Formative research as a strategy to articulate the university functions of research, linking and teaching

Array

Authors

Keywords:

strategies; investigation; bonding; training process.

Abstract

The objective is to carry out a study referring to formative research as a strategy to articulate the university functions of research, linking and teaching that allows the development of theoretical-practical formative attitudes in students who are studying at the Bahía de Caráquez Extension. Analysis of the state of the art was carried out that allowed to substantiate and argue regarding the field and object of the investigation. Through an analytical and descriptive method, a retrospective analysis of the teaching activity and its contribution to the practical activity carried out by students in the communities of the canton was carried out. The activity assignment studies made it possible to verify the relevance and responsibility of each teacher in the training process. The analysis of the participation of commercial activities allowed verifying the contributions that students have made in the transfer of knowledge in the different commercial activities of the town.

References

1. Corleto, C.; Kimball, J.; Tipton, A. & MacLauchlan, R. (1996). Foundation Coalition First Year Integrated Engineering Curriculum at Texas A6M. University Kingsville: Development, Implementation and Assessment. Paper presented at the Frontiers in Education Conference., 26th Annual Conference, Proceedings, Salt Lake City, Utah.
2. Espinoza, E. E. (2020). La Investigación Formativa. Una Reflexión Teórica. Revista Conrado, 16(74), 45-53.
3. Franco, M. (2017). Articulación de las funciones sustantivas en resultados de la gestión de la vinculación en la UCSG. Vicerrectorado de Vinculación, pp.1-12.
4. Gaete, M. y Morales, R. (2011). Articulación del sistema de educación superior en Chile: posibilidades, tensiones y desafíos. Revista Calidad en la Educación, 35(2), 51-89.
5. González, E. (2006). La investigación formativa como una posibilidad para articular las funciones universitarias de la investigación, la extensión y la docencia. Revista Educación y Pedagogía, 18(46), 103-109.
6. González, E. M. (2020). La investigación formativa como una posibilidad para articular las funciones universitarias de la investigación, la extensión y la docencia. Revista Educación y Pedagogía, XVIII(46), 103-109.
7. Lemoine-Quintero, F. L., Carvajal-Zambrano, G. V., Hernández-Rodríguez, N. R. y Delgado-Caicedo, Y. L. (2020). Rol y pertinencia en universidades del Ecuador en la actividad de vinculación con la sociedad. Maestro y Sociedad, 17(3), 437-453. Recuperado de https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5212
8. Rojas, A. M. (2012). Articulación e integración en el currículum de formación profesional. Revista de Docencia Universitaria, (10), 55-81.
9. SENA. (2012). Articulación de la educación media con la educación superior, la formación profesional integral y la educación para el trabajo y el desarrollo humano. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional & Servicio Nacional de Aprendizaje.
10. Sevilla, P., Farías, M. & Weintraub, M. (2014). Articulación de la educación técnico profesional: una contribución para su comprensión y consideración desde la política pública. Calidad en la educación, (41), 83-117.
11. Villacís-Zambrano, L. M., Ferrín-Delgado, E., Aragundi-Demera, M. A. y Lemoine-Quintero, F. A. (2020). Análisis de las causas que inciden en el bajo nivel de ingreso a la Educación Superior de los bachilleres del distrito Sucre–San Vicente. Maestro y Sociedad, 17(1), 25-38. Recuperado de https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5144

Published

2021-02-05

How to Cite

, & . (2021). Formative research as a strategy to articulate the university functions of research, linking and teaching: Array. Maestro Y Sociedad, 18(1), 188–198. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5327

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)