Collaborative learning in students from Ecuador

Authors

  • Jissela Desideria Arias Gordillo Universidad Cesar Vallejo, Perú
  • Leonor Abad Bautista Universidad Cesar Vallejo, Perú
  • Jose German Vargas Lorenty Ministerio de Educación del Ecuador, Ecuador
  • Alex Romario Bustamante Granda Ministerio de Educación del Ecuador, Ecuador

Keywords:

collaborative learning, pedagogical, technological, cognitive, inclusive

Abstract

Introduction: This study analyzes the influence of collaborative learning on students in Ecuador by 2025, identifying challenges to its implementation, such as inequalities in academic preparation, socioeconomic differences, lack of resources, and limited teacher training in active methodologies. Materials and methods: A systematic literature review was conducted, consulting 85 documents in databases such as Scopus, EBSCOhost, and SciELO. Fifty of these were selected for in-depth analysis focused on the pedagogical, technological, cognitive, and inclusive dimensions. Results: The analysis revealed that collaborative learning improves academic performance, develops social skills, and fosters critical thinking. However, its effectiveness is moderated by factors such as access to technological resources and teacher training. Discussion: The findings underscore the need to overcome structural barriers and promote a cultural shift in educational practices. The diversity of learning styles enriches group dynamics, while digital tools and models such as the flipped classroom enhance the benefits of collaboration. Conclusions: Collaborative learning is a crucial methodology for developing 21st-century skills in Ecuador, requiring strategic implementation that guarantees equity, inclusion, and robust teacher training to maximize its benefits for all students.

References

Abalo, I., & Fabian, J. (2024). Efecto del Aprendizaje Cooperativo en el Rendimiento Académico de Estudiantes de Educación Básica en la Resolución de Ecuaciones Lineales. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(5).

Artiles-Rodríguez, J., Guerra-Santana, M., Aguiar-Perera, M. V., & Mazorra-Aguiar, L. (2024). Evaluación del uso del podcast educativo como herramienta de aprendizaje colaborativo teniendo en cuenta la participación en la producción. RELIEVE - Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 30(1), 1–19.

Barzola Moscoso, B., Castillo Cáceres, M., & Castillo Cáceres, C. (2018). El método colaborativo como estrategia metodológica y su influencia en el aprendizaje de la Matemática en los estudiantes del primer ciclo de la Universidad Nacional Micaela Bastidas de Apurímac - Perú. LACCEI. http://dx.doi.org/10.18687/LACCEI2018.1.1.414

Bastidas Vera, E. A., Cabezas Macias, P. M., Moncayo Arias, M. A., Monar Pacheco, A. R., & Ribadeneira Vacacela, A. S. (2024). Impacto del aprendizaje colaborativo en la comprensión lectora de estudiantes de bachillerato. Revista Conrado, 20(S1), 372-376.

Beltrán, M. (2024). Facebook: recurso didáctico para lograr el aprendizaje colaborativo en el ámbito universitario. RIDE. Revista Iberoamericana Para La Investigación y El Desarrollo Educativo, 14(28). http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-74672024000100592&lang=pt

Chung-Pinzás, A. R., Inche-Mitma, J. L., & Cruz-Chuquizuta, C. (2024). La percepción de estudiantes ante la aplicación de metodologías activas en el curso de diseño asistido por computadora. Revista Electrónica Educare, 28(1), 1–20.

Espinal, C., Tapia, A., Guerra, D., & Martel, L. (2022). Aprendizaje colaborativo para la mejora del pensamiento crítico en estudiantes de secundaria. Horizontes. Revista de Investigación En Ciencias de La Educación, 6(23), 1951–1960. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v6i23.343

Espinosa-Cevallos, P. A., & Saltos, N. (2024). Plataformas de Aprendizaje Colaborativo en Línea y su Impacto en las Habilidades Sociales. Dom. Cien., 10(3), 401–410. https://doi.org/10.23857/dc.v10i3.3931

Figueroa, D. (2017). Artículos de Revisión. Revista Chilena de Ortopedia y Traumatología, 58(02), 033–033.

León Quispe, K. (2023). El trabajo colaborativo en la educación. Google Académico.

Mineduc (Ministerio de Educación del Ecuador). (2021). Agenda Educativa Digital 2021-2025. Ministerio de Educación. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2022/02/Agenda-Educativa-Digital-2021-2025.pdf

Orbegoso, L., Vásquez, I., Ledesma, F., & Chunga, W. (2024). Carga cognitiva en el aprendizaje colaborativo: Una revisión sistemática. Revista de Ciencias Sociales, 11(3). http://doi.org/10.0.238.226/rue.v11i3.3554

Palacios, M., Deroncele, A., Medina, P., & Goñi, F. (2022). Collaborative Professional Learning: Towards the Sustainability of Continuing Teacher Education for Quality Education. Edutec, 82, 167–182. https://doi.org/10.21556/edutec.2022.82.2569

Pérez, R., Alberto, P., Gonzales, N., & Salvatierra, Á. (2022). Aula Invertida para el aprendizaje de Física a nivel universitario. Horizontes. Revista de Investigación En Ciencias de La Educación, 6(23), 404–417. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v6i23.343

Pérez-García, S., Díaz, & Martínez. (2024). The teaching-learning process based on collaborative learning. Revista de Ciencias, 28(5), 1–10. https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/6018

Quispe, A., Hinojosa-Ticona, & Miranda, H. (2022). Serie de Redacción Científica: Revisiones Sistemáticas. Rev. Cuerpo Med. HNAAA, 15(1), 42–45. https://doi.org/10.35434/rcmhnaaa

Reyes, J. I., & Meneses, J. (2024). ¿Es inclusivo el aprendizaje colaborativo? Estudio de caso sobre su implementación en una universidad en línea. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 27(2).

Romero Parra, R. M., Barboza Arenas, L. A., Rodríguez Ángeles, C. H., & Romero Parra, N. (2023). Programa de aprendizaje colaborativo para mejorar los niveles de inclusión educativa. Espacio Abierto.

Torres, E., & Mocarro, L. (2023). El aprendizaje colaborativo para la evaluación formativa. Horizontes. Revista de Investigación En Ciencias de La Educación, 7(29), 1946–1961. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v7i29.602

Vega-Abarzúa, J., Pastene-Fuentes, J., Pastene-Fuentes, C., Ortega-Jiménez, C., & Castillo-Rodríguez, T. (2022). Collaborative learning and classroom engagement: A pedagogical experience in an EFL Chilean context. English Language Teaching Educational Journal, 5(1), 60–74. http://journal2.uad.ac.id/index.php/eltej/index

Published

2025-11-23

How to Cite

Arias Gordillo , J. D., Abad Bautista, L., Vargas Lorenty, J. G., & Bustamante Granda, A. R. (2025). Collaborative learning in students from Ecuador. Maestro Y Sociedad, 22(4), 3282–3288. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/7245

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)