Methodology for the medicine student's partner-humanist formation: results of their practical application

Authors

  • Zoila Luisa Cedeño-Díaz Facultad de Medicina No. 2, Universidad de Ciencias Médicas, Santiago de Cuba
  • Odalys Quertz-Méndez Facultad de Medicina No. 2, Universidad de Ciencias Médicas, Santiago de Cuba
  • Martha Silvia Mancebo-Calzado Facultad de Medicina No. 2, Universidad de Ciencias Médicas, Santiago de Cuba
  • Homero C. Fuentes-González Hospital General Docente “Dr. Juan Bruno Zayas Alfonso”, Santiago de Cuba

Keywords:

Partner-humanist formation, medicine students, methodology

Abstract

This article presents the results of the methodology for the socio-humanist training of the medical student, emerges from the scientific problem related to Insufficiencies in the human behaviors of the medical student in relation to the socio-professional context and aims to promote training socio-humanist of these students. The two methods by which it is structured, interact and condition each other constituting a totality. The application of this methodology was structured within the type of qualitative research, which allowed its application with a group of students who were selected in the third year of the career during the 2014-2015 academic year to give continuity in the follow-up that includes the methodology , until the 6th year, some indicators of achievement were subsequently established that allowed to assess the impact of the results obtained in practice with the participants in the research, graduated in the 2017-2018 academic year.

References

1. Bell C., J. (2018). Formación científico clínica del residente de medicina interna en la atención holística del síndrome metabólico. (Tesis de doctorado). Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.

2. Chávez, I. (2006). La formación humanista cultural en la educación médica superior. Experiencia en la Universidad Médica. Recuperado de http//biblioteca.idict.villaclara.cu/UserFiles/feria 2006/Trabajo2053.doc.

3. Columbié R., J. L. y Columbié O., F. J. (2016). El valor responsabilidad como unidad de análisis del proceso formativo integral en estudiantes de ciencias médicas. Rev. MEDISAN, 20(2).

4. Columbié R., J. L. y Columbié O., F. J. (2014). Proyección axiológica de la Universidad Médica de Santiago de Cuba en su medio siglo de fundada. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192014001100020&lng=es.

5. Ilizástigui D. F. y Douglas P., R. (1996). Formación del médico general básico en Cuba. Educ Med Salud; 25(2), 189-205.

6. Fuentes G., H C. (2012). La formación en educación superior, desde lo holístico, complejo y dialéctico de las ciencias. Santiago de Cuba: Universidad de Oriente.

7. Fuentes G., H C. (2019). Documentos impresos del Diplomado Posdoctoral en Hospital General Juan Bruno Zayas. Santiago de Cuba: Hospital General Juan Bruno Zayas.

8. Hernández R., I. M. (2015). Concepción pedagógica del proceso de formación humanista para los estudiantes de la carrera de medicina. (Tesis de doctorado). Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.

9. Ladino, S., Paola, P. y Morales, M. (2017). Tendencias y retos de la formación social humanística en educación superior de la última década. (Artículo de Reflexión). Fundación Universitaria de Ciencias de la Salud, Bogotá, Colombia.

10. Ortiz S., Y. (2016). Modelo de formación pedagógica del profesional médico desde la labor asistencial. (Tesis de doctorado). Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.

11. Pascual G., J. (2017). Estrategia curricular de medicina física y rehabilitación para la carrera de medicina. (Tesis de doctorado). Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.

12. Puente S., V. (2018). Dinámica clínico-asistencial-humanista en la atención a los pacientes con VIH/sida para residentes de medicina interna. (Tesis de doctorado). Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.

13. Quertz M., O. (2013).Dinámica de la formación profesional bio-antropo-social en las Ciencias Biomédicas. (Tesis de doctorado). Universidad de Ciencias Pedagógicas Frank País García, Santiago de Cuba, Cuba.

14. Rogers, C. (1978). Libertad y creatividad en la educación. Buenos Aires: Paidós.

15. Rogers, C. (1989). El proceso de convertirse la persona. México: Editorial Paidós, SA

16. Salas H., R. (2018). La formación humanista en estudiantes de preuniversitario. (Tesis de doctorado). Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.

17. Salas M., A. y Salas P., R. S. (2015). La Bioética en la educación médica superior cubana actual. Educ Med Super, 26(3). Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412012000300009&lng=es

Published

2019-09-19

How to Cite

, , , & . (2019). Methodology for the medicine student’s partner-humanist formation: results of their practical application. Maestro Y Sociedad, 16(4), 643–653. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/4991

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)