Taptana in the teaching-learning of addition and subtraction in the third year of basic education CECIB “Sangu Yaku”

Authors

  • Efraín Dionicio Vargas Tapuy Centro Educativo Comunitario Intercultural Bilingüe “Sangu Yacu”, Ecuador
  • Ana Lucia Ochoa Ruilova Escuela de Educación Básica “Filomena Mora de Carrión”, Ecuador
  • Wilber Ortiz Aguilar Universidad Bolivariana del Ecuador, Ecuador
  • Carlos Manuel Hernández Hechavarría Universidad de Oriente, Cuba

Keywords:

Taptana, intercultural education, addition, subtraction

Abstract

Introduction: This research was conducted at the Sangu Yaku Intercultural Bilingual Community Education Center in Tena, Ecuador, an institution that operates under the Intercultural Bilingual Education (EIB) system. In this context, difficulties in the teaching and learning of addition and subtraction were diagnosed in the third year of basic education, and the general objective was to develop methodological guidelines to contribute to solving them with the use of the taptana based on three proposed dimensions. Materials and methods: A quasi-experiment was developed with the purpose of evaluating the effectiveness of the educational intervention based on the implementation of differentiated methodological guidelines. Results: The results confirmed that the use of the taptana with specific methodological guidelines that facilitate the integration of work at the Sangu Yaku CECIB with that of the students' families and the Kichwa community, improves the teaching and learning outcomes of these basic operations. Discussion: Qualitative data obtained from direct observations indicated that students in the experimental group were more motivated and engaged during classes. The opportunity to manipulate objects and visualize quantities in a concrete way allowed students to gain a deeper understanding of concepts and solve contextualized addition and subtraction exercises. Conclusions: Taptana is a permanent resource in CECIB classrooms and, potentially, in other bilingual intercultural educational institutions. Further exploration of methodological guidelines for the use of taptana is essential for improving student learning outcomes.

References

Alquinga-Chango, M. (2020). The taptana or indigenous counter as a learning strategy in basic mathematical operations. Revista Cátedra, 3(3), 68-89. https://revistadigital.uce.edu.ec/index.php/CATEDRA/article/download/2428/3444

Cabrera-Peñaloza, V. y Bojorque-Iñegues, G. (2024). La taptana como herramienta para la enseñanza de matemáticas en educación básica: experiencias docentes. Mamakuna, (23), 7-20. https:// Dialnet-LaTaptanaComoHerramientaParaLaEnsenanzaDeMatematic-9894225%20(2).pdf

Cabrera Quezada, J. V. y Hernández Dávila, C.A. (2022). La taptana como material didáctico para la enseñanza de suma y resta en los estudiantes del segundo grado de Educación General Básica, de la Unidad Educativa Fiscomisional “Purísima de Macas” de la ciudad de Macas, provincia de Morona Santiago. [Tesis de Licenciatura, Universidad Técnica de Ambato]. https://repositorio.uta.edu.ec/server/api/core/bitstreams/cef9c019-b904-4a8c-8569-730166677616/content

Cagas Oña, X., Machado Maliza, M., y Centeno Maldonado, PA (2021). Transcendencia de la cultura indígena y su intervención jurídica en la sociedad. Universidad y Sociedad, 13(2). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000200430

Hernández, C. y Chango, M. (2022). La taptana como material didáctico en el aprendizaje de las cuatro operaciones básicas en los estudiantes de cuarto grado de Educación General Básica, de la Unidad Educativa “Canadá” de la comunidad de Colaguango Cantón Latacunga. [Tesis de Licenciatura, Universidad Técnica de Ambato]. https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/34296

Huamani Carbajal, V., Guzmán Quiquia, LE, y Moya Espinoza, NG (2018). La aplicación de la yupana y la taptana para favorecer la resolución de problemas de adicción y sustracción en los estudiantes del 3er grado de educación primaria de la IEB" Comunidad Shipiba" del distrito del Rímac durante el año 2016". [Tesis de Maestría, Universidad de Ciencias y Humanidades]. http://hdl.handle.net/20.500.12872/209

Inguillay, E., Fernández, R., y Encalada, S. (2022). Taptana kañari como recurso didáctico, para desarrollar razonamiento lógico matemático en quinto año de básica. AlfaPublicaciones, 4(4), 83-102. https://www.alfapublicaciones.com/index.php/alfapublicaciones/article/view/286

López Carrasco, JK (2022). La taptana en la enseñanza de las operaciones matemáticas en los estudiantes de tercer grado de educación general básica, de la Unidad Educativa Atahualpa, del cantón Ambato, [Tesis de grado, Universidad Tècnica de Ambato]. https://repositorio.uta.edu.ec/items/c6bf4a23-cd4c-40c4-8b25-c461b5755590

Ministerio de Educación del Ecuador. (2010). Currículo de educación general básica. Quito. https://educacion.gob.ec/wp-content/plugins/download-monitor/download.php?id=611

Ministerio de Educación del Ecuador. (2017). Ishkay Shimi Kawsaypura Kichwa Mamallaktayukkunapa Yachayñan. Quito. https://educacion.gob.ec/wp-content/plugins/download-monitor/download.php?id=9407

Ministerio de Educación del Ecuador. (2018). Taptana Montaluisa. Quito. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2019/09/Sistemas-de-numeracion-con-enfoque-simbolico-Taptana-Montaluisa.pdf

Novo, M. (2021). Matemáticas en el Grado de Educación Infantil: la importancia del juego y los materiales manipulativos. EDMA CRECE, 10 (2), 28-50. https://uvadoc.uva.es/bitstream/handle/10324/51756/revistas_uva_es_edmain_article_view_5798_4319.pdf?sequence=3&isAllowed=y

Pico, O., Ramos, S., Cisneros, X., y Montaluis, D. (2021). La influencia de la matemática en el desarrollo del pensamiento. Boletín Redipe, 10(7), 106-112. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/download/1352/1264

Pilamunga, Q., y Klever, Á. (2021). El uso de la taptana en el inter-aprendizaje de la matemática de los estudiantes de quinto año de Educación General Básica del Colegio Manuela Cañizares de la parroquia Pilahuin, cantón Ambato, [Tesis de maestría, Universidad Tecnológica Indoamérica], https://repositorio.uti.edu.ec/handle/123456789/2312

Pillalaza Piguave, C. (2022). Análisis preliminar Censo 2022 con enfoque en pueblo y nacionalidades. https://www.secretariapueblosynacionalidades.gob.ec/wp-content/uploads/2023/12/ Presentación Censo 2022-Pueblos-y-Nacionalidades.pdf

Sáez, M. (2023). La taptana y su contribución al desarrollo del pensamiento matemático, [Tesis de Maestria, Universidad Poitecncia Salesiana]. https://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/25561

Salcedo, I., Vargas, M., Samaniego, C., y Gutiérrez, M. (2023). La importancia del material didáctico como medio para trabajar la discalculia. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(2), 7368-7380. https://www.ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/download/5887/8919

Published

2025-06-12

How to Cite

Vargas Tapuy, E. D., Ochoa Ruilova, A. L., Ortiz Aguilar, W., & Hernández Hechavarría, C. M. (2025). Taptana in the teaching-learning of addition and subtraction in the third year of basic education CECIB “Sangu Yaku”. Maestro Y Sociedad, 22(2), 1069–1081. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6897

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>