Teaching for sustainable development and the school
Teaching for sustainable development and the school
Keywords:
sustainable development, teaching for sustainable development, objectives of the 2030 AgendaAbstract
This essay aims to analyze the importance of teaching for sustainable development at school, in order to contribute to the dissemination of knowledge on such an important issue and encourage the reader to practice responsible actions for sustainable development. In this sense, various bibliographical materials supported by the methods of documentary analysis, hermeneutics and bibliographic review were studied, interpreted and summarized. It is concluded that sustainable development is the satisfaction of the needs of current generations without endangering the ability to meet the needs of future generations, guaranteeing the balance between economic growth, care for the environment and social welfare. Teaching for sustainable development is focused on the environment, society and the economy and is based on the needs, beliefs and conditions of the environment and helps improve social behavior in favor of human progress.
References
Alburquerque, F. (2011). Planificación del desarrollo económico local sostenible, segundo taller de enseñanza de la elaboración de los Planes de Desarrollo Sostenible de Andalucía. https://es.slideshare.net/FOMINDEL/2do-taller-del-medio-ambiente-y-del-francisco-alburquerque
Alonso-Sainz, T. (2020). Educación para el desarrollo sostenible: una visión crítica desde la Pedagogía. Revista Complutense de Educación, 32(2), 249-259.
Aznar Minguet, P. (2010). Educación para el desarrollo sostenible: reflexiones teóricas y propuestas para la acción. Revista Edetania: estudios y propuestas socio-educativas, (37), 129-148.
Bautista Cerro, M. J., Murga-Menoyo, M. A. & Novo, M. (2019). La Educación Ambiental. Revista de Educación Ambiental y Sostenibilidad, 1(1), 1103.
Crosendo. (2016). La Educación para el Desarrollo Sostenible (EDS). Escuela de Organización Industrial. https://www.eoi.es/blogs/msoston/2016/03/29/la-educacion-para-el-desarrollo-sostenible eds/
De La Rosa Valdiviezo, A., Toro Girón, K., Jaen Armijos, K., & Espinoza Freire, E. (2019). El proceso de enseñanza-aprendizaje en las ciencias naturales: las estrategias didácticas como alternativa. Revista Científica Agroecosistemas, 7(1), 58-62.
Espinoza Freire, E. E. (2019). La dimensión ambiental en la enseñanza de las ciencias naturales en la Educación Básica. Revista Científica Agroecosistemas, 7(1), 105-114.
Ezquerra Quintana, G., Gil Mateos, J. E., & Márquez Sánchez, F. (2016). Educación para el desarrollo sostenible, su dimensión ambiental. Una visión desde y para las universidades en América Latina. Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 4(3), 72-81.
Fernández Rojas, J. (2017). Análisis de la incorporación de los objetivos de desarrollo sostenible 2016–2030. Caso de estudio plan de desarrollo del municipio de Soacha 2016-2019. [Tesis de Máster, Universidad Distrital Francisco José de Caldas].
González Morales, D. & Díaz Alfonso, Y. M. (2018). La importancia de promover en el aula estrategias de aprendizaje para elevar el nivel académico en los estudiantes de Psicología. Revista iberoamericana de Educación, 40(1).
González Gaudiano, E. &Meira Cartea, P. (2020). Educación para el cambio climático: ¿Educar sobre el clima o para el cambio? Revista Mexicana de Investigación Educativa, 24(81), 507-535.
Kestin, T., Belt, M., Denby, L., Ross, K., Thwaites, J. &Hawkes, M. (2017). Cómo empezar con los ODS en las universidades. Una guía para las universidades, los centros de educación superior y el sector académico. http://reds-sdsn.es/wp-content/uploads/2017/02/Guia-ODS-Universidades-1800301-WEB.pdf
Márquez Delgado, D., Linares Guerra, E. & Hernández Acosta, R. (2021). Implementation of the sustainable development goals from a university study center. Universidad de Pinar del Río, Cuba. Revista de Gestión del Conocimiento y el Desarrollo Local, 8(2), 32-43.
Mckeown, R. (2002). Manual de Educación para el Desarrollo Sostenible. Centro para la Geografía y la Educación Ambiental, 1-178.
