Orientation and educational mediation in school conflicts

Authors

  • Yamila del Carmen Camacho-Sojo Universidad de Oriente
  • Martha Vinent-Mendo Universidad de Oriente
  • Alexis Céspedes-Quiala Universidad de Oriente

Keywords:

orientation, mediation, conflicts, school, teachers

Abstract

This work offers theoretical basics on practical procedures to orchestrate the mediation in school conflicts; he/she has as objective to declare the requirements, conditions and premises that are considered precise to carry out a mediation educational contextualized in the resolution of school conflicts and with it to elevate the results in the professional pedagogic acting of the primary teachers. The investigation was developed in the primary school Joshua Country Garcia of the Popular Council Guillermón, of the observations to the educational process, you interview to directive and interviews to teachers, among other used methods were revealed limitations in the theoretical-practical conception of the orientation and educational mediation in school conflicts. Considering the proposal an important tool to elevate the primary teacher's professional pedagogic acting.

References

1. Fernández R., J. A. (2007). Conflictos, comunicación y liderazgo escolar: los vértices de un triángulo equilátero. Recuperado de http://www.ugr.es/local/recfpro/rev113COL3

2. Fuentes A., M. (2001). Mediación en la solución de conflictos. La Habana: Publicaciones Acuario, Centro Félix Varela.

3. Funes L., S.; Saint Mezard, D. (2001). Conflictos y resolución de conflictos escolares. La experiencia de Mediación escolar en España. Recuperado de www.Concejoeducativo.Org

4. García P. M.; Escalona V., I. C. (2018). Modelo de orientación educativa para la atención a la diversidad de contextos pedagógicos. Revista Maestro y Sociedad, 15(4), 659-674. Recuperado de https://revistas.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/4507

5. González R., F. (1995).Comunicación, personalidad y desarrollo. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

6. Grasa R., M. (2000). Evolución de la educación para la paz. En Cuadernos de Pedagogía (287), pp. 52-56.

7. Konnikova, T. E (1981). Fundamentos Generales en metodología de la labor educativa. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

8. Martínez Z., D. (2015). De qué hablamos cuando hablamos de mediación. Comunidades Autónomas. Valencia: Universidad de Valencia.

9. Ndala, R. D. M. (2019). La orientación profesional: un reto para la formación profesional de las nuevas generaciones en la Republica de Angola. Revista Maestro y Sociedad, 16(1), 69-81. Recuperado de https://revistas.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/4816

10. Paz D., I. M.; Gámez R., E.; Vinent M., M. B. (2016). La clase como espacio y método fundamental para la orientación educativa. Revista Maestro y Sociedad, (Número Especial 2), 3-14. Recuperado de https://revistas.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/1675

11. Pérez Y., A.; Ortiz T., E. (2001). El entrenamiento socio-psicológico, una técnica útil para el psicólogo cubano. Holguín: Instituto Superior Pedagógico José de la Luz y Caballero.

Published

2019-05-03

How to Cite

, , & . (2019). Orientation and educational mediation in school conflicts. Maestro Y Sociedad, 16(2), 247–258. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/4881

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)