The Martí's ideology contribution the prevention of addictions

Authors

  • Frank David Legrat Tissert Universidad de Oriente, Cuba
  • William Mengana Romero Universidad de Oriente, Cuba
  • Esperanza Paz Marrero Institución de Educación Superior “Hermanos Marañón”, Cuba
  • Eufemia Figueroa Corrales Universidad de Oriente, Cuba
  • Yaritza Tissert Debrosse Universidad de Oriente, Cuba

Keywords:

prevention, Martí's ideals, addictions, systematization

Abstract

Introduction: Contemporary social phenomena are emerging that are of concern to researchers, political scientists, educators, and social agents and agencies. These phenomena are manifested in: addictions, migration, drugs, smoking, etc.; an important aspect that reveals the need to contextualize Martí's ideas. Therefore, the objective is to systematize Martí's ideas for the prevention of addictions. Materials and methods: Scientific methods such as historical-logical, analysis-synthesis, observation, interviews, and documentary review were used for the development of the research. Results: The systematization of the potential of Martí's ideals for the prevention of addictions in social contexts constitutes the most important result achieved. Discussion: Educational work with young people must emphasize the preventive function regarding the drastic consequences of addictive substance use. This must be done through scientific and academic approaches, through institutionalized education. At the same time, they must be taught mathematics for life. They must learn that to preserve life and do so with dignity, they must say "NO" to drugs, fostering a culture of rejection. Conclusions: The research presented in this article has facilitated the systematization and utilization of the potential of Martí's ideals to address addiction prevention within a socio-educational context that radiates toward the training of new generations, successfully transforming their social behavior in a conscious manner. This constitutes the most important result achieved.

References

Administración para el Control de Drogas (DEA). (2023). Fentanilo. https://www.dea.gov/es/factsheets/fentanilo

Carbonell C., J. (2023). ¿Qué es una adicción? https://www.topdoctors.es/diccionario-medico/adiccion

Castro, F. (1959). Discurso Pronunciado por el Comandante en Jefe Fidel Castro Ruz, Primer Ministro del Gobierno Revolucionario, a los trabajadores del comercio, el 20 de diciembre de 1959. https://www.cuba.cu/gobierno/discursos/1959/esp/f201259e.html

Castro, F. (1981). Discurso pronunciado en el acto de graduación del Destacamento Pedagógico Universitario Manuel Ascunce Domenech, en el polígono de Ciudad Libertad, el 7 de julio del año 1981. http://www.comandante.biz/es/discursos/discurso-pronunciado-en-el-acto-de- graduacion-de-10-658-egresados-del-destacamento

Castro, F. (2007). La historia me absolverá. https://biblioteca.contraloria.gob.cu/bitstream/repxos_cgr/42/1/la%20historia%20me%20absolve ra%20fidel%20castro.pdf

Martí, J. (1975). Obras Completas. (T.1, 2, 3, 4 y 6). Ed.Ciencias Sociales.

Partido Comunista de Cuba. (1978). Tesis y Resoluciones del Primer Congreso Comunista de Cuba. PCC.

Pérez, Y. E. (2010). La educación de la capacidad de organización de la vida en la atención a estudiantes en situación de desventaja social desde la prevención educativa en preuniversitario. [Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Ciencias Pedagógicas José de la Luz y Caballero].

Petro, G. (2023). Petro dice que el fentanilo es el gran resultado de la prohibición de las drogas. El Tiempo. Disponible en: https://www.eltiempo.com/politica/gobierno/presidente-petro- volvio-a-hablar-del-fentanilo-ante-la-onu-807459

Rodríguez, R. (2024). Acto central, en la víspera del aniversario 170 del natalicio del Héroe Nacional cubano. Radio Revolución. https://www.cmkc.cu/2023/01/marcha-de-las-antorchas-jose-marti/

Rodríguez, W. (2020). Entrevista al Doctor Eusebio Leal Spengler sobre el ser humano que fue Martí. Estudios de Habana Radio. https://dialogardialogar.wordpress.com/2020/01/30/marti-es-el-simbolo-de-la-virtud/

Tissert, Y. (2011): Estrategia educativa para la prevención de los trastornos de la conducta en los escolares del primer momento del desarrollo. [Tesis en opción al título Doctor en Ciencias Pedagógicas. UCP Frank País García].

Tissert Debrosse, Y., Paz Marrero, E., Infante Villafañe, M., Legrat Tissert, F. D., Figueroa Corrales, E. (2024): Estrategia educativa para la prevención del tabaquismo en las instituciones educativas. Maestro y Sociedad, 21(4), 2550-2568. http://maestroysociedad.uo.edu.cu.

Published

2025-06-12

How to Cite

Legrat Tissert, F. D., Mengana Romero, W., Paz Marrero, E., Figueroa Corrales, E., & Tissert Debrosse, Y. (2025). The Martí’s ideology contribution the prevention of addictions. Maestro Y Sociedad, 22(2), 1082–1090. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6898

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)