The permanent formation of the music's professional: an unavoidable bet
Array
Keywords:
Professional improvement, musical teaching, systematize, strategyAbstract
A priority of education systems is to promote, continuously, improvements in their professionals training in order to guarantee the quality of the educational process. For this reason, after detecting insufficiencies in the training of the graduate of music's specialties, and present one objective elaborate one pedagogic strategy are presented in order to systematize the composer's work Laureano Fuentes Matons, an important musician of the XIX century in Santiago of Cuba, while it´s validated an almost unknown work for the Cuban music. Analysis-synthesis methods and dialectical methods were used with a hermeneutical approach for research development, among others no less significant. The theoretical model and a continuous work of educational and scientific-methodological improvement, showed the effectiveness and feasibility of the proposal.
References
2. Añorga, J. (2001). La Educación Avanzada. Barcelona, España: Octaedro y Academia
3. Avalos, B. (2007). El nuevo profesionalismo: formación docente inicial y continua. En Tenti, E. El oficio docente (209-238). Buenos Aires: Siglo XXI.
4. Bernaza, G. (2013). Construyendo ideas pedagógicas sobre el posgrado desde el enfoque histórico cultural. México: Universidad Autónoma de Sinaloa.
5. Escobar, N. (2001). La formación docente continua. Revista Iberoamericana de Educación. Recuperado de http://www.rieoei.org/experiencias2
6. Fischman, N. L. (1989). Apuntes Metodológicos sobre cuestiones de la enseñanza musical. La Habana: Pueblo y Educación.
7. Forcade, R. (2009). Formación inicial y superación del profesorado en Cuba. Dirección de Formación de Personal Pedagógico. MINED, Cuba. Memorias del Congreso Pedagogía, Encuentro por la unidad de los educadores, La Habana, Cuba.
8. Frega, A. L. (2008). La investigación en las enseñanzas musicales. Revista electrónica de la lista europea de música en la educación. Recuperado de http://música.rediris.es/leeme
9. García, G., Addine, F. (2004). Formación permanente de profesores. Retos del Siglo XXI. Materiales del CIED. (s.p.e.).
10. Guijarro, S. (1996). La historia cultural: tendencias y nuevas propuestas en la historiografía angloamericana. SIGNO, Universidad de Alcalá de Henares, (3), 163-191.
11. Hemsy de Gainza, V. (2010). Temas y problemáticas de la educación artística en la actualidad. Aula, Ediciones de la Universidad de Salamanca, (16), 33-48.
12. Hernández, A. (2009). La formación para la profesión docente: una visión desde la experiencia cubana. Ponencia presentada al II Seminario Internacional RELFIDO: Nuevos retos de la profesión docente, Barcelona, España.
13. Lolo, A. (2014). Dinámica de la formación pedagógico-musical de los estudiantes del nivel medio superior de música. (Tesis inédita de doctorado). Universidad de Oriente, Centro de Estudios de Educación Superior “Manuel F. Gran”, Santiago de Cuba, Cuba.
14. Marín, O. (2012). La integración como proceso y filosofía de trabajo en las Escuelas Vocacionales de Arte. (s.l.): Editorial Educación Cubana.
15. Martínez, M.C. (2009). Docentes de educación artística. Experiencias en el marco de la formación continua. Arte y educación, Revista Iberoamericana de Educación, (52).
16. Montilla, T. (2010). La música como herramienta pedagógica. Recuperado de: http://www.monografias.com/trabajos87/musica-como-herramientapedagogica/musica.html
17. Parellada, C. (2002). La formación en clave de cambio: transformar al docente, transformar a la persona. Aula de Innovación Educativa, (110), 68-76.
18. Ponsoda, A. (2013). Umbrales de apertura: profesorado en disciplinas históricas y teóricas de la música. Clave, Revista Cubana de Música, 15(2), 3-6.
19. Ramos, G. (2008). La sistematización como método teórico generalizador. Su significado en la investigación histórico-pedagógica. Santiago de Cuba: Universidad de Ciencias Pedagógicas “Frank País García”, CEPED “Juan Bautista Sagarra Blez”.
20. Rodríguez, D., Barceló, N. (2010). La formación del músico como pedagogo. Una mirada desde la Universidad de las Artes en Cuba. Itamar, Revista de Investigación Musical: Territorios para el Arte, Universidad de Valencia, España.
21. Salazar, Y. (2020). Programa didáctico- metodológico para la superación profesional de los profesores de la enseñanza musical especializada de la provincia de Santiago de Cuba. (Tesis inédita de maestría), Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.
22. Silva, I. (2016). Laureano Fuentes Matons (Santiago de Cuba 1825-1898). Repertorio mariano. Revisión, estudio y transcripción. Colección Patrimonio Musical Cubano. La Habana: CIDMUC.
23. Valiente, P. (2005). La superación profesional de docentes y directivos educacionales: una propuesta para su dirección. Pedagogía 2005. Curso 77. La Habana: IPLAC.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.