Training of the gastroenterology professional in the care of patients with digestive oncoproliferative diseases

Authors

  • Jesús Fernández-Duharte Hospital General Docente “Dr. Juan Bruno Zayas Alfonso”, Santiago de Cuba
  • Yaritza Tardo-Fernández Universidad de Oriente
  • María Eugenia García-Céspedes Hospital General Docente “Dr. Juan Bruno Zayas Alfonso”, Santiago de Cuba
  • Miriam Teresa Caro Hospital General Docente “Dr. Juan Bruno Zayas Alfonso”, Santiago de Cuba

Keywords:

professional training, digestive oncoproliferative, gastroenterology, digestive neoplasms

Abstract

Contemporary Higher Education has the mission of training trained professionals who act as responsible citizens, competent and committed to social development, resident physicians or specialist in training are those who need to expand and deepen the theoretical and practical aspects for their training as specialists of the area covered by the specialty. The gastroenterology specialty training program aims to obtain gastroenterologists who acquire a sufficient level of knowledge to exercise the medical-instrumented gastroenterology specialty in any scenario in a responsible and correct manner. The training character in gastroenterology during specialization through a continuous pedagogical process, both in the order of epistemological, praxiological, axiological and methodological.

References

1. Archila, P. (2012). Nuevos retos en la formación de especialistas en endoscopia digestiva. Rev Col Gastroenterol, 27(2), 135-138.

2. Castillo C., O. y Soriano A., C. (2017). Educación médica continua en gastroenterología y recertificación del especialista en el Perú. Revista de Gastroenterología del Perú, 37(3).

3. Fernández S., J. Á. (2013). El principio rector de la Educación Médica cubana Un reconocimiento a la doctrina pedagógica planteada por el profesor Fidel Ilizástigui Dupuy. Educ Med Super, 27(2), 239-248. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412013000200011&lng=es

4. Fuentes G., H., Montoya R., J. y Fuentes S., L. (2011). La formación en la educación superior. Desde lo holístico, complejo y dialéctico de la construcción del conocimiento científico. Santiago de Cuba: UCP FPG.

5. Martínez R., R. y Escobar D., F. (2010). Las enfermedades crónicas transmisibles en Colombia. Revista Universidad Nacional, 3(4), 1-9. Recuperado de http://www.revistas.unal.edu.co/index.php/bos/issue/view/1727

6. Minsap. (2012). Plan de Estudios de la especialidad de Gastroenterología. La Habana: Minsap.

7. Morán-Barrios J. (2013). Un nuevo profesional para una nueva sociedad. Respuestas desde la educación médica: la formación basada en competencias. Rev. Asoc. Esp. Neuropsiq., 33(118), 385-405.

8. Rodríguez H., E. y Vidal T., L. A. (2010). Consideraciones históricas y tendencias pedagógicas de la Medicina en Cuba. Rev Méd Electrón, 32(3). Recuperado de http://www.revmatanzas.sld.cu/revista%20medica/ano%202010/vol3%202010/tema14.htm

9. Sáinz S., R., Mearín M., F., Piqué B., J. y Saperas F., E. (2000). Tumores Gástricos. [Cd Rom].

10. Salas M., A. y Salas P., R. (2012). La Bioética en la educación médica superior cubana actual. Revista Cubana de Educación Médica Superior, 26(3), 434-449.

11. Vidal L., E. H. (2011). Dinámica de la formación profesional antropopsiquiátrica en la especialización de psiquiatría. (Tesis de doctorado). UCP FPG, Santiago de Cuba, Cuba.

Published

2019-10-07

How to Cite

, , , & . (2019). Training of the gastroenterology professional in the care of patients with digestive oncoproliferative diseases. Maestro Y Sociedad, 16(4), 770–777. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5010

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>