Educational technology as tool for the preparation of early childhood professionals

Authors

  • Imilsi Sugve-Aleaga Educación Provincial, Santiago de Cuba
  • Alina Peña-García Universidad de Oriente
  • Eufemia Figueroa-Corrales Universidad de Oriente

Keywords:

educational technology, preparation of professionals, early childhood

Abstract

Information and Communication Technologies (ICT) have become very useful tools in the educational field. It is important that the teacher as mediator and guide of the educational process, is trained and take as a pillar of their work paradigms that allow participation and logical reasoning. At the same time, technologies allow creating environments not only rich for learning, but also active and creative, where the student in the interaction with learning objects, and with their peers, acquire skills and abilities. The objective of this study is to demonstrate how educational technology is a necessary tool for the preparation of early childhood professionals.

References

1. Dussel, I. (2009). Escuela y cultura de la imagen: los nuevos desafíos. Nómadas (30), 180-193.

2. Massanet, M. J. (2013). Aprender a ser docente en un mundo en cambio. Recuperado de http://som.esbrina.eu/aprender/docs/6/SantibanezVelillaJosefinaMasanetMariaJose.pdf.

3. Matos O., J. L. (2016). Audiovisuales, fotografía y literatura: una experiencia desde la extensión universitaria para la educación y el fomento de valores. [Cd-Room].

4. Mirzoeff, N. (2003). Una introducción a la cultura visual. Buenos Aires: Paidós.

5. Palacio O., Y. (2016). Los jóvenes y la cultura audiovisual: apuntes para un debate. Recuperado de http://www.juventudrebelde.cu/opinion/2016-07-12/los-jovenes-y-la-cultura-audiovisual-notas-para-un-debate

6. Pérez G., Á. (2014). Educarse en la era digital. Recuperado de http://www.edmorata.es/libros/educarse-en-la-era-digital

7. Pérez T., J. M.; Mireia, P. (2015). Perspectivas 2015: El uso del audiovisual en las aulas. Recuperado de http://www.aulaplaneta.com/wp-content

8. Puñales Á., L. (2014). El proceso de formación del estudiante de la carrera Licenciatura en Educación Primaria. Revista Atenas 3(27), 1682-2749. Recuperado en http://www.redalyc.org/html/4780/478047203007

9. Soler R., R. (2018). La formación audiovisual del estudiante de la carrera Licenciatura en Educación Primaria. (Tesis de doctorado). Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.

10. Valverde B., J. (2015). La formación universitaria en Tecnología Educativa. Recuperado de http://relatec.unex.es

11. Verón, E. (1993). La semiósis social. Barcelona: Gedisa.

Published

2019-03-05

How to Cite

, , & . (2019). Educational technology as tool for the preparation of early childhood professionals. Maestro Y Sociedad, 16(1), 133–142. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/4849

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)