Information and Communication Technologies in the teaching of Object Oriented Programming

Authors

  • Marina Almarales-Sarasola Universidad de Oriente
  • María Margarita Goire-Castilla Universidad de Oriente
  • Oscar García-Fernández Universidad de Oriente

Keywords:

Object Oriented Programming, Information and Communications Technologies, Teaching-Learning Process, Tutorial

Abstract

Students who are studying Telecommunications and Electronics Engineering at the Oriente University, present difficulties in the learning of Object Oriented Programming. To solve this problem and taking into account the need to motivate the students for the study of the subjects Programming I and II, a tool of tutorial type based on the Information and Communication Technologies was developed. It has the objective to facilitate and support the teaching-learning process of the object-oriented paradigm using the C ++ language. In the present article the characteristics of this tutorial and its advantages from the didactic point of view are exposed, which were verified after its application.

References

1. Casas, S. y Vanoli, V. (2007). Programación y Algoritmos: Análisis y Evaluación de Cursos Introductorios. IX Workshop de Investigadores en Ciencias de la Computación (WICC07). Trelew, Chubut, Argentina.

2. Booch, G. (1996). Análisis y diseño Orientado a Objetos. (s.l.e.): Editorial Addison Wesley Longman.

3. Cabero, J. (1998). Impacto de las nuevas tecnologías de la información y la comunicación en las organizaciones.(s.p.e.).

4. Castañeda, C. (2005). El paradigma de las TIC en Educación. Un Acercamiento desde la investigación de la enseñanza. Recuperado de http://educacionytic.blogdiario.com

5. Federación de enseñanza de CC. OO. de Andalucía. (2011). Las TIC como complemento en el proceso de enseñanza aprendizaje. Revista digital para profesionales de la enseñanza (14).

6. Islas, C. y Martínez, E. (2008). El uso de las TIC: Apoyo a las actividades docentes. Recuperado de http://www.eveliux.com/mx/el-uso-de-las-tic-como-apoyo-a-las - actividades-docentes.php

7. Montenegro, M. E. (2013). Las TIC en la educación superior y su uso por parte de los docentes de la Facultad Técnica de la Universidad Católica de Santiago de Guayaquil durante el período 2012. Recuperado de http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/2443

8. Moreno, S. D. y Orjuela, C. C. (2017). Programación Orientada a Objetos. (s.p.e.).

9. Sánchez, J. (2000). Nuevas Tecnologías de la Información y la Comunicación para la Construcción del Aprender. Santiago de Chile: Universidad de Chile.

10. Sánchez, J. E., Urías, M., y Gutiérrez, B. E. (2015). Analisis de los problemas de aprendizaje de la Progrmación Orientada a Objetos. Ra Ximhai, 14(4), 289-304.

Published

2019-09-19

How to Cite

, , & . (2019). Information and Communication Technologies in the teaching of Object Oriented Programming. Maestro Y Sociedad, 16(3), 620–631. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/4989

Issue

Section

Artículos