Gamification of mathematics in fifth grade of basic general education in an Educational Unit in Ecuador
Keywords:
gamification, mathematics, fifth grade, primaryAbstract
Through documentary review and interviews with teachers, the scientific problem is specified: how to contribute to the achievement of teaching-learning objectives of mathematics in the Fifth grade of Basic General Education in an Educational Unit in Ecuador, framing the object of the research. in the teaching-learning of mathematics in the Fifth grade and assuming as a general objective: Development of a strategy for gamification in the teaching-learning of mathematics in the Fifth grade of Basic General Education in an Educational Unit in Ecuador that contributes to the achievement of the objectives and the idea to be defended, of a causal nature, is proposed: if a strategy is developed for gamification in the teaching-learning of mathematics in Fifth grade in an Educational Unit of Basic General Education in Ecuador, which takes into account Taking into account the relationship between the needs and potential of the students with
the research activity they develop, the achievement of the subject's objectives is favored. The strategy is appropriately structured in three stages: the first called “Diagnosis of the needs and potential of the students for the logo of the objectives of Mathematics in 5th grade”, the second “Study of possible research activities by the students based on the achievement of objectives” and the third “. Mathematical gamification and evaluation of objective achievements”, each with its corresponding objectives and actions; Furthermore, gamification is exemplified. Conduct an interview with teachers, selected for their knowledge and experiences, to evaluate the strategy, obtaining favorable criteria regarding its need and importance.
References
Ávila-Rueda, F.A. (2021) Propuesta educativa para reforzar la competencia matemática en estudiantes de 4° y 5° de primaria con TDAH inatento. Trabajo fin de estudio Máster Universitario en Tecnología Educativa y Competencias Digitales. Universidad Internacional de La Rioja. https://reunir.unir.net/handle/123456789/11988
Duarte-Villarraga, A.L. y Gutierrez-Chaparro, D. (2022) El aprendizaje de las matemáticas en estudiantes de 5º de primaria a partir de la implementación de una estrategia de gamificación. Trabajo de grado para optar al título de Magíster en Tecnologías Digitales Aplicadas a la Educación. https://repositorio.udes.edu.co/server/api/core/bitstreams/d9509152-2293-4893-a87e-de257d345216/content
Encalada-Díaz, I. Á. (2021). Aprendizaje en las matemáticas. La gamificación como nueva herramienta pedagógica. Horizontes. Revista De Investigación En Ciencias De La Educación, 5(17), 311–326. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i17.172
Fraga-Varela, F., Vila-Couñago, E., & Martínez-Piñeiro, E. (2021). The impact of serious games in mathematics fluency: A study in Primary Education. [Impacto de los juegos serios en la fluidez matemática: Un estudio en Educación Primaria]. Comunicar, 69, 125-135. https://doi.org/10.3916/C69-2021-10
Hernández H, C. M y Palma S, L. (2011) Acercamiento a una concepción para el desarrollo de actividades investigativas escolares: un ejemplo en la primaria. Cuadernos de Educación y Desarrollo, 3(28). https://www.eumed.net/rev/ced/28/hhps.pdf
Hernández H, C. M. (2021) Perfeccionamiento de la enseñanza-aprendizaje con enfoque investigativo creativo: acercamiento a fundamentos y contribuciones (39 páginas, pág. 107-146), Capítulo III en Libro: Concepciones y buenas prácticas en didácticas particulares. Cisneros G., S.; Hernández H., C. M.; Aranda C., B. L.; Céspedes Q., A; Vinent M., M. V. Editorial: “Universo Sur”. Universidad de Cienfuegos. https://universosur.ucf.edu.cu/?p=2845
Hernández H, C. M; Vergara V., I y Palma S, L. (2017). Metodología para la utilización del enfoque investigativo en la enseñanza–aprendizaje. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, IV(2). http://www.dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com
Hernández Hachavarría, C. M., Vázquez Cardero, Y., & Palma Salazar, L. (2017). Variantes en la implementación de actividades investigativas escolares y proyectos: dos ejemplos. Didáctica y Educación, 8(7), 89–112. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/714
Hernández Hechavarría, C. M., & González Vidal, O. L. (2015). Actividad investigativa escolar y ejercicios en matemáticas: el papalote. Unión, 11(42). https://www.revistaunion.org/index.php/UNION/article/view/632
Hernández-Hechavarría, C. M. (2017). Ejercicios geométricos con exigencias de orden, movilidad y construcción con asistencia del GeoGebra: ejemplos y observaciones didácticas. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 4(3), 1‐32. https://www.dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view/34
Hernández-Hechavarría, C. M. (2023) Apuntes básicos para la investigación y el mejoramiento de la enseñanza-aprendizaje de la matemática en la escuela. [Inédito]. Universidad de Oriente.
