Shops of personal development and professional for the medicine student's humanist formation

Authors

  • Zoila Luisa Cedeño-Díaz Facultad de Medicina No. 2, Universidad de Ciencias Médicas
  • Homero C. Fuentes-González Hospital General Docente “Dr. Juan Bruno Zayas Alfonso”, Santiago de Cub
  • Angel Deroncele-Acosta Universidad San Ignacio de Loyola, Lima
  • Yoandra Domecq-Gómez Facultad de Medicina No. 2, Universidad de Ciencias Médicas

Keywords:

Human formation, medicine students, interpersonal relationships, autoconcepto

Abstract

The results that they are presented, after the application of a shop of personal development and professional for the medicine student's humanist formation, they show a form systematized to impact in the social competitions of the medicine students that they propitiates learning how to cohabit, to acquire positive personal resources to establish interpersonal relationships adapted in the contexts of health and therefore to favor the humanist formation. It is a shop that has 24 hours of duration; it was implemented with 25 medicine students. The analysis qualitative sample an increment in the social competitions of the same ones, corroborating that through a shop of personal development and professional for the medicine student's humanist formation the interpersonal relationships are fomented that promote the personal development and the reflection on the autoconcepto, two key elements to achieve the social competition and to propitiate an appropriate coexistence with the other ones.  

References

1. Agazarian, Y. M. (2011). Contemporary theories of group psychotherapy: systems approach to the group-as-a-whole. (s.l.): PubMed.

2. Arnett, J. J. (2015). Emerging adulthood. A theory of development from the late teens through the twenties. American Psychologist, 55(5), 469-480.

3. Barceló, T. (2013). Crecer en grupo: una aproximación desde el enfoque centrado en la persona. Bilbao: Desclee de Brouwer.

4. Berger, K. (2011). Psicología del desarrollo: adultez y vejez. Buenos Aires: Editorial Medica panamericana.

5. Berger, K. y Thompson, R. A. (2011). Psicología de desarrollo. Adultez y vejez. México: Editorial Medica Panamericana.

6. Carstensen, L. (1992). Social and emotional patterns in adulthood: support for socioemotional selectivity theory. Psychology and Aging, 7(3), 331-338.

7. Castañedo, C. y Munguía, G. (2015). Diagnóstico, intervención e investigación en psicología humanista. México: Manual Moderno.

8. Denegrí, C. M., Opazo, P. C. y Martínez, T. G. (2017). Aprendizaje cooperativo y desarrollo del autoconcepto en estudiantes chilenos. Revista de Pedagogía, 28(81), 13-41.

9. Di María, F. y Falgares, G. (2018). Elementos de psicología de los grupos. Modelos teóricos y ámbitos de aplicación. Madrid: McGraw Hill.

10. Erikson, E. H. (1993). Infancia y sociedad. Buenos Aires: Lumen/Horme.

11. Fuentes G., H. C. (2012). La formación en educación superior, desde lo holístico, complejo y dialéctico de las ciencias. Santiago de Cuba: Universidad de Oriente.

12. Gómez del Campo del Paso, M. I., Salazar G., M. L. y Rodríguez M., E. I. (2014). Los talleres vivenciales con enfoque centrado en la persona, un espacio para el aprendizaje de competencias sociales. Revista Intercontinental de Psicología y Educación, 16(1), 175-190.

13. González R, F. (2002). Formación de ideales morales en los adolescentes en algunas cuestiones del desarrollo moral de la personalidad. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

14. Moreno, M. La educación centrada en la persona. México: Manual Moderno. 1983.

15. Parra L., L., Ortiz R., N., Barriga, O. A., Henríquez, A. G. y Neira M., E. (2006). Efecto de un taller vivencial de orientación humanista en la auto actualización de adolescentes de nivel socioeconómico bajo. Revista Ciencia y Enfermería, 12(1), 61-72.

16. Rogers, C. (1993). El proceso de convertirse en persona. México: Paidós.

17. Rogers, C. (2004). Los grupos de encuentro. Argentina: Amorrortu.

18. Tejera J., F. (2016). Estrategia didáctica para la formación de habilidades comunicativas en los estudiantes de tercer año del ciclo clínico de la carrera de medicina. (Tesis de doctorado). Universidad de Cienfuegos, Cienfuegos, Cuba.

19. Yalom, I. (1996). Guía breve de psicoterapia de grupo. Barcelona: Paidós.

Published

2019-09-25

How to Cite

, , , & . (2019). Shops of personal development and professional for the medicine student’s humanist formation. Maestro Y Sociedad, 16(4), 706–718. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5001

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2