Multisensory strategies to improve attention to students with autism

Authors

  • Yonayra Annabel Farias Pinargote Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Ecuador
  • Raisa Macias Sera Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Ecuador

Keywords:

autism spectrum disorders, multisensory strategies, attention, learning

Abstract

Introduction: This study analyzes multisensory strategies to improve attention and learning in students with level 1 autism spectrum disorder (ASD), in response to the need for inclusive educational practices that address their sensory and communication needs. Materials and methods: A mixed-methods approach with a concurrent triangulation design was used at the "Unidos Venceremos" Educational Unit (2024-2025). Two observation guides were applied to 12 students with ASD and 27 teachers, and the data were processed using SPSS, ATLAS.ti, and artificial intelligence as complementary support. Results: 66.67% of teachers always use visual stimulation, while strategies such as auditory (59.26%) and olfactory (74.07%) stimulation are mostly ignored. 41.67% of students showed favorable performance in responding to instructions, using materials, and academic achievement. Auditory and tactile stimulation showed strong and positive correlations with attention, social interaction, and autonomy. Discussion: The findings reveal a limited and undiversified application of multisensory strategies, consistent with the literature that points to shortcomings in teacher training for effective inclusion. Conclusions: The positive influence of multisensory strategies is confirmed, and a feasible strategy of five sensory activities is proposed to optimize attention and learning, although the limitation of the non-probability sample is acknowledged.

References

Albán-Vera, K. M., Álvarez-Guzmán, J. A., & Guerra-Iglesias, S. (2024). Las adaptaciones curriculares en el desarrollo de prácticas inclusivas para estudiantes con necesidades educativas especiales. MQR Investigar, 8(4), 107-129. https://www.investigarmqr.com/ojs/index.php/mqr/article/view/1794

Alcalá, G. C., & Madrigal, M. G. O. (2023). Trastorno del espectro autista (TEA). Revista de la Facultad de Medicina (UNAM), 65(1), 7-20. https://www.scielo.org.mx/pdf/facmed/v65n1/2448-4865-facmed-65-01-7.pdf

Betancourt-Velásquez, A. C., & Caviedes-Niño, I. L. (2018). Metodología de correlación estadística de un sistema integrado de gestión de la calidad en el sector salud. Signos, 10(2), 119-139. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6726339.pdf

Caldas-Calle, K. J. (2024). Modelo de diseño interior para aula inclusiva centrado en niños con autismo [Tesis de maestría, Universidad Tecnológica Israel]. Repositorio UISRAEL. http://repositorio.uisrael.edu.ec/xmlui/handle/47000/4095

Calderón Quintero, F., Castillo Vargas, J. E., & Gómez Robayo, C. (2025). Estrategia multisensorial: un enfoque inclusivo para el aprendizaje de estudiantes con necesidades educativas especiales [Tesis de maestría, Universidad El Bosque]. Repositorio UNBOSQUE. https://repositorio.unbosque.edu.co/bitstreams/5b91b139-9873-4aae-8166-8b8413572c65/download

Casis-Remache, D. Y. (2024). Rol del docente y su incidencia en el uso de estrategias multisensoriales en estudiantes con trastorno del espectro autista en la escuela de educación básica "Guayaquil" durante el periodo 2024-2025 [Tesis de grado, Universidad Técnica de Babahoyo]. Repositorio DSpace UTB. https://dspace.utb.edu.ec/handle/49000/18261

Elsabbagh, M. (2020). Linking risk factors and outcomes in autism spectrum disorder: Is there evidence for resilience? BMJ, 368, l6880. https://doi.org/10.1136/bmj.l6880

Erazo-Alcívar, E. M., & Mera-García, Y. A. (2024). Adaptaciones curriculares en el aprendizaje de los estudiantes de preparatoria con necesidades educativas especiales de la Unidad Especializada "Juntos Venceremos". Polo del Conocimiento, 9(8), 288-309. https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/download/7695/pdf

Escobar-Villacrés, L., Sánchez-López, C., Andrade-Albán, J., & Saltos-Salazar, L. (2023). El trastorno del espectro autista (TEA) y los métodos de enseñanza para niños en el aula de clases. Digital Publisher CEIT, 9(1-1), 82-98. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/9314978.pdf

Es Sakkaoui El Asraoui, F. (2024). Autismo e integración multisensorial; Propuesta de intervención [Trabajo de Fin de Grado, Universidad de Zaragoza]. Repositorio ZAGUAN. https://zaguan.unizar.es/record/146233/files/TAZ-TFG-2024-3995.pdf

González-Pérez, R. M., Justiz-Guerra, M. M., & Pérez Lara, D. M. (2023). El desarrollo de habilidades sociales en educandos con Trastorno del Espectro Autista. Revista Didáctica y Educación, 14(3), 154-165. http://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia

Goode, A. P., Coeytaux, R. R., Maslow, G. R., Davis, W. W., Hill, C., Namdari, B., & Sanders, G. D. (2018). Nonpharmacologic treatments for attention-deficit/hyperactivity disorder: A systematic review. Pediatrics, 141(6), e20180094. https://doi.org/10.1542/peds.2018-0094

Hernández-Sampieri, R., & Mendoza-Torres, C. P. (2018). Metodología de la investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta (7a ed.). McGraw Hill.

Juárez Díaz, J. (2020). Estrategias de aprendizaje en estudiantes con discapacidad en aulas de educación básica de la Amazonía peruana. Revista EDUCA UMCH, 1(16), 5-22. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7871369.pdf

Llacsahuanga Garrido, W. D., Lara Tapia, S. A., & García Cobas, R. (2024). Estrategia educativa para la inclusión de los niños con autismo del 4to grado de la Escuela Pedro Carbo Cantón Guayas. Maestro y Sociedad, 21(3), 1316-1329. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/download/6496/7359

López Falcón, A. L., & Ramos Serpa, G. (2021). Acerca de los métodos teóricos y empíricos de investigación: significación para la investigación educativa. Revista Conrado, 17(S3), 22-31. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2133/2079

López, M., Vidal, M., & López, S. (2022). Tendencias actuales sobre estrategias para la inclusión educativa de alumnado con Trastorno del Espectro Autista (TEA). MLS. Inclusion and Society Journal, 2(1), 91-106. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9102049

Marzal-Peiró, C., & Muñoz-Guinea, E. (2023). Salas multisensoriales en educación especial. Un estudio de caso. European Journal of Child Development, Education and Psychopathology, 10(1), 1-24. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/9147365.pdf

Organización Mundial de la Salud. (2023, 15 de noviembre). Trastornos del espectro autista. https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/autism-spectrum-disorders

Penabad, L., Penabad-Camacho, M. A., Mora-Campos, A., Cerdas-Vega, G., Morales-López, Y., Ulate-Segura, M., Méndez-Solano, A., Nova-Bustos, N., Vega-Solano, M. F., & Castro-Solano, M. M. (2024). Declaración de Heredia: Principios sobre el uso de inteligencia artificial en la edición científica. Revista Electrónica Educare, 28(S), 1-10. https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/download/19967/32570

Pérez Pérez, J., Santos Muñoz, D., & Sarduy-Armas, A. (2023). Inclusión de escolares autistas en el nivel educativo primaria. Retos para el docente. Conrado, 19(91), 372-377. http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v19n91/1990-8644-rc-19-91-372.pdf

Plúas-Pérez, L., Sánchez-Salazar, T., Sánchez-Soto, M. A., & Aguas Veloz, J. F. (2024). La sinestesia y la multisensorialidad cómo incide en el proceso evolutivo del aprendizaje en la niñez. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 5(12), 1-15. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9788998

Rentería-Zambrano, M. E., Ojeda Correa, J. del C., Criollo Oña, E. del R., & Ordóñez Romero, M. R. (2025). Estrategias y métodos para atender a estudiantes con necesidades especiales en educación básica: Una revisión sistemática. ASCE, 4(2), 812–831. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/10224481.pdf

Silva Aycaguer, L. C. (2000). Diseño razonado de muestras y captación de datos para la investigación sanitaria. Díaz de Santos.

Toalombo, Á. S., Veloz, M. C., Regalado, C. M., & Muñoz, E. M. (2023). Educación inclusiva: adaptaciones curriculares para estudiantes con necesidades educativas especiales asociadas a la discapacidad física, visual, intelectual y déficit de atención, un cambio estructural en la práctica educativa. Conciencia Digital, 6(1.3), 20-38. https://cienciadigital.org/revistacienciadigital2/index.php/ConcienciaDigital/article/download/2501/6089

Velarde, M., & Cárdenas, A. (2022). Trastorno del espectro autista y trastorno por déficit de atención con hiperactividad: desafíos en el diagnóstico y tratamiento. MEDICINA (Buenos Aires), 82(S3), 67-70. https://www.medicinabuenosaires.com/revistas/vol82-22/s3/67s3.pdf

Zeidan, J., Fombonne, E., Scorah, J., Ibrahim, A., Durkin, M. S., Saxena, S., Yusuf, A., Shih, A., & Elsabbagh, M. (2022). Global prevalence of autism: A systematic review update. Autism Research, 15(5), 778–790. https://doi.org/10.1002/aur.2696

Published

2025-11-25

How to Cite

Farias Pinargote, Y. A., & Macias Sera, R. (2025). Multisensory strategies to improve attention to students with autism. Maestro Y Sociedad, 22(4), 3335–3345. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/7250

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)