Hernández-Hechavarría, C. M., Arteaga-Valdés, E., & del Sol-Martínez, J. L. (2021b). Utilización de los materiales didácticos digitales con el GeoGebra en la Enseñanza de la Matemática. Revista Conrado, 17(79), 7-14. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1689
Hernández-Hechavarría, C. M; López-Fonseca, L., Palma-Salazar, L. (2018). Enseñanza de la geometría en el segundo ciclo de la primaria con el GeoGebra. En Ciencia e Innovación tecnológica. Volumen 2. http://edacunob.ult.edu.cu/handle/123456789/73 (pp. 2005-2016). Editorial Académica Universitaria & Opuntia Brava
Holguín-García, F.; Holguín-Rangel, E.; García-Mera, N. (2020). Gamificacion de la enseñanza de las matemáticas: una revisión sistemática. Telos: revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 22 (1), Venezuela. (Pp.62-75). https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=99362098012, DOI: https://doi.org/10.36390/telos221.05
López-Fonseca, L.; Hernández-Hechavarría, C. M. (2019) Enseñanza aprendizaje de la geometría en el quinto grado. Municipio Contramaestre. En Ciencia e Innovación Tecnología, vol. XII, Capítulo Ciencias Pedagógicas. Ciencia e Innovación Tecnológica Vol_.XII.pdf (pp. 488-498). Editorial Académica Universitaria & Opuntia Brava
Ministerio de Educación. (2016). Matemática 5. Guía para docentes. Educación General Básica. https://drive.google.com/file/d/1QFU_dXhZyyGHltWctBxpxuDXo06noink/view
Ministerio de Educación. (2018). Texto de Matemática 5. Quinta reimpresión. EDINUN, https://drive.google.com/file/d/19Lu7-bRRvOFj5-E47n2li6PqlhRl_vPL/view
Ministerio de Educación. (2021e). Currículo priorizado con énfasis en competencias comunicacionales, matemáticas, digitales y socioemocionales. Educación General Básica, subnivel Medio. https://educacion.gob.ec/wpcontent/uploads/downloads/2021/12/Curriculo-priorizado-con-enfasis-en-CC-CM-CD-CS_Media.pdf
Ministerio de Educación. (2022). Los Futuros de la Educación en el Ecuador, Toma II. Camino hacia la transformación educativa, https://educacion.gob.ec/futuros-de-la-educacion-encuesta/
Ministerio de Educación. (2023). ACUERDO Nro. MINEDUC-MINEDUC-2023-00008-A https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2023/03/MINEDUC-MINEDUC-2023-00008-A.pdf
Prieto-Andreu, J.M., Gómez-Escalonilla-Torrijos, J.D. y Said-Hung, E. (2022). Gamificación, motivación y rendimiento en educación: Una revisión sistemática Revista Electrónica Educare (Educare Electronic Journal) EISSN: 1409-4258 Vol. 26(1) ENERO-ABRIL, 1-23. https://doi.org/10.5281/zenodo.4906958
Suárez-Caballero, J. (2023). DT-Based gamification in the mathematics class in primary education. REDIMAT –Journal of Research in Mathematics Education, 12(1), 82-105. doi: 10.17583/redimat.9617
Tirado-Olivares, S., González-Calero, J. A., Cózar-Gutiérrez, R., & Toledano, R. M. (2021). Gamificando la Evaluación: Una Alternativa a la Evaluación Tradicional en Educación Primaria. REICE. Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia Y Cambio En Educación, 19(4). https://doi.org/10.15366/reice2021.19.4.008
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Ofelia Marlid Guano Castro, Edison Marcelo Guachamboza García, Wilber Ortiz Aguilar, Carlos Manuel Hernández Hechavarría
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.