Contribution of the transfer of technology through the project of linkage with society: “The Passaos undertaken with story”

Array

Authors

Keywords:

contribution; bonding; transfer; knowledge; intervent

Abstract

The objective of this study is to perform an analysis at the contribution level of training activities to strengthening the transfer of knowledge of students in the area of connection with society in the communities of the Sucre canton. Bibliographic reviews were carried out that contributed from the theoretical to the different contexts of entrepreneurship. Their contribution in the bonding activity is shown at the career level in order to reflect their contribution at the level of commercial activity and services in small businesses in the canton. The role of teachers, administrators and directors of the university institution is recognized in collaborating in the development of linking activities reflected in the study of student intervention in the community sector of Leónidas Plaza, where commerce represents 22 % of the premises existing followed by small gastronomic services that represent 16 %.

References

1. Aldana, E., Tafur, J. y Cesar, I. (2019). Práctica pedagógica de emprendimiento en docentes de educación superior en Institución Educativa Universitaria de Barranquilla. AVFT, 38(2), 10-18.
2. Camino, R. y Aguilar, A. (2017). Emprendimiento e innovación en Ecuador, análisis de ecosistemas empresariales para la consolidación de pequeñas y medianas empresas. INNOVA, 2(9), 73-87.
3. Drucker, J. (1985). Innovation and Entrepreneurship. New York: Harper y Row.
4. Fayolle, A. y Gailly, B. (2013). The Impact of Entrepreneurship Education on Entrepreneurial Attitudes and Intention: Hysteresis and Persistence. Journal of Small Business Management, (53), 75-93.
5. Flores, E. (2019). Diseño de un Centro para Emprendedores en una Escuela Profesional de Ingeniería aplicando el Modelo Lean Canvas. Formación Universitaria, 12(6), 151-166.
6. Lemoine, F., Carvajal, G., Hernández, N. y Delgado, Y. (2020). Rol y pertinencia en universidades del Ecuador en la actividad de vinculación con la sociedad. Maestro y Sociedad, 17(3), 437-453. Recuperado de http://www.maestroysociedad.uo.edu.cu
7. LOES. (2010). Ley Orgánica de Educación Superior. Ecuador: Registro Oficial.
8. López, C. y Martínez, E. (2014). Esquema de vinculación de las universidades tecnológicas del estado de Puebla en la formación de estudiantes. Ra Ximhai, 10(3), 1-13.
9. Malagón, L. A. (2006). La vinculación Universidad-Sociedad desde una perspectiva social. Educación y Educadores, 9(2), 79-93.
10. Mendoza, C. (2017). La Participación de la Comunidad Universitaria y su Vinculación con la Sociedad. Hallazgos21, 2(3), 2-10.
11. Morocho, M. y Guamán, J. (2013). La educación a distancia y virtual en Ecuador. Una nueva realidad universitaria. Loja-Ecuador: EDILOJA Cía.
12. Uriguen, P. J. (2018). Metodologías de emprendimiento. Usadas en la universidad ecuatoriana: el caso de una institución de educación superior Orense. Revista Científica de la Universidad de Cienfuegos, 10(3), 309-315.
13. Zamora, C. (2018). La importancia del emprendimiento en la economía: el caso de Ecuador. ESPACIOS, 39(7), 15.
14. Zorob, S. (2012). Estrategia curricular para la formación de la competencia de emprendimiento en negocio en redes universitarias. Revista de Medios y Educación, (41), 149-161.
15. Hayter, C. S., Nelson, A. J., Zayed, S. y O’Connor, A. C. (2018). Conceptualizing academi centre preneurship ecosystems: a review, analysis and extension of the literature. Technol Transf, (43), 1039–1082. Recuperado de doi.org/10.1007/s10961-018-9657-5

Published

2020-09-22

How to Cite

, , , & . (2020). Contribution of the transfer of technology through the project of linkage with society: “The Passaos undertaken with story”: Array. Maestro Y Sociedad, 17(4), 702–713. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5241

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)