The aesthetic professional training in the educator of first infancy
Keywords:
aesthetics, aesthetic education, early childhood educator, aesthetic-professional training, interdisciplinarityAbstract
Introduction: The training of early childhood educators is a vital task that requires constant updating and contextualization to achieve professionals capable of creatively addressing the educational task of preschool children. Their general and comprehensive training is essential since it will not only exert educational, moral, and ethical influences on children, but also on their families and the community. One of the pillars for achieving this objective is professional aesthetic training, which provides professional, ethical, cultural, and artistic skills to direct the educational care of children from 0 to 6 years of age in both modalities. Materials and methods: This research argues this requirement, while demonstrating its necessity for achieving the mode of action that corresponds to the graduate profile. For this purpose, the following methods were employed: documentary analysis, interviews, and socialization workshops with specialists. Results: This research made it possible to ascertain that the aesthetic treatment from the curricular level is still insufficient and that it is necessary to conceive the aesthetic training of this professional through an interdisciplinary approach to aesthetics and everything it entails. Discussion: The aesthetic-professional training of early childhood educators is essential for the transformation of their work performance, as it allows them to express aesthetic and cultural skills in line with the professional demands of our current society, while also encouraging early childhood children to develop aesthetic taste and defend our identity through their personal example. Conclusions: Theoretical and practical shortcomings lead to the need to systematize the theoretical and methodological assumptions that support interdisciplinary aesthetic-professional training contextualized to pedagogical schools, with an emphasis on the Early Childhood Educator specialty, as it is the professional who initiates the training of future generations.
References
Addine Fernández, A. y García Batista, G. A. (2022). Formación interdisciplinaria a nivel doctoral en Cuba. ¿Proceso y resultado? Revista Cubana de Educación Superior, 41(1), 178-179.
Caballero Rodríguez, T., Paz Domínguez, I.M., y Rodríguez Rodríguez, D. (2021). Gestión educativa en tiempos de tiempos de COVID-19 para la orientación profesional a estudiantes de escuelas pedagógicas en la especialidad primera infancia. Revista Maestro y Sociedad, 18(4). https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5419
Chapé Paumier, R. y Quiala Long, Y. (2019). El desempeño profesional pedagógico de los docentes que imparten Geografía de Cuba. Revista Varona (68). http://revistas.ucpejv.edu.cu/index.php/rVar/article/view/683
Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). (2016). Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible. Una oportunidad para América Latina y el Caribe. https://www.un.org/sustainabledevelopment/es
Departamento del Orientaciones Revolucionarias del Comité Central del Partido Comunista de Cuba. (1975). Tesis sobre Política Educacional. PCC.
Elias, D (2023) La transición educativa de preescolar a primer grado en el contexto rural para la superación profesional. Revista EDUSOL, Vol. 23 No.84.https://edusol.cug.co.cu.view
Fumero, A.; Escalona, I; Peña, A. (2021). La transición educativa y continuidad del desarrollo de los niños y niñas de preescolar a primer grado desde la formación permanente. Formación y Desarrollo: Generando Productividad Institucional, 9(3) (pp. 71-76). https://ojs.formacion.edu.ec/index.php/rif/article/view/300
Hernández, M. E. (2020). La reafirmación vocacional pedagógica del estudiante en formación educador de la primera infancia en la escuela pedagógica. [Tesis de Doctor. Universidad de Granma].
González Perdigón, S., Hidalgo Bárcenas, N. y Lombillo Rivero, I. (2021). Estrategia metodológica para la gestión del proceso de evaluación del desempeño de los docentes universitarios. http://revistas.ucpejv.edu.cu/index.php/rVar/article/view/1093
MINED. (2014). Normativas e Indicaciones Metodológicas y de Organización para el Desarrollo del Trabajo en las Escuelas Pedagógicas. Vol. I. Curso escolar 2014 -2015, 40-41.
Montano-Rodríguez, F. y Fernández-Marín, M. Á. (2023). Educación Estética y Educación Artística. La Competencia Estético Artística en la formación del profesional de la Educación. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 6(2), 43-49.
Peralta Pérez, Y., Páez Rodríguez, B. y Linares Río, M. (2019). La formación profesional, un espacio entre lo bello y lo sublime, desde una mirada estética. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río, 23 (1). http://scielo.sld.cu
Picaso, A. P. y Ponce Ruiz, D. V. (2022); Formación cultural estética desde las experiencias artísticas contextuales en el museo de arte - Trujillo, 2022. Revista Conrado, 18 (S2). http://conrado.ucf.edu.cu
Presol Herrero, Á. y Pérez Manzanares, J. (2020). La necesidad de la educación estética para la formación en diseño gráfico: una propuesta metodológica. Vivat Academia. Revista de Comunicación. https://doi.org/10.15178/va.2020.153.117-136
Urra Dávila, I., León Urra, I. y Rodríguez Hernández, G. (2023). Impactos en la formación estética de los educadores artísticos. Universidad de Matanzas. https://rein.umcc.cu
Ventura Pérez, Y., Breijo Worosz, T. y Gracía Escobio, M. A. (2021). La educación estética en los estudiantes de la carrera Licenciatura en Educación Español-Literatura. Revista de Educación, 19(2). https://mendive.upr.edu.cu
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Katia Vaillant Serrano , Ariolki Fumero Pérez, Irelis de la Caridad Escalona Vázquez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.






















Universidad de Oriente