Inclusive education: the role and relevance of the family in the educational process of children and adolescents

Authors

  • Esilda Mercedes Villavicencio Farías Universidad Laica “Eloy Alfaro de Manabí”- Extensión Bahía, Ecuador
  • Frank Ángel Lemoine Quintero Universidad Laica “Eloy Alfaro de Manabí”- Extensión Bahía, Ecuador

Keywords:

exclusion, inclusion; education; special educational needs, diversity

Abstract

Introduction: This article analyzes the role and relevance of the family in the educational process of children and adolescents within inclusive education in the Sucre Canton, Ecuador. It is based on the premise that socio-educational inclusion represents a fundamental challenge, where family participation is crucial to reducing exclusion and supporting students with special educational needs, especially in contexts with limited specialized infrastructure and insufficient policies. Materials and methods: A quantitative approach and a descriptive-statistical method were used. A seven-question survey was administered to 43 teachers from the Eloy Alfaro Educational Unit, an institution with a special education classroom and a large student population in Bahía de Caráquez. Results: The data reveal that the most valued family functions for educational inclusion are the affective (71.4% considered it "very important") and the educational-social (70.7%). The economic function was perceived as less decisive. It is highlighted that family support in biological, caregiving, cooperative, and recreational aspects is considered fundamental for the student's cognitive and emotional development. Discussion: The findings emphasize that family and school are complementary and irreplaceable pillars. It is confirmed that active family participation improves emotional stability and academic performance, especially given the lack of specialized schools and trained teachers. Conclusions: It is concluded that inclusive education is a right that requires family commitment to be effective. Family participation in the educational process is fundamental for the holistic development of students, overcoming institutional limitations.

References

Abellán, C. M. (2016). Análisis de instrumentos sobre educación inclusiva y atención a la diversidad. Revista Complutense de Educación, 27(1), 1988-2793.

Aguiar, G., Demothenes, Y., & Campos, I. (2020). La participación familiar en la inclusión socioeducativa de los educandos con necesidades educativas especiales. Revista de Educación Mendive, 18(1), 120-133.

Amaro, A., & Hernández, J. (2020). Participación de la familia en los centros educativos para mejorar la inclusión y la justicia social. Revista Latinoamericana de Estudios de Familia, 12(1), 32-43. https://doi.org/10.17151/rlef.2020.12.1.3

Bello, J., & Guillem, G. (2019). Educación inclusiva: un debate necesario. Universidad Nacional de Educación.

Betancourt, P., & Esquivel, G. (2021). Percepciones sobre el rol educativo de las familias de estudiantes con discapacidad. Chakiñan, Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, (16), 68-82. https://doi.org/10.37135/chk.002.16.04

Booth, T., & Ainscow, M. (1998). From them to us: An international study of inclusion in education. Routledge.

Castro, M. B. (2015). El rol de la familia en la calidad de vida y la autodeterminación. Ciencias Psicológicas, 9(2), 323-336.

Cobeñas, P., Fernández, C., Galeazzi, M., Noziglia, J., Santuccine, G., & Schnek, A. (2017). Manual de educación inclusiva. En Manual de educación (p. 95). COPIDIS.

Dueñas, M. L. (2010). Educación inclusiva. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 21(2), 358-366.

Espinoza, A. (2013). Acuerdo 295-13. Ministerio de Educación del Ecuador.

Keith, B. (2019, octubre 15). La plataforma digital de la enseñanza en Europa. European School Education Platform. https://www.schooleducationgateway.eu/es/pub/viewpoints/surveys/poll-on-sen.htm

Laura, D., & Yaritza, G. (2021). Revisión sistemática sobre participación y relación. Universidad de la Laguna, 1-43.

Lopez, J. M. (2010). Familia, escuela y sociedad civil. Agentes de educación intercultural. Revista de Investigación en Educación, (8), 7-36.

Montaño-Contreras, L., Martínez, B., & Pérez, P. (2019). Relación cooperativa entre docentes y padres de estudiantes con discapacidad. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 12(24), 145-160. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m12-24.rcdp

Nivela, M. A., Molina, C., & Campos, R. (2020). El rol de la familia en la educación en casa. E-IDEA, (1), 18-23.

Nivela, M., Molina, C., & Campos, R. (2020). Rol y pertenencia en la familia. E-IDEA, (1), 18-23.

Nunes, M. F. (2021). El papel de la familia y el educador en la inclusión de los alumnos con necesidades educativas especiales en la educación regular. Revista Científica Multidisciplinar, 6(3). https://www.nucleodoconhecimento.com.br/educacion-es/papel-de-la-familia

Naciones Unidas. (1948). Declaración Universal de los Derechos Humanos.

Parra, C. (2011). Educación inclusiva: un modelo de diversidad humana. Educación y Desarrollo Social, 5(2), 139-150.

Pascale, L., Carrión, J. J., & Fernández, M. D. (2017). El estatus y roles de la familia en la escuela inclusiva en Italia: el caso de un instituto profesional. Revista Nacional e Internacional de Educación Inclusiva, 10(2), 181-194. https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/338/306

Prado, J., Arias, A. R., & Melcon, M. A. (2017). El papel de los profesionales y la familia ante la diversidad funcional desde la revisión teórica. Revista HOLOS, 33(7), 198-212. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=481554852015

Seijo, B. M., Iglesias, N., Hernández, M., & Hidalgo, C. R. (2010). Métodos y formas de organización del proceso de enseñanza-aprendizaje. Sus potencialidades educativas. Revista Humanidades Médicas, 10(2), 120-125. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1727-81202010000200009

Soler, R. (2007). Nuevo enfoque metodológico a través de las TIC. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 21(1), 183-196.

Published

2025-12-07

How to Cite

Villavicencio Farías, E. M., & Lemoine Quintero, F. Ángel. (2025). Inclusive education: the role and relevance of the family in the educational process of children and adolescents. Maestro Y Sociedad, 22(4), 3550–3558. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/7273

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)