Community social responsibility based on substantive processes: University of the XXI century
Community social responsibility based on substantive processes: University of the XXI century
Keywords:
Linkage, substantive processes, business sectorsAbstract
Introduction: The Eloy Alfaro de Manabí Secular University from its respective faculties has directed activities that have contributed to the economic, social and cultural development of the communities of the Manabí province through community projects that have generated satisfactory results.
Materials and methods: The study was based on developing a historical analysis of the relationship with society to verify the economic impact in different commercial sectors of the Sucre canton. The qualitative and quantitative research allowed the help of the descriptive analytical method of the instruments used.
Results: The diagnosis showed the level of representativeness of the commercial activity and reflected the level of compliance with these. The intervention level study reflected that retail services are empowered with commercial functions.
Discussion: The management of the substantive research process in universities has transcended from the bibliographic context to the application where the teaching, research and extension processes are organized to achieve a university-environment relationship that meets the needs and expectations of both parties.
Conclusions: It is concluded by showing that the role of the teacher and the students comply with the functions of the substantive processes and with social responsibility.
References
Aguiar, G., & Baut, L. M. (2020). a integración de los procesos sustantivos universitarios desde el proceso extensionista: una mirada a la teoría. Revista Científica Ciencia y Tecnología, 23(27), 48-58. http://cienciaytecnologia.uteg.edu.ec/revista/index.php/cienciaytecnologia/article/view/388/451.
Álvarez, L., et al. (2021). Integración de los procesos sustantivos para la mejora de la calidad del aprendizaje. Revista Conrado, 17(80), 21-27, http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000300021
Andía, W. & Paucara, E. (2013). Los planes de negocios y los proyectos de inversión: similitudes y diferencias. Revista de la Facultad de Ingieria industrial, 16(19,80-84. https://www.redalyc.org/pdf/816/81629469009.pdf
Arias, J. E., & Aristizábal, C. A. (2013). Transferencia de conocimiento orientada a la innovación social en la relación ciencia-tecnología y sociedad. Revista científica Pensamiento y Gestión. http://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/pensamiento/index.
Baque, L., Viteri, D., Álvarez, L., & Izquierdo, A. (2020). Plan de negocio para emprendimientos de los actores y organizaciones de economía popular y solidaria. Universidad y Sociedad, 12(4),120-125. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000400120
Barreno, Z., Astudillo, A., & Barreno, M. (2018). Hacia una estrategia de intervención en la comunidad: referentes teóricos metodológicos. Conrado,14(62), 258-265. http://conrado/ucf.edu.cu/index.php/conrado
Carvajal, V., Nogueira, D., Lemoine, F., & Mieles, V. (2021). Emprendidmientos frente al COVID-19: impactos, reacciones y redes de apoyo personal y digital. Uleam Magazine Bahía, 2(3),1-13. https://revistas.uleam.edu.ec/documentosbahia/EMPRENDIMIENTOS%20FRENTE%20AL%20COVID-19.pdf
Cornell, I. (2019). Actividades didácticas que propician la transferencia de conocimientos para su aplicación en la práctica cotidiana. Revista Conrado, 15(70), 361-369. http://conrado.ucf.edu.cu/index.php/
García, R., & González, M. (2021). La integración de procesos sustantivos en la Universidad Católica de Cuenca: estado actual y prospectiva. Revista Universidad y Sociedad, 13(2), 184-193. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000200184#:~:text=Los%20procesos%20sustantivos%20de%20la%20educaci%C3%B3n%20superior%20representan%20procesos%20misionales,y%20visi%C3%B3n%20de%20una%20universidad%2C
Lemoine Quintero, F. A., Carvajal-Zambrano, L., Hernández-Rodríguez, I. & Delgado-Caicedo, I. (2020). Rol y pertinencia en universidades del Ecuador en la actividad de vinculación con la sociedad. Maestro y Sociedad, 17(3), 437–453. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5212
Lemoine Quintero, F. A., Delgado, Y., & Hernández, N. (2020). Análisis de la actividad comercial para la sostenibilidad en los negocios del Cantón Sucre. Ciencias Administrativas, 15. https://www.redalyc.org/journal/5116/511660741008/html/
Lemoine Quintero, F. A. et al. (2018). Los graduados de las carreras de Administración en Ecuador, en su entorno socioeconómico. ENSAYOS, Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 32(1), 49-62. https://doi.org/10.18239/ensayos.v32i1.1203
León, N. et al. (2022). La gestión del proceso sustantivo de investigación en las universidades. ROCA,18(2),163-177.
