Methodological development of the project the connection with society: "Los Passaos Undertake with History", Ecuador

Array

Authors

Keywords:

entrepreneurship, commercial activity, strategies, methodology, Ecuador

Abstract

The study was developed under the objective of showing a strategic methodology to develop a project of effective connection with society in communities of the Sucre Canton. The project "Los Passaos Emprende con Historia" was created to enhance entrepreneurship in the commercial sector of zone 4 of the province of Manabí in the cantons of Sucre, San Vicente, Jama and Pedernales. The research generally had a qualitative background, using analytical and descriptive methods to be able to develop the problem tree and the objectives tree to delve into the fundamental inconveniences that affect commercial activity in the area under study. The stakeholder mapping shows how to develop positioning strategies to strengthen the commercial activity of businesses located in the Sucre canton. It is concluded that the project methodology structure can be replicated in other geographical areas of Ecuador to strengthen entrepreneurship and innovation activity.

References

1. Andrade, M. G., Iturralde, R. A., & Marriott, G. A. (2018). LA INDUCCIÓN A DOCENTES EN LA GESTIÓN EDUCACIONAL, UNA EXPERIENCIA EXITOSA. EPISTEMA.Rrevista digital de Ciencia, Tecnología e Innovación,5(4):434-447.
2. Cadena, D., Macías, G., Alcívar, M., Mendoza, E., & Maldonado, J. (2018). Innovación – emprendimiento y competitividad en microempresas del cantón Quevedo. Ciencia & Tecnología, 18(20): 79 - 87, https://doi.org/10.47189/rcct.v18i20.225.
3. Campelo, M. A. (2020). Identidad cultural montubia como aporte al etnoturismo en el cantón Vinces. Obtenido de Universidad Técnica de Babahoyo: http://dspace.utb.edu.ec/handle/49000/7542
4. Cañarte-Quimis, Marcillo-Marcillo, Leones-Pico, & Márquez-Toala. (2020). El emprendimiento como estrategia o necesidad en el desarrollo productivo de Ecuador. Ciencias económicas y Empresariales,5(4), 72-90, https://doi.org/10.23857/fipcaec.v5i4.297.
5. Castellano, J., Carrera, R., & Crespo, W. (2020). Educación on line en tiempos de COVID-19: percepción en estudiantes de la Universidad Católica de Cuenca (Ecuador). Revista de Historia, Patrimonio, Arqueología y Antropología Americana,3:149-175, https://doi.org/10.5281/zenodo.4066073.
6. Cordero, J., Astudillo, S., Carpio, X., Delgado, J., & Amón-Martínez. (2011). Análisis de los factores que influyen el emprendimiento y la sostenibilidad de las empresas del área urbana de la ciudad de Cuenca, Ecuador. Maskana,2(2): 27-37, https://doi.org/10.18537/mskn.02.02.03.
7. Gobierno Autonomo Descentralizado municipal del cantón Sucre. (2019). Recuperado el 27 de 05 de 2020, de http://app.sni.gob.ec/sni-link/sni/PORTAL_SNI/data_sigad_plus/sigadplusdocumentofinal/sucre.pdf
8. Lemoine, F., Chica, C. E., Villacis, L., & Meneses, W. (2020). Las viviendas de interés patrimonial como instrumento para el fortalecimiento de la actividad turística de la Bahía de Caraquez (Ecuador). Revista Internacional de Turismo, Empresa y Terriotorio,4(2):194-211, https://doi.org/10.21071/riturem.v4i2.12926.
9. Mesías, R. (2017). Situación del emprendimiento y sus alcances en el Ecuador. European Scientific Journal,13(13): 229-239, http://dx.doi.org/10.19044/esj.2017.v13n13p229.
10. MinEdu. (2020). Ecuador mejoró su sistema educativo en los últimos 7 años. Obtenido de http://www.ineval.gob.ec/index.php/Terce-informes
11. O.M.T. (13 de 12 de 2019). Organización Mundial de Turismo. Obtenido de https://www.unwto.org/es/preserving-cultural-identities-for-the-future-of-tourism
12. Proaño Castro, M. F. (2021). EMPRENDIMIENTO FEMENINO EN PANDEMIA. UNA REALIDAD EN LAS MUJERES DE LA ZONA NOROESTE REALIDAD EN LAS MUJERES DE LA ZONA NOROESTE. Publicando,8 (31): 117- 127, https://doi.org/10.51528/.
13. Ramón, S., Bustamante, V., Obando, O., Saltos, N., & Cabrera, E. (2018). EL EMPRENDIMIENTO: UN RETO PARA LOS ESTUDIANTES UNIVERSITARIOS EN LA CONTEMPORANEIDAD. Cognosis,3(4):1-12, https://doi.org/10.33936/cognosis.v3i4.1553.
14. Rivera, C. G., Espinosa, J., & Valdés, Y. (2017). La investigación científica en las universidades ecuatorianas. Prioridad del sistema educativo vigente. Revista Cubana Educación Superior, 36(2):113-125.
15. Valencia, L. (2017). Emprendimiento en Ecuador. Estudio de Caso: Provincia de Santa Elena. Revista Killkana Sociales,1( 2): 27-32, https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v5i1.
16. Velez, A. G. (2018). La Etnia Montubia como parte de la identidad de los habitantes de las comunidades de las Parroquias urbanas y rurales del cantón Portoviejo, Provincia de Manabí. Obtenido de https://core.ac.uk/reader/160796699
17. Vernaza, G., Medina, E., & Chamorro, J. (2020). Innovación, emprendimiento e investigación científica. Revista de Ciencias Sociales,26(3): , https://doi.org/10.31876/rcs.v27i3.
18. Villacis, L., Jácome, L., Lemoine, F., & Zambrano, J. A. (2021). La nueva generación receptora de la identidad de pueblo. CentroSur Editorial,5(3):81–89, https://doi.org/10.37955/cs.v5i1.101.
19. Villacis, Lilia, Espinoza, M., Meneses, W., & Macías, J. R. (2021). La consonancia de la cultura montubia, para mantener las tradiciones de los pueblos manabitas. CentroSur Editorial,5(1): 71–80., https://doi.org/10.37955/cs.v5i1.100.

Published

2022-01-13

How to Cite

, , , & . (2022). Methodological development of the project the connection with society: "Los Passaos Undertake with History", Ecuador: Array. Maestro Y Sociedad, 19(1), 365–380. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5505

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)