Orientation and educational mediation in school conflicts
Keywords:
orientation, mediation, conflicts, school, teachersAbstract
This work offers theoretical basics on practical procedures to orchestrate the mediation in school conflicts; he/she has as objective to declare the requirements, conditions and premises that are considered precise to carry out a mediation educational contextualized in the resolution of school conflicts and with it to elevate the results in the professional pedagogic acting of the primary teachers. The investigation was developed in the primary school Joshua Country Garcia of the Popular Council Guillermón, of the observations to the educational process, you interview to directive and interviews to teachers, among other used methods were revealed limitations in the theoretical-practical conception of the orientation and educational mediation in school conflicts. Considering the proposal an important tool to elevate the primary teacher's professional pedagogic acting.
References
2. Fuentes A., M. (2001). Mediación en la solución de conflictos. La Habana: Publicaciones Acuario, Centro Félix Varela.
3. Funes L., S.; Saint Mezard, D. (2001). Conflictos y resolución de conflictos escolares. La experiencia de Mediación escolar en España. Recuperado de www.Concejoeducativo.Org
4. García P. M.; Escalona V., I. C. (2018). Modelo de orientación educativa para la atención a la diversidad de contextos pedagógicos. Revista Maestro y Sociedad, 15(4), 659-674. Recuperado de https://revistas.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/4507
5. González R., F. (1995).Comunicación, personalidad y desarrollo. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
6. Grasa R., M. (2000). Evolución de la educación para la paz. En Cuadernos de Pedagogía (287), pp. 52-56.
7. Konnikova, T. E (1981). Fundamentos Generales en metodología de la labor educativa. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
8. Martínez Z., D. (2015). De qué hablamos cuando hablamos de mediación. Comunidades Autónomas. Valencia: Universidad de Valencia.
9. Ndala, R. D. M. (2019). La orientación profesional: un reto para la formación profesional de las nuevas generaciones en la Republica de Angola. Revista Maestro y Sociedad, 16(1), 69-81. Recuperado de https://revistas.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/4816
10. Paz D., I. M.; Gámez R., E.; Vinent M., M. B. (2016). La clase como espacio y método fundamental para la orientación educativa. Revista Maestro y Sociedad, (Número Especial 2), 3-14. Recuperado de https://revistas.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/1675
11. Pérez Y., A.; Ortiz T., E. (2001). El entrenamiento socio-psicológico, una técnica útil para el psicólogo cubano. Holguín: Instituto Superior Pedagógico José de la Luz y Caballero.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.