Systematization of mathematical problem solving focused on the regulation of affective and cognitive resources

Array

Authors

Keywords:

mathematical problem solving; affective and cognitive resources; systematization; regulation; socio-functional assessment; belief system

Abstract

Beliefs are components that are on the border of the cognitive and the affective, forming part of the foundations that sustain the student's performance in the process of solving a mathematical problem. They are directly involved with the affective domain, but, once consolidated, they form part of the cognitive domain in the form of conceptions and can slow down or promote said resolution process. This article models the systematization of mathematical problem solving, focused on the regulation of affective and cognitive resources, from two dimensions: the socio-functional assessment of mathematical content and the socio-functional assessment of mathematical problem solving. The model serves as support for the development of practical tools that facilitate didactic intervention in the aforementioned dynamics and improve the success of students in mathematical solving problems.

References

1. Alonso, I. y Martínez, N. (2004). Principales insuficiencias en la resolución de problemas matemáticos en estudiantes del primer año de la carrera de matemática en la Universidad de Oriente. Pedagogía Universitaria, 9(4), 31-40.
2. Alonso, I., Gorina, A. y Salgado, A. (2021). Sistematización de experiencias sobre la investigación en didáctica de la resolución de problemas matemáticos. Mendive. Revista de Educación, 19(1), 285-303. http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2129
3. Alonso, I., Gorina, A. y Santiesteban, Y. (2018). Estrategia didáctica para reforzar el valor perseverancia en la resolución de problemas matemáticos. Revista Opuntia Brava, 10(3), 347-362. http://opuntiabrava.ult.edu.cu/ index.php/opuntiabrava/article/view/564/557
4. Alonso, I., Gorina, A., Iglesias, N. y Alvarez, J. (2018). Pautas para implementar la enseñanza de la Matemática a través de la resolución de problemas. Maestro y Sociedad, (Número especial 3), 66-81. https://revistas.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/3610
5. Alonso, I., Pardo, M. E., Gorina, A. y Cova, R. (2017). Dinámica socio-funcional de los contenidos matemáticos. Maestro y Sociedad, (Número Especial), 179-193. https://revistas.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/3283
6. Alvarez, J., Alonso, I. y Salgado, A. (2016). Resolución de problemas matemáticos en la Licenciatura en Educación Matemática-Física. Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa (REFCalE), 4(1), 67-82. https://refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/ view/481
7. Chávez, E., Castillo, M. y Gamboa, R. (2008). Creencias de los estudiantes en los procesos de aprendizaje de las matemáticas. Cuadernos de Investigación y Formación en Educación Matemática, 3(4), 29-44.
8. De Feria, E. (2008). Creencias y Matemáticas. Cuadernos de Investigación y Formación en Educación Matemática, 3(4), 9-27.
9. De Guzmán, M. (1996). El papel del matemático en la Educación Matemática. Actas del 8vo. Congreso Internacional de Educación Matemática.
10. Erazo-Hurtado, J. D. y Aldana-Bermúdez, E. (2015). Sistema de creencias sobre las matemáticas en los estudiantes de educación básica. Revista Praxis, 11, 163-169.
11. Fuentes, H. C., Álvarez, I. B. y Matos, E. C. (2004). La teoría holístico‐configuracional en los procesos sociales. Pedagogía Universitaria, 9(1), 1‐5.
12. Gómez, I. M., Op´t, P y De Corte, E. (2006). Creencias de los estudiantes de matemáticas. La influencia del contexto de clase. Enseñanza de las Ciencias, 24(3), 309-324.
13. Gómez-Chacón, I. (2000). Matemática Emocional: Los afectos en el aprendizaje matemático. Madrid: Narcea, S. A. Ediciones.
14. Gorina, A. y Domínguez, S. (2012). La resolución de problemas en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Matemática. Actas del Congreso Virtual de enseñanza de la Matemática, 2008-2009.
15. Iglesias, N. y Alonso, I. (2017). Estudio exploratorio sobre la importancia de la Matemática para la carrera de Ingeniería Civil en la Universidad de Oriente. Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa (REFCalE), 5 (1), 45-62.
16. Martínez, O. J. (2014). Sistema de creencias acerca de la Matemática. Actualidades Investigativas en Educación, 14(3), 1-28.
17. Martínez-Padrón, O. J. (2021). El afecto en la resolución de problemas de Matemática. RECIE. Revista Caribeña De Investigación Educativa, 5(1), 86-100. https://doi.org/10.32541/recie.2021.v5i1.pp86-100
18. Polya, G. (1968). Mathematical Discovery. On understanding, learning, and teaching problem solving. (Vol. 1). Ed. John Wiley and Sons, Inc. USA.
19. Santiesteban, Y., Alonso, I. y Gorina, A. (2012). El proceso de formación del valor de la perseverancia en la resolución de problemas matemáticos. Didasc@lia: Didáctica y Educación. 3(4), 69-82. http://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/download/114/113
20. Santos, L. (1994). La Resolución de Problemas en el aprendizaje de las matemáticas. Cuaderno de investigación, 6 (28). Departamento de Matemática Educativa del CINVESTAV. México.
21. Schoenfeld, A. (1985). Ideas y tendencias en la Resolución de Problemas. En Separata del libro La enseñanza de la matemática a debate, (pp. 7-12). Ministerio de Educación y Ciencia. Madrid. España.
22. Schoenfeld, A. (1990). Underestanding and teaching the nature of mathematical thinking. University of California at Berkeley.
23. Socarrás, Y. (2010). Dinámica de la sistematización valorativa de la resolución de problemas matemáticos. Una propuesta educativa. (Tesis de Maestría). Universidad de Oriente. Cuba.
24. Socarrás, Y. y Alonso, I. (2005). Un estudio diagnóstico sobre el sistema de creencias de los estudiantes y su influencia en la resolución de problemas matemáticos. Boletín de la Sociedad Cubana de Matemática y Computación, 3(1), 1-6.
25. Socarrás, Y. y Alonso, I. (2012). Un estudio exploratorio sobre el proceso de enseñanza aprendizaje de la Matemática. Memorias de Universidad 2012, pp. 1-8. http://www.researchgate.net/publication/353622880

Published

2022-01-26

How to Cite

, , & . (2022). Systematization of mathematical problem solving focused on the regulation of affective and cognitive resources: Array. Maestro Y Sociedad, 19(1), 469–483. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5514

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2