Improvement of the teaching-learning of geometry in the eighth grade of Basic General Education in the Vicente Rocafuerte Fiscal Educational Unit

Authors

  • Zoila Mercedes Quintuña Crespo Escuela de Educación General Básica, Ecuador
  • Julio Enrique Robalino Guevara Unidad Educativa Fiscal Vicente Rocafuerte, Ecuador
  • Wilber Ortiz Aguilar Universidad Bolivariana del Ecuador, Ecuador
  • Carlos Manuel Hernández Hechavarría Universidad de Oriente, Cuba

Keywords:

teaching, geometry, education, basic, GeoGebra

Abstract

The teaching - learning of geometry is one of the areas of mathematics where various difficulties persist and the results are not satisfactory, particularly in the eighth grade of Basic General Education at the Vicente Rocafuerte Fiscal Educational Unit. The study of the governing documents of the teaching-learning process of mathematics and complementary ones used by teachers have limitations that require enrichment and the didactic contributions of various authors pointed out in this article are not sufficiently taken advantage of. The idea is defended: if a strategy is developed for the teaching-learning of geometry in eighth grade that, based on difficulties diagnosed in the teaching-learning of geometry, determines the needs and advantages of using GeoGebra and correspondingly with them used with an investigative approach, the teaching-learning of geometry in the eighth grade is improved. For the development of the research, theoretical and empirical methods were used that allowed the achievement of the objectives. The strategy is structured into a general objective, four stages, each with a specific objective and the actions that allow it to be achieved, with the general objective of improving the teaching-learning of geometry in eighth grade. Although the actions of the strategy, taking as a reference the theoretical and practical assumption presented in the introduction, facilitate its understanding, it is exemplified by differences between two evaluation questions. To evaluate the strategy, 12 teachers were selected and interviewed, who recognized the importance of the strategy and assessed its possible impact on a qualitative scale.

References

Dahal, N., Pant, B. P., Shrestha, I. M., & Manandhar, N. K. (2022). Use of GeoGebra in Teaching and Learning Geometric Transformation in School Mathematics. International Journal of Interactive Mobile Technologies (iJIM), 16(08), 65–78. https://doi.org/10.3991/ijim.v16i08.29575

Hernández Hechavarría, C. M. (2017). Ejercicios geométricos con exigencias de orden, movilidad y construcción con asistencia del GeoGebra: ejemplos y observaciones didácticas. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 4(3), 1-32. https://www.dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view/34

Hernández Hechavarría, C. M. (2018). Problemas a partir de un problema de Olimpiada Internacional de Matemática. Propósitos y consideraciones didácticas. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores. Año: V Número: 2 Artículo no.14, http://www.dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com

Hernández Hechavarría, C. M. (2023). Apuntes básicos para la investigación y el mejoramiento de la enseñanza - aprendizaