Validity of Fidel Castro's pedagogical thinking in the continuous training of the primary teacher

Authors

  • Alexandra Téllez-Lageyre Universidad de Oriente
  • Ángel Bravo-Rodríguez Universidad de Oriente
  • Rosa Lidia Martínez Universidad de Oriente
  • Justa Rodríguez-Fajardo Universidad de Oriente, Santiago de Cuba

Keywords:

Continuous formation, formation pedagogic tecno, pedagogic thought

Abstract

The continuous formation in the education, it has generated interest in the pedagogic field, for the significance in the levels of bring up to date, preparation and the educational personnel's superación. In the bibliographical search related with the study of the antecedents in our country the prevalencia of the contributions of Fidel's thought Castro is appreciated around the necessity of the teacher's preparation. The carried out logical historical analysis, it corroborates that the problem is given by the teacher's theoretical-methodological inadequacies for the execution of the new tecno-social demands in the primary education, that which limits its professional acting. Aspects that generated the necessity to perfect the process of the teachers' continuous formation, assuming as paradigm the pedagogic thought of our unbeaten one major in boss. Which allowed to design a model of formation pedagogic tecno to guarantee this professional's permanent bring up to date.

References

1. Beltrán, M. (2013). El proceso de enseñanza aprendizaje de la informática básica basado en problemas en el contexto de la formación inicial del profesional de la educación con perfil de computación. (Tesis de doctorado). Universidad de Ciencias Pedagógicas, Santiago de Cuba, Cuba.

2. Bernaza R., G. (2018). La superación profesional: mover ideas y avanzar más. Artemisa: Universidad de Artemisa.

3. Castro, F. (1974). “Discurso del 13 de marzo de1960”, la educación en revolución. La Habana: Instituto Cubano del Libro.

4. Castro, F. (1981). Discurso pronunciado en el acto de graduación del Destacamento Pedagógico “Manuel Ascunce Domenech”. La Habana: Empresa Impresoras Gráficas del MINED.

5. Collazo, R. y Herrero, E. (2017). Preparación pedagógica para profesores de la nueva universidad cubana. La Habana: Editorial Universitaria Félix Varela.

6. De la Rosa, A. (2017). La profesionalización pedagógica de los docentes universitarios en la gestión del proceso de enseñanza-aprendizaje. (Tesis de doctorado). Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Manabí, Ecuador.

7. Fonseca, S. (2016). La formación continua de los docentes de la educación superior: un reto de la sociedad ecuatoriana, Santiago, (Especial VLIR), 190-202. Recuperado de http://www.revistas.uo.edu.cu

8. Franco, O. (2014). La experiencia de formación continua para la educación infantil en Cuba. Guarulhos, 2(2), 8-34.

9. Magro, C. (2017). El cambio de la educación a través de la tecnología es aun una asignatura pendiente. Recuperado de https://www.nobbot.com/firmas/educación-tecnología/

10. Marcelo, C. (2014) Formación del profesorado para el cambio educativo. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/256194929Formacin_del_ProfesoradoparaelCambioEducativo

11. Mesa J. (2015). La elaboración de medios didácticos sustentados en las tecnologías de la información y las comunicaciones en la formación inicial del profesional de la educación. (Tesis de doctorado). Universidad de Ciencias Pedagógicas, Santiago de Cuba, Cuba.

Published

2019-11-26

How to Cite

, , , & . (2019). Validity of Fidel Castro’s pedagogical thinking in the continuous training of the primary teacher. Maestro Y Sociedad, 3–11. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5096

Most read articles by the same author(s)