Meira, P., Barba, M., &Castiñiras, J. J. (2017). Crisis económica y profesionalización en el campo de la educación ambiental: comparativa 2007-2013 en Galicia. Educação e Pesquisa, 43(4), 1127-1146. https://dx.doi.org/10.1590/s1517-9702201703155092
Merma-Molina, G., Gavilán-Martín, D. & Hernández-Amorós, M. (2021).La integración del Objetivo de Desarrollo Sostenible 5 en la docencia de las universidades españolas. Revisión sistemática. Revista Santiago, (151), 49-75.
Molina, L. (2018). Como poder desarrollar la enseñanza en los estudiantes. La importancia de formar en valores en la educación superior. https://www.actaodontologica.com/ediciones/2008/1/art-9/
Nay Valero, M. & Febres Cordero-Briceño, M. (2019). Educación Ambiental y Educación para la Sostenibilidad: historia, fundamentos y tendencias. Encuentros, 187-201.
ONU. (1992). Desarrollo Sostenible. Cumbre de la Tierra de Río. (Informe). https://www.un.org/es/conferences/environment/rio1992
ONU. (2012). Asamblea General de las Naciones Unidas. Desarrollo sostenible, antecedentes. http://www.un.org/es/ga/president/65/issues/sustdev.shtml
ONU. (2017). Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo. ¿Qué son los objetivos de desarrollo sostenible? http://www.undp.org/content/undp/es/home/sustainable-development-goals.html
Osés Aguilera, R., Cabrera Álvarez, E. N., & Cruz Moreira, J. I. (2019). Sistema Informático para el Control Ambiental de la Montaña en Cienfuegos, Cuba. Sociedad & Tecnología, 2(1), 18–26. https://doi.org/10.51247/st.v2i1.15
Pérez Ortega, I. (2018). Educación para el Desarrollo Sostenible más allá del currículo escolar. Reflexiones socio-culturales. Revista San Gregorio, (24), 141-148.
Pérez Pelipiche, N., Fonseca Arias, B., & Ocejo Salvador, A. M. (2021). Contextualización de la Tarea Vida en el proceso de formación profesional. Universidad de Oriente. Sociedad & Tecnología, 4(2), 96–108. https://doi.org/10.51247/st.v4i2.99
Ramón-Pineda, M. Á., Zambrano-Campoverde, J. A., & Espinoza-Freire, E. E. (2016). La relación valorativa del hombre con la naturaleza para el trabajo social. Ciencia en su PC, (4), 64-76.
Ruíz, D., Giménez Armentia, P., & Maldonado, C. (2019). Educación para el desarrollo sostenible: el papel de la universidad en la Agenda 2030. Prisma Social. Revista de Ciencias Sociales, 25(2), 179-202.
Rodrigo Cano, D., Picó, M. J. & Dimuro, G. (2019). Los Objetivos de Desarrollo Sostenible como marco para la acción y la intervención social y ambiental. Retos Revista de Ciencias de la Administración y Economía, 9(17), 25-36. https://doi.org/10.17163/ret.n17.2019.02
Sánchez Gutiérrez, G. (2018). La formación para el desarrollo sostenible: función esencial de la universidad. Seminario "El papel de la Universidad iberoamericana en la Agenda 2030". SEGIB. https://www.segib.org/wpcontent/uploads/El_papel_de_la_Universidad_IB_en_Agenda2030.pdf
Schuschny, A. &Soto. H. (2009). Guía metodológica, diseño de indicadores compuestos de desarrollo sostenible. http://www.cepal.org/.../3661-guia-metodologica-diseno-indicadores-compuestos-desarrollo Naciones Unidas
Sigüenza Coronel, A. B., Calle Vélez, L. M., & Iza Sarmiento, Y. L. (2021). Vinculación de la enseñanza con la vida. Sociedad & Tecnología, 4(S1), 91–105. https://doi.org/10.51247/st.v4iS1.123
Unesco. (2014). Unesco hoja de ruta para la ejecución del programa de acción mundial de educación para el desarrollo sostenible. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura.
Unesco. (2017). Educación para los objetivos de desarrollo sostenible: objetivos de aprendizaje. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura.
Vega Mendoza, V. H., & Ruiz Canizales, R. (2017). Desarrollo sostenible y vivienda digna como punto de progreso social. El Ágora USB, 17(1), 245-254.
Villarruel Fuentes, M. (2018). Educar para la sostenibilidad: el nuevo mantra de la educación agrícola en América Latina. International Journal of Educational Research and Innovation (IJERI), (9), 316-332.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Verónica Jacqueline Guamán-Gómez, Eudaldo Enrique Espinoza-Freire
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.