The formation of moral value patriotism in primary school

Array

Authors

Keywords:

formation, values, patriotism

Abstract

This article is directed to the formation of the moral value patriotism in primary school and provides a methodology integrated by a theoretic and instrumental apparatus. The fundamental methods employed theoretically are: historical-logic, inductone-deductive, analysis-synthesis and system approach. The empirie lovel induds the documentary analysis, the observation, the suwey, the methodological triangulation between methods, case study, as well as the criterion of users and specialists. It is also used the descriptive statistics. The partial introduction of the results is carried out at the primary intewship Abel Santamaría Cuadrado in Santiago de Cuba. a system of procedeevs, level, indicators and formative stages of the value is provided as practical concretion of the value is provided as practical concretion of the methodology. The results demonstrate its feasibility and effectiveness, while it achieved to strengthen the performance of schoolchildren in the training spaces a folding the guiding function, benifiting the formative process of them.

References

1. Alonso, I. y Gorina, A. (2018). Orientaciones metodológicas para la estructuración y redacción de un informe de tesis. Santiago de Cuba: Edición cooperada Ediciones UO y GIDMAC.
2. Aranda, B. y Mafrán, Y. (2017). El proceso de formación de valores cívicos y ciudadanos en estudiantes universitarios. Recuperado de http//edacunob.ult.edu.cu
3. Aranda, B., Mafrán, Y., Ávila, Y. y Heredia, M. (2018b). La educación de género y valores cívicos en el proceso de formación de los jóvenes universitarios. Infomed, Cuba Salud 2018(696).Alonso, A. (comp.) (2006). Estudio de Casos. Selección de lecturas. La Habana: Editorial Félix Varela.
4. Báxter, E. (2008). Presupuestos teóricos de partida para educar en valores y su evaluación: los métodos, en la Educación en valores y la relación con la evaluación de su calidad. La Habana: Editora Política.
5. Báez Pérez, E. G. (2016). La investigación educacional: una necesidad para el desarrollo. Revista Med Electrón. Recuperado de: http://www.revmatanzas.sld.cu/revistamedica/ano2011/vo011/htlm
6. Batista, A. (2008). La formación de valores identidad y dignidad en la Educación Preuniversitaria. (Tesis doctoral). Instituto Superior Pedagógico José de la Luz y Caballero. Holguín.
7. Bermúdez Sarguera, R.; Rodríguez Rebustillo, M. (1996). Teoría y Metodología del Aprendizaje. La Habana: Editorial Pueblo y Educación
8. Betancourt M, Osmani,(2015), Lla formación del valor patriotismo en los estudiantes de primer año de las carreras pedagógicas,(tesis maestría) universidad de ciencias pedagogica Felix Varela Santa Clara 2015.
9. De Armas, N., Lorences, J. y Perdomo, J. M. (2012). Caracterización y diseño de los resultados científicos como aportes de la investigación educativa. Universidad Pedagógica Félix Varela. Cuba. Recuperado de http//ffp.ceces.upr.edu.cu/repositorio/textuales/Artículos/Aportesdelainvestigación.pdf
10. Fajardo Román, I. (2011).Estrategia de Intervención comunitaria para el fortalecimiento del valor moral patriotismo en los adolescentes.(Tesis de Maestría ) Instituto Superior de Cultura Física Manuel Fajardo, Santiago de Cuba, Cuba.
11. Fresno Chávez, Dr. Caridad, (2017), La Formación de Valores: reto del Siglo XXI, Editorial Universitaria, La Habana, Cuba
12. García, L. (2012). El criterio de usuarios. Un método para la evaluación de la factibilidad de los resultados de la investigación educativa. En http://www.ilustrados.com/publicar.html
13. García R. L. (1997). Modelo de escuela: Un problema de la pedagogía actual. Revista Desafío Escolar. Año I. La Habana.
14. Hurtado de Mendoza, Yohanny M (2011) La educación en valores desde la Secundaria Básica y las potencialidades de la asignatura Historia de Cuba para el fortalecimiento del patriotismo Universidad Central Marta Abreu de Las Villas (UCLV) ymhurtadodemendoza@uclv.cu
15. Marimón C., J. A. y Guelmes V., E. (2004). La aproximación al modelo como resultado científico. Villa Clara: (s.e.).

Published

2021-01-16

How to Cite

, , & . (2021). The formation of moral value patriotism in primary school: Array. Maestro Y Sociedad, 18(1), 78–90. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5316

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)