Strategy for improving the use of GeoGebra in the fourth grade of the Educational Unit “September 20”

Authors

  • Debbie Janina Campuzano Castro Universidad Bolivariana del Ecuador, Ecuador
  • Katty Cecibel Vargas Mata Universidad Bolivariana del Ecuador, Ecuador
  • Wilber Ortiz Aguilar Universidad Bolivariana del Ecuador, Ecuador
  • Carlos Manuel Hernández Hechavarría Universidad de Oriente, Cuba

Keywords:

GeoGebra, inquiry, elementary education

Abstract

Introduction: Improving the teaching and learning of mathematics and the use of dynamic software such as GeoGebra are revealed as a necessity in the fourth grade of the "20 de septiembre" educational unit, since the quantitative and qualitative results in learning are not as desired. Materials and methods: In this sense, a research was developed that went through three general stages: diagnosis, strategy modeling and validation, in which various methods, techniques and instruments were applied, with an appropriate sample of students and teachers. Results: For the diagnosis and comprehensive evaluation of student learning, a data record was prepared, which considers techniques and instruments for obtaining information from oral, visual and written sources. Discussion: A strategy for improving the use of GeoGebra in fourth grade is presented, considering theoretical and practical contributions from official documents of the Ministry of Education of Ecuador and from different authors, to which innovations were made regarding the didactic integration of contents and the use of GeoGebra. Conclusions: Its impact on student learning is evident, and the opinions issued by teachers with sufficient training and experience in the grade level support its usefulness.

References

Apolinario-Parrales, M. R., Zamora-Vinces, M. J., Ortiz-Aguilar, W. y Hernández-Hechavarría, C. M. (2024). Estrategia para el mejoramiento de la solución de problemas matemáticos por estudiantes de cuarto grado de la Escuela Nuestra Señora de Fátima. Maestro y Sociedad, 21(1), 22-28. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6337/6909

Fuertes-Rosero, M. N., Guerra-Tana, H. R., Vázquez Álvarez, A., y Ortiz Aguilar, W. (2024). Guía didáctica para la enseñanza de la geometría mediante GeoGebra, destinada a estudiantes de educación básica. Sinergia Académica, 7(3), 413-440. https://doi.org/10.51736/sa.v7i3.345

Hernández-Hechavarría, C. M. (2017). Ejercicios geométricos con exigencias de orden, movilidad y construcción con asistencia del GeoGebra: ejemplos y observaciones didácticas. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 4(3), 1-32. https://www.dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view/34

Hernández-Hechavarría, C. M., Ramos-Morales, M. A., & Martínez-Sánchez, F. (2022). 1. Curso de enseñanza de la Matemática con asistencia del GeoGebra: incidencia en un alumno. EduSol, 1–12. file:///C:/Users/Carlos%20Hernandez/Downloads/1-Carlos+M.+Hern%C3%A1ndez+Hechavarr%C3%ADa-1.pdf

Jelatu, S., Sariyasa & Made Ardana, I. (2018). Effect of GeoGebra-aided REACT strategy on an understanding of geometry concepts. International Journal of Instruction, 11(4), 325-336. https://doi.org/10.12973/iji.2018.11421a

Ministerio de Educación. (2016). Matemática 4. Guía del docente. Educación General Básica. Subnivel elemental. Maya Ediciones Cía. Ltda. Ecuador. https://www.matematicasinclusivas.com

Ministerio de Educación. (2020). Matemática 4. Texto del estudiante. Educación General Básica. Subnivel elemental. Maya Ediciones. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2016/08/curriculo/Matematica/Matematica4.pdf

Ministerio de Educación. (2021). Currículo priorizado con énfasis en competencias comunicacionales, matemáticas, digitales y socioemocionales. Educación General Básica, subnivel elemental. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2021/12/Curriculo-priorizado-con-enfasis-en-CC-CM-CD-CS_Elemental.pdf

Mokotjo, L. G., & Mokhele, M. (2021). Challenges of integrating GeoGebra in the teaching of mathematics in South African high schools. Universal Journal of Educational Research, 9(5), 963-973. https://doi.org/10.13189/ujer.2021.090509

Molina-Moreira, A.G. & Rivadeneira-Loor, F.Y. (2023). Estrategia para el uso de GeoGebra en la resolución y representación gráfica de problemas matemáticos en estudiantes de educación básica superior. Dominio De Las Ciencias, 9(Esp), 45–54. https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/3183

Moreira dos Santos, M. G., & Vieira-Alves, F. R. (2023). El uso del software GeoGebra como herramienta para el aprendizaje de Geometría en la Educación Básica: una revisión sistemática de la literatura. UNIÓN - REVISTA IBEROAMERICANA DE EDUCACIÓN MATEMÁTICA, 19(68). https://union.fespm.es/index.php/UNION/article/view/784

Quintuña-Crespo, Z. M., Robalino-Guevara, J. E., Ortiz-Aguilar, W. y Hernández-Hechavarría, C. M. (2024). Mejoramiento de la enseñanza-aprendizaje de la geometría en el octavo grado de la educación general básica en la Unidad Educativa Fiscal Vicente Rocafuerte. Maestro y Sociedad, 21(2), 866-875. https://maestroysociedad.uo.edu.cu

Published

2025-06-18

How to Cite

Campuzano Castro, D. J., Vargas Mata, K. C., Ortiz Aguilar, W., & Hernández Hechavarría, C. M. (2025). Strategy for improving the use of GeoGebra in the fourth grade of the Educational Unit “September 20”. Maestro Y Sociedad, 22(2), 1139–1147. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6907

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>