Gamification of mathematics in fifth grade of basic general education in an Educational Unit in Ecuador

Authors

  • Ofelia Marlid Guano Castro Unidad Educativa Francisco de Orellana, Ecuador
  • Edison Marcelo Guachamboza García Unidad Educativa Camilo Gallegos Domínguez, Ecuador
  • Wilber Ortiz Aguilar Universidad Bolivariana del Ecuador, Ecuador
  • Carlos Manuel Hernández Hechavarría Universidad de Oriente, Cuba

Keywords:

gamification, mathematics, fifth grade, primary

Abstract

Through documentary review and interviews with teachers, the scientific problem is specified: how to contribute to the achievement of teaching-learning objectives of mathematics in the Fifth grade of Basic General Education in an Educational Unit in Ecuador, framing the object of the research. in the teaching-learning of mathematics in the Fifth grade and assuming as a general objective: Development of a strategy for gamification in the teaching-learning of mathematics in the Fifth grade of Basic General Education in an Educational Unit in Ecuador that contributes to the achievement of the objectives and the idea to be defended, of a causal nature, is proposed: if a strategy is developed for gamification in the teaching-learning of mathematics in Fifth grade in an Educational Unit of Basic General Education in Ecuador, which takes into account Taking into account the relationship between the needs and potential of the students with
the research activity they develop, the achievement of the subject's objectives is favored. The strategy is appropriately structured in three stages: the first called “Diagnosis of the needs and potential of the students for the logo of the objectives of Mathematics in 5th grade”, the second “Study of possible research activities by the students based on the achievement of objectives” and the third “. Mathematical gamification and evaluation of objective achievements”, each with its corresponding objectives and actions; Furthermore, gamification is exemplified. Conduct an interview with teachers, selected for their knowledge and experiences, to evaluate the strategy, obtaining favorable criteria regarding its need and importance.

References

Ávila-Rueda, F.A. (2021) Propuesta educativa para reforzar la competencia matemática en estudiantes de 4° y 5° de primaria con TDAH inatento. Trabajo fin de estudio Máster Universitario en Tecnología Educativa y Competencias Digitales. Universidad Internacional de La Rioja. https://reunir.unir.net/handle/123456789/11988

Duarte-Villarraga, A.L. y Gutierrez-Chaparro, D. (2022) El aprendizaje de las matemáticas en estudiantes de 5º de primaria a partir de la implementación de una estrategia de gamificación. Trabajo de grado para optar al título de Magíster en Tecnologías Digitales Aplicadas a la Educación. https://repositorio.udes.edu.co/server/api/core/bitstreams/d9509152-2293-4893-a87e-de257d345216/content

Encalada-Díaz, I. Á. (2021). Aprendizaje en las matemáticas. La gamificación como nueva herramienta pedagógica. Horizontes. Revista De Investigación En Ciencias De La Educación, 5(17), 311–326. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i17.172

Fraga-Varela, F., Vila-Couñago, E., & Martínez-Piñeiro, E. (2021). The impact of serious games in mathematics fluency: A study in Primary Education. [Impacto de los juegos serios en la fluidez matemática: Un estudio en Educación Primaria]. Comunicar, 69, 125-135. https://doi.org/10.3916/C69-2021-10

Hernández H, C. M y Palma S, L. (2011) Acercamiento a una concepción para el desarrollo de actividades investigativas escolares: un ejemplo en la primaria. Cuadernos de Educación y Desarrollo, 3(28). https://www.eumed.net/rev/ced/28/hhps.pdf

Hernández H, C. M. (2021) Perfeccionamiento de la enseñanza-aprendizaje con enfoque investigativo creativo: acercamiento a fundamentos y contribuciones (39 páginas, pág. 107-146), Capítulo III en Libro: Concepciones y buenas prácticas en didácticas particulares. Cisneros G., S.; Hernández H., C. M.; Aranda C., B. L.; Céspedes Q., A; Vinent M., M. V. Editorial: “Universo Sur”. Universidad de Cienfuegos. https://universosur.ucf.edu.cu/?p=2845

Hernández H, C. M; Vergara V., I y Palma S, L. (2017). Metodología para la utilización del enfoque investigativo en la enseñanza–aprendizaje. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, IV(2). http://www.dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com

Hernández Hachavarría, C. M., Vázquez Cardero, Y., & Palma Salazar, L. (2017). Variantes en la implementación de actividades investigativas escolares y proyectos: dos ejemplos. Didáctica y Educación, 8(7), 89–112. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/714

Hernández Hechavarría, C. M., & González Vidal, O. L. (2015). Actividad investigativa escolar y ejercicios en matemáticas: el papalote. Unión, 11(42). https://www.revistaunion.org/index.php/UNION/article/view/632

Hernández-Hechavarría, C. M. (2017). Ejercicios geométricos con exigencias de orden, movilidad y construcción con asistencia del GeoGebra: ejemplos y observaciones didácticas. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 4(3), 1‐32. https://www.dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view/34

Hernández-Hechavarría, C. M. (2023) Apuntes básicos para la investigación y el mejoramiento de la enseñanza-aprendizaje de la matemática en la escuela. [Inédito]. Universidad de Oriente.

Hernández-Hechavarría, C. M., Arteaga-Valdés, E., & del Sol-Martínez, J. L. (2021b). Utilización de los materiales didácticos digitales con el GeoGebra en la Enseñanza de la Matemática. Revista Conrado, 17(79), 7-14. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1689

Hernández-Hechavarría, C. M; López-Fonseca, L., Palma-Salazar, L. (2018). Enseñanza de la geometría en el segundo ciclo de la primaria con el GeoGebra. En Ciencia e Innovación tecnológica. Volumen 2. http://edacunob.ult.edu.cu/handle/123456789/73 (pp. 2005-2016). Editorial Académica Universitaria & Opuntia Brava

Holguín-García, F.; Holguín-Rangel, E.; García-Mera, N. (2020). Gamificacion de la enseñanza de las matemáticas: una revisión sistemática. Telos: revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 22 (1), Venezuela. (Pp.62-75). https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=99362098012, DOI: https://doi.org/10.36390/telos221.05

López-Fonseca, L.; Hernández-Hechavarría, C. M. (2019) Enseñanza aprendizaje de la geometría en el quinto grado. Municipio Contramaestre. En Ciencia e Innovación Tecnología, vol. XII, Capítulo Ciencias Pedagógicas. Ciencia e Innovación Tecnológica Vol_.XII.pdf (pp. 488-498). Editorial Académica Universitaria & Opuntia Brava

Ministerio de Educación. (2016). Matemática 5. Guía para docentes. Educación General Básica. https://drive.google.com/file/d/1QFU_dXhZyyGHltWctBxpxuDXo06noink/view

Ministerio de Educación. (2018). Texto de Matemática 5. Quinta reimpresión. EDINUN, https://drive.google.com/file/d/19Lu7-bRRvOFj5-E47n2li6PqlhRl_vPL/view

Ministerio de Educación. (2021e). Currículo priorizado con énfasis en competencias comunicacionales, matemáticas, digitales y socioemocionales. Educación General Básica, subnivel Medio. https://educacion.gob.ec/wpcontent/uploads/downloads/2021/12/Curriculo-priorizado-con-enfasis-en-CC-CM-CD-CS_Media.pdf

Ministerio de Educación. (2022). Los Futuros de la Educación en el Ecuador, Toma II. Camino hacia la transformación educativa, https://educacion.gob.ec/futuros-de-la-educacion-encuesta/

Ministerio de Educación. (2023). ACUERDO Nro. MINEDUC-MINEDUC-2023-00008-A https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2023/03/MINEDUC-MINEDUC-2023-00008-A.pdf

Prieto-Andreu, J.M., Gómez-Escalonilla-Torrijos, J.D. y Said-Hung, E. (2022). Gamificación, motivación y rendimiento en educación: Una revisión sistemática Revista Electrónica Educare (Educare Electronic Journal) EISSN: 1409-4258 Vol. 26(1) ENERO-ABRIL, 1-23. https://doi.org/10.5281/zenodo.4906958

Suárez-Caballero, J. (2023). DT-Based gamification in the mathematics class in primary education. REDIMAT –Journal of Research in Mathematics Education, 12(1), 82-105. doi: 10.17583/redimat.9617

Tirado-Olivares, S., González-Calero, J. A., Cózar-Gutiérrez, R., & Toledano, R. M. (2021). Gamificando la Evaluación: Una Alternativa a la Evaluación Tradicional en Educación Primaria. REICE. Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia Y Cambio En Educación, 19(4). https://doi.org/10.15366/reice2021.19.4.008

Published

2024-01-30

How to Cite

Guano Castro, O. M., Guachamboza García, E. M., Ortiz Aguilar, W., & Hernández Hechavarría, C. M. (2024). Gamification of mathematics in fifth grade of basic general education in an Educational Unit in Ecuador. Maestro Y Sociedad, 314–326. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6332

Issue

Section

Número Especial

Most read articles by the same author(s)