéricas en el hogar y desempeño matemático en niños preescolares. Revista Argentina de Ciencias del Comportamiento, 13(3), 49-58. http://www.scielo.org.ar/scielo.php?pid=S1852-42062021000300049&script=sci_abstract&tlng=en

Duque-Romero, M., & Puebla-Molina, A. (2023). Educación básica: desafíos para la educación ecuatoriana post pandemia. Mendive, 21(2), e2956, https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2956

González, J. I., & Granera, J. (2021). Entornos Virtuales de Aprendizaje (EVA) para la enseñanza-aprendizaje de la Matemática. Revista Científica De FAREM-Estelí, 49–62. https://doi.org/10.5377/farem.v0i0.11607

Hernández H, C. M, Vázquez C, Y. y Palma S, L (2017). Variantes en la implementación de actividades investigativas escolares y proyectos: dos ejemplos. Revista Didasc@lia: Didáctica y Educación, VIII(7).

Hernández H, C. M. (2021) Perfeccionamiento de la enseñanza-aprendizaje con enfoque investigativo creativo: acercamiento a fundamentos y contribuciones (39 páginas, pág. 107-146), Capítulo III en Libro: Concepciones y buenas prácticas en didácticas particulares. Cisneros G, S.; Hernández H, C.M; Aranda C., B.L.; Céspedes Q., A; Vinent M., M.V. Editorial: “Universo Sur”. Universidad de Cienfuegos. https://universosur.ucf.edu.cu/?p=2845

Hernández Hechavarría, C. M., & González Vidal, O. L. (2015). Actividad investigativa escolar y ejercicios en matemáticas: el papalote. UNIÓN-REVISTA IBEROAMERICANA DE EDUCACIÓN MATEMÁTICA, 11(42). https://www.revistaunion.org/index.php/UNION/article/view/632

Ministerio de Educación. (2023). ACUERDO Nro. MINEDUC-MINEDUC-2023-00008-A. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2023/03/MINEDUC-MINEDUC-2023-00008-A.pdf

Ordaz Villegas, G., & Acle Tomasini, G. (2021). Desempeño matemático. Evaluación por rúbricas en los primeros grados de educación básica. Perfiles educativos, 43(173), 76-93. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0185-26982021000300076&script=sci_arttext

Plaza, L., González, J., & Vasyunkina, O. (2020). Obstáculos en la enseñanza–aprendizaje de la matemática. Revisión sistemática. Sección 2/Propuesta para la enseñanza de las matemáticas, 33(1). http://funes.uniandes.edu.co/22406/1/Plaza2020Obstaculos.pdf

Quintanilla, V. A., & Gallardo, J. (2020). Identificar experiencias emocionales para mejorar la comprensión en matemáticas. Revista Uno, April. https://acortar.link/UwnEUM

Romero-Caballero, S. C., Hernández-Sánchez, I. B., Barrera-Villarreal, R. E., & Mendoza-Rojas, A. (2022). Inteligencia emocional y desempeño académico en el área de las matemáticas durante la pandemia. Revista de Ciencias Sociales, 28(2), 110-121. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8378005

Published

2024-01-30

How to Cite

Arias Baño, R. M., Monar Mantilla, G. C., Ortiz Aguilar, W., & Hernández Hechavarría, C. M. (2024). Improvement of the mathematical performance of fifth grade students of basic general education through student research activities. Maestro Y Sociedad, 327–333. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6333

Issue

Section

Número Especial

Most read articles by the same author(s)