The Martí's ideology contribution the prevention of addictions
Keywords:
prevention, Martí's ideals, addictions, systematizationAbstract
Introduction: Contemporary social phenomena are emerging that are of concern to researchers, political scientists, educators, and social agents and agencies. These phenomena are manifested in: addictions, migration, drugs, smoking, etc.; an important aspect that reveals the need to contextualize Martí's ideas. Therefore, the objective is to systematize Martí's ideas for the prevention of addictions. Materials and methods: Scientific methods such as historical-logical, analysis-synthesis, observation, interviews, and documentary review were used for the development of the research. Results: The systematization of the potential of Martí's ideals for the prevention of addictions in social contexts constitutes the most important result achieved. Discussion: Educational work with young people must emphasize the preventive function regarding the drastic consequences of addictive substance use. This must be done through scientific and academic approaches, through institutionalized education. At the same time, they must be taught mathematics for life. They must learn that to preserve life and do so with dignity, they must say "NO" to drugs, fostering a culture of rejection. Conclusions: The research presented in this article has facilitated the systematization and utilization of the potential of Martí's ideals to address addiction prevention within a socio-educational context that radiates toward the training of new generations, successfully transforming their social behavior in a conscious manner. This constitutes the most important result achieved.
References
Administración para el Control de Drogas (DEA). (2023). Fentanilo. https://www.dea.gov/es/factsheets/fentanilo
Carbonell C., J. (2023). ¿Qué es una adicción? https://www.topdoctors.es/diccionario-medico/adiccion
Castro, F. (1959). Discurso Pronunciado por el Comandante en Jefe Fidel Castro Ruz, Primer Ministro del Gobierno Revolucionario, a los trabajadores del comercio, el 20 de diciembre de 1959. https://www.cuba.cu/gobierno/discursos/1959/esp/f201259e.html
Castro, F. (1981). Discurso pronunciado en el acto de graduación del Destacamento Pedagógico Universitario Manuel Ascunce Domenech, en el polígono de Ciudad Libertad, el 7 de julio del año 1981. http://www.comandante.biz/es/discursos/discurso-pronunciado-en-el-acto-de- graduacion-de-10-658-egresados-del-destacamento
Castro, F. (2007). La historia me absolverá. https://biblioteca.contraloria.gob.cu/bitstream/repxos_cgr/42/1/la%20historia%20me%20absolve ra%20fidel%20castro.pdf
Martí, J. (1975). Obras Completas. (T.1, 2, 3, 4 y 6). Ed.Ciencias Sociales.
Partido Comunista de Cuba. (1978). Tesis y Resoluciones del Primer Congreso Comunista de Cuba. PCC.
Pérez, Y. E. (2010). La educación de la capacidad de organización de la vida en la atención a estudiantes en situación de desventaja social desde la prevención educativa en preuniversitario. [Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Ciencias Pedagógicas José de la Luz y Caballero].
Petro, G. (2023). Petro dice que el fentanilo es el gran resultado de la prohibición de las drogas. El Tiempo. Disponible en: https://www.eltiempo.com/politica/gobierno/presidente-petro- volvio-a-hablar-del-fentanilo-ante-la-onu-807459
Rodríguez, R. (2024). Acto central, en la víspera del aniversario 170 del natalicio del Héroe Nacional cubano. Radio Revolución. https://www.cmkc.cu/2023/01/marcha-de-las-antorchas-jose-marti/
Rodríguez, W. (2020). Entrevista al Doctor Eusebio Leal Spengler sobre el ser humano que fue Martí. Estudios de Habana Radio. https://dialogardialogar.wordpress.com/2020/01/30/marti-es-el-simbolo-de-la-virtud/
Tissert, Y. (2011): Estrategia educativa para la prevención de los trastornos de la conducta en los escolares del primer momento del desarrollo. [Tesis en opción al título Doctor en Ciencias Pedagógicas. UCP Frank País García].
Tissert Debrosse, Y., Paz Marrero, E., Infante Villafañe, M., Legrat Tissert, F. D., Figueroa Corrales, E. (2024): Estrategia educativa para la prevención del tabaquismo en las instituciones educativas. Maestro y Sociedad, 21(4), 2550-2568. http://maestroysociedad.uo.edu.cu.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Frank David Legrat Tissert, William Mengana Romero, Esperanza Paz Marrero, Eufemia Figueroa Corrales, Yaritza Tissert Debrosse

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.






















Universidad de Oriente