The thought of Fidel Castro: a reference for the training of political educators as drivers of socio-political management
Keywords:
Fidel Castro, Training, political educator, Municipal Party Schools, activist professors, socio-political managementAbstract
In order to achieve the objectives and goals of our social project, the broad development of the people's political education is essential. The work of the Party School System and especially the Municipal and District Schools contributes to this end. In these schools the effective action of the activist professors as a special type of political educators is decisive, so the improvement of their formative process is of transcendental importance. The objective of the present work is to demonstrate the value of the pedagogical and political thought of Fidel Castro Ruz as a reference for the formulation of methodological proposals that contribute to transform, from a socioeducational approach, the dynamics of the process of training of political educators acting in the institutions education with a political profile, responsible for promoting socio-political management from persuasion and participation.
References
2. Álvarez, M. (2014). Metodología para la superación de cuadros partidistas desde el extensionismo. (Tesis de doctorado). Universidad José Martí, Camagüey, Cuba.
3. Betancourt, Y. (2015). Estrategia para la superación de cuadros políticos con empleo de las TIC. (Tesis de doctorado). Instituto Superior Pedagógico “José de la Luz y Caballero”, Holguín, Cuba.
4. Bonnané, F. (2006). Propuesta de Estrategia para la aplicación de la evaluación, en el Curso de Preparación de la Reserva de Cuadros del Partido. (Tesis de maestría). Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.
5. Castro, F. (1961). Discurso de comparecencia en el noveno ciclo de la Universidad Popular los Organismos de la Revolución. Granma, p. 8, 21 de diciembre.
6. Castro, F. (1965). Intervención en la sexta reunión de las Escuelas de Instrucción Revolucionarias el 20 de diciembre de1961. Cuba Socialista, 18(1), 64-68.
7. Castro, F. (1981). Discurso pronunciado en el acto de graduación de 10 658 egresados del Destacamento Pedagógico Universitario Manuel Ascunce Domenech en el Polígono de .Ciudad Libertad el 7 de julio de 1981. En Discursos pronunciados por el Comandante en Jefe Fidel Castro Ruz Trimestre julio-agosto-septiembre de 1981. (pp. 11-20). La Habana: Editora Política.
8. Farfán, S. (2015). Formación de docentes en las TIC para mejorar el proceso de enseñanza aprendizaje. La Paz: UNED.
9. Franquis, E. (2018). Las Escuelas de Instrucción revolucionaria. Una visión desde el pensamiento de Fidel Castro. La Habana: Editorial Páginas.
10. Fuentes, M. y Calderius, M. (2018). Presupuestos para la elaboración de una metodología para la capacitación de profesores activistas en las escuelas municipales. [Cd-Room].
11. Gascón, D. (2010). Estrategia de preparación a profesores activistas para el perfeccionamiento del proceso de evaluación del aprendizaje en la Escuela Municipal del Partido de Ciego de Ávila. (Tesis de doctorado). Instituto Central de Ciencias Pedagógicas, La Habana, Cuba.
12. Liva, A. (2015). Estrategia de Capacitación para los directores del Primer Ciclo de Secundaria. [Cd-Room].
13. Medina, T. (2015). La formación profesional de gestores sociales. (Tesis de doctorado). Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.
14. Molina, B. (2012). Un modelo pedagógico para la superación político-ideológico. (Tesis de doctorado). Instituto Central de Ciencias Pedagógicas, La Habana, Cuba.
15. Naranjo, V. y Rodríguez, R. (2018). Relación dirigentes dirigidos en el pensamiento de Fidel Castro. La Habana: Editorial Páginas.
16. Opazo, H. (2015). Experiencias de aprendizaje servicio en la formación de profesores. (Tesis de doctorado). UNAM, DF., México.
17. Rodríguez, C. (2014). Algunos presupuestos para incitar a pensar la didáctica específica para los procesos de enseñanza aprendizaje de las Escuelas Municipales del Partido. Boletín Pensar y Actuar en Revolución, 5, 20-29.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.