How to use accent marks correctly? Digital book
Keywords:
Teaching learning process, spelling accentuation rules, digital bookAbstract
Introduction: This research proposed the design and creation of the digital book How to use accents correctly?, in order to promote the correct use of the rules of orthographic accentuation in the third year of high school at the Benigno Malo School, in the city of Cuenca. Materials and methods: The research has a mixed approach with applied descriptive scope and experimental design. Results: The digital book was based on constructivism, connectivism and multimodal teaching. This allows students to build their own learning in an active and participatory way, establishing a direct relationship with the previous knowledge they have. The didactic unit considered for the topics contains (learning objective, content, activities, evaluation and extension). On the other hand, for the Instructional Design the ADDIE model (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation) was applied, considering the principles of usability, accessibility, visual consistency, interactivity, multimodality, clarity and conciseness. Discussion: The teaching techniques included in the digital book are: practical application exercises, interactive questionnaires, drag and drop activities, educational games, personalized feedback and educational videos. Conclusions: It was confirmed that the integration of educational technology is essential to improve the teaching learning process that moves from the traditional to the dynamic, interactive and participatory. It also serves as a digital resource in the Language and Literature class allowing permanent and individualized feedback on spelling errors.
References
Avendaño, F. (2007). La Enseñanza de la Ortografía: Un Problema en tres dimensiones. Revista Escrita, 2007(8), 1-8. https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/9903/9903.PDF
Caballero, G. (2021). La actividades lúdica para el aprendizaje. Polo del Conocimiento, 6(4), 861-878. https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/2615/5464
Cabero, J., & Palacios, A. (2020). La evaluación de la educación virtual: las e-actividades. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(2), 169-188. https://www.redalyc.org/journal/3314/331466109010/html/
Cruz, M., Pozo, M., & Aushay, H. y. (s.f.). Las Tecnologías de la Información y de la Comunicación (TIC) como forma investigativa interdisciplinaria con un enfoque intercultural para el proceso de formación estudiantil. E-Ciencias de la información, 9(1), 44-59. https://www.redalyc.org/journal/4768/476862662003/html/
Espinosa, R. (2021). Propuesta de investigación pedagógica para el tratamiento y mejora de la ortografía en los alumnos del Centros de Bachillerato Tecnológico. Dilemas contemporáneos: educación, política y valores, 8(2). https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-78902021000100041
Granados, M., Romero, S., & Rengifo, R. y. (2020). Tecnología en el proceso educativo: nuevos escenarios. Revista Venezolana de Gerencia, 25(92), 1809-1823. https://www.redalyc.org/journal/290/29065286032/html/
Gros, B. (2018). La evolución del e-learning: del aula virtual a la red. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(2), 69-82. https://www.redalyc.org/journal/3314/331455826005/html/
Macías, R., & Vélez, C. (2022). Ortografía divertida con la tecnología. Una experiencia de aprendizaje con estudiantes de básica media. Dialnet(18), 8-19. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8380502
Manchado, N. (2023). Ortografía escolar relacionado con la Tecnología. https://repositorio.cfe.edu.uy/bitstream/handle/123456789/2496/Machado%2c%20N.%2c%20Ortograf%c3%ada.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Ministerio de Educación. (2021). Currículo Priorizado con Énfasis en Competencias Comunicacionales, Matemáticas, Digitales y Socioemocionales. Ministerio de Educación. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2021/12/Curriculo-priorizado-con-enfasis-en-CC-CM-CD-CS_Media.pdf
Moreno, T. (2021). La retroalimentación: Un proceso clave para la enseñanza y la evaluación formativa. División de Ciencias de la comunicación y Diseño, México. http://dccd.cua.uam.mx/libros/investigacion/Retroalimentacion.pdf
Morla, A., Sobrino, E., & Herrera, R. (2023). El Proceso de Enseñanza-Aprendizaje de la Ortografía desde un Enfoque Lúdico Transdisciplinar. Revista Conrado, 19(91), 8-16. http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v19n91/1990-8644-rc-19-91-8.pdf
Morocho Morocho, E. M. (2022). Uso de las Plataformas Digitales para Mejora la Ortografía en el Área de Lenguaje y Literatura de los Estudiantes de Cuarto de Básica en la Unidad Educativa Fisco Misional Juan Bautista [Tesis de maestría, Universidad Politécnica Saleciana, Cuenca]. Repositorio Institucional. https://dspace.ups.edu.ec/bitstream/123456789/22381/5/UPS-CT009700.pdf
Muñoz Vilchez, A. (8 de febrero de 2024). Medium. https://medium.com/@ajmv2000/investigaciones-mixtas-los-desaf%C3%ADos-de-combinar-lo-cuantitativo-y-lo-cualitativo-en-la-38b775a839cd
Real Academia Española. (1999). Ortografia de Lengua Española. http://lya.fciencias.unam.mx/gfgf/ga20111/material/Ortografia.pdf
Rodríguez, K. (2023). La lectura y las redes sociales en la Educación Preuniversitaria [Tesis de pregrado, Universidad de Matanzas]. Repositorio Institucional. https://rein.umcc.cu/bitstream/handle/123456789/3168/TD23%20%20Karen.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Roméu Escobar, A. (2014). Periodización y aportes del enfoque cognitivo, comunicativo y sociocultural de la enseñanza de la lengua. Varona, 58, 32-46. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=360634165004
Rosales, F. & Fernández, R. (2018). Balance internacional y Economía y administración por regiones. Editorial Académicas Española. https://investigadores.unison.mx/ws/portalfiles/portal/6801885/Balance_Internacional_EyApR.pdf
Téllez, S., & González, C. (2013). El uso de las reglas de acentuación: una experiencia didáctica con alumnos de tercero de secundaria. San Luis Potosi. https://repositorio.beceneslp.edu.mx/jspui/handle/20.500.12584/887
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Caridad Bárbara Ochoa Ávila , Fanny Rocío Pineda Quinteros, Eufemia Figueroa Corrales
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.