León, N., Lorenzo, R., & Torres, P. (2022). La gestión del proceso sustantivo de investigación en las universidades. http://portal.amelica.org/ameli/jatsRepo/440/4402900004/index.html
Moreno-Guerrero, A., Soler-Costa, R., Marín-Marín, J., & López-Belmonte, J. (2021). Flipped learning y buenas prácticas docentes en educación secundaria. Comunicar, 68, 107-117. https://www.revistacomunicar.com/wp/revista-comunicar/la-capacitacion-del-docente-para-el-desarrollo-de-buenas-practicas-en-flipped-learnig/
Muñoz, N. et al. (2021). La vinculación una función sustantiva en la universidad del Ecuador y su impacto en la sociedad. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(4), 4969-4984. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i4.670
Muñoz, M., & Garay, F. (2015). La investigación como forma de desarrollo profesional docente: Retos y perspectivas. Estudios Pedagógicos, 2, 389-399. https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07052015000200023
Ornelas, D., Cordero, G., & Cano, E. (2016). La transferencia de la formación del profesorado universitario. Aportaciones de la investigación reciente. Perfiles Educativos, 38(154), 57-75. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982016000400004
Salmerón, L. (2013). Actividades que promueven la transferencia de los aprendizajes: una revisión de la literatura. Revista de Educación, DOI: 10.4438/1988-592X-RE-2013- EXT-253
Simbaña, H. (2018). LA VINCULACIÓN CON LA SOCIEDAD. ¡¡ ENTRE EL SER Y EL DEBER SER!! https://www.revistarupturas.com/la-vinculaci%C3%B3n-con-la-sociedad.html
Sisalema-Naranjo, A. R. (2020). Contribución de la transferencia de tecnología a través del proyecto de vinculación con la sociedad: “Los Passaos emprenden con historia”. Maestro Y Sociedad, 17(4), 702–713. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5241
Touriñán, J. M. (2019). La transferencia de conocimiento como proceso: de la universidad al sector educativo. Una mirada desde la pedagogía. REDIPE, 8(3), 19-65. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/695
UNIANDES. (2017). Vinculaciòn con la Sociedad. https://www.uniandes.edu.ec/vinculacion-con-la-sociedad/
Vanegas, C., & Fuentealba, A. (2019). Identidad profesional docente, reflexión y práctica pedagógica: Consideraciones claves para la formación de profesores. Revista Perspectiva Educacional, 58(1), 115-138. https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-97292019000100115
Zambrano Cedeño, J. L. (2022). Experiencia de vinculación con la sociedad en empresas de alojamientos de Bahía de Caráquez. Revista Internacional De Gestión, Innovación Y Sostenibilidad Turística. RIGISTUR, 1(2), 13-18. http://revistasespam.espam.edu.ec/index.php/rigistur/article/view/291
Zambrano Cedeño, J. L. et al. (2020). Concepción del proceso de vinculación con la sociedad en la USGP desde una perspectiva científica. Revista San Gregorio,38,39-52, http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2528-79072020000100038.
Zambrano, T. M., González, O., & Batista Mainegra, A. (2021). Modelo de gestión del proceso de vinculación con la sociedad. Revista Conrado, 17(S3), 287-298, https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2168.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Frank Ángel Lemoine Quintero, Gema Viviana Carvajal Zambrano, Lilia Moncerrate Villacis Zambrano
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.