Sustainability of Human Potential at Universidad de Oriente

Authors

  • José Enrique Ricardo Lazo Universidad de Oriente, Cuba
  • Román Borges Torres Universidad de Oriente, Cuba
  • Norka Cabrera Rodriguez Universidad de Oriente, Cuba
  • José Germán Ricardo Martineaux Universidad de Oriente, Cuba
  • Yoanna Barrientos Camacho Universidad de Oriente, Cuba

Keywords:

Development, professional training, higher education institutions, human potential, sustainability

Abstract

Introduction: This article is entitled "Sustainability of Human Potential at Universidad de Oriente", its objective is to design a system of actions for the sustainability of human talent at Universidad de Oriente based on the evaluation of the factors that impact it using the Ishikawa Diagram to structure and analyze the causes and effects related to this particular as the main tool of analysis. Materials and Methods: In addition to the Ishikawa Diagram, qualitative methods such as documentary review, interviews, and surveys were applied for data analysis and the formulation of recommendations. Through this approach, the key factors that affect the retention, development and satisfaction of academic and administrative staff are identified and analyzed, providing a conceptual framework for the continuous improvement of human talent management in the university. Discussion: Human Potential is one of the most important assets of any educational institution, and its sustainability is linked to an adequate management of institutional resources, processes and policies. Conclusions: The sustainability of human Human Potential in higher education institutions is a crucial challenge to guarantee the quality and continuity of teaching. This study proposes a strategy considering factors such as retention, professional development and well-being at work.

References

Castro, E. (2019). Condiciones laborales y desempeño académico en universidades. Revista de Administración Educativa, 33(2), 99-120.

Chiavenato, I. S. (2020). Administración de recursos humanos. McGraw-Hill Interamericana.

Chiavenato, I. Y., y Sapiro, A. (2017). Planeación estratégica. McGraw-Hill Interamericana.

Drucker, P. F. (2007). La gestión del futuro. Ediciones McGraw-Hill.

Fernández, L. (2020). Impacto de la formación continua en la calidad docente. Educación Global, 10(1), 50-67.

García, M., y Ramírez, L. (2020). Factores de deserción en el profesorado universitario en América Latina. Revista de Educación y Sociedad, 15(2), 45-63.

García, J., y Rodríguez, M. (2019). Gestión del potencial humano en instituciones educativas: Retos y oportunidades. Editorial Universitaria.

Goleman, D. (2001). La inteligencia emocional en la empresa. Editorial Kairós.

González, A., Pérez, M., & Rodríguez, L. (2020). Gestión del potencial humano en universidades latinoamericanas. Revista de Educación Superior, 45(2), 123-140.

Gómez, T. (2019). Acciones de formación y capacitación docente en universidades de América Latina. Revista de Educación y Sociedad, 11(2), 34-50.

Hidalgo, V. (2018). Motivación y desempeño del profesorado en universidades públicas. Revista de Pedagogía, 40(2), 101-120.

López, C. (2018). Factores determinantes en la permanencia del profesorado universitario. Estudios en Educación, 25(4), 89-105.

León, A. (2021). Factores de satisfacción laboral en docentes universitarios. Revista de Investigación Educativa, 37(4), 145-163.

López, R. (2019). El impacto del equilibrio laboral en la retención docente: Un análisis en universidades públicas. Estudios de Pedagogía, 30(1), 78-95.

Márquez, D. (2020). Políticas de recursos humanos en la educación superior: un análisis comparativo. Revista de Ciencias Sociales y Educación, 42(3), 120-140.

Martínez, R. (2020). Sostenibilidad del potencial humano en universidades cubanas: Un enfoque integrador. Revista Cubana de Educación Superior, 39(3), 52-65.

Martínez, J., Pérez, A., & Rodríguez, C. (2018). Clima organizacional y su influencia en la estabilidad del personal docente en instituciones de educación superior. Educación y Desarrollo, 12(3), 101-120.

Núñez, B. (2020). Perspectivas sobre la movilidad laboral en la educación superior cubana. Estudios Sociales, 15(3), 75-92.

Ortega, R. (2022). La importancia de la gestión del potencial humano en el ámbito universitario. Revista Académica de Gestión Educativa, 29(3), 80-97.

Pérez, R., & Hernández, S. (2019). Acciones de retención del personal académico en entornos adversos. Educación y Sociedad, 34(1), 98-115.

Pérez, D., & Rodríguez, S. (2021). Oportunidades de crecimiento profesional y su impacto en la satisfacción del profesorado universitario. Revista Latinoamericana de Educación, 19(1), 32-50.

Ramírez, M. (2022). Innovación y motivación en la docencia universitaria. Revista Científica de Educación, 48(2), 211-230.

Ricardo Lazo, J. E.; Borges Torres, R., Martínez Torres, Y. y Cabrera Rodríguez, N. (2024). Pertinencia del terminológico potencial humano para el paradigma disciplinar de la dirección. Maestro y Sociedad, 21(4), 2583-2593. https://maestroysociedad.uo.edu.cu

Rodríguez, F., Pérez, A., & García, T. (2018). El impacto de las políticas gubernamentales en la gestión del potencial humano en la educación superior en Cuba. Revista de Estudios Sociales, 17(1), 101-112.

Schein, E. H. (2010). La Cultura Organizacional y el Liderazgo. (4th ed.). Wiley.

Suárez, P. (2021). Acciones para la sostenibilidad del potencial humano en entornos de crisis. Revista Latinoamericana de Gestión Educativa, 55(1), 130-145.

Torres, J., & Martínez, P. (2021). Políticas de desarrollo profesional en la educación superior. Revista Iberoamericana de Educación, 60(3), 45-62.

Ulrich, D., & Brockbank, W. (2005). The HR value proposition. Harvard Business Review Press.

Vázquez, J. (2019). Innovación en la educación superior y su relación con el desarrollo del potencial humano. Revista Internacional de Educación Superior, 5(1), 56-78.

Published

2025-07-06

How to Cite

Ricardo Lazo, J. E., Borges Torres, R., Cabrera Rodriguez, N., Ricardo Martineaux, J. G., & Barrientos Camacho, Y. (2025). Sustainability of Human Potential at Universidad de Oriente. Maestro Y Sociedad, 22(2), 1419–1427. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6959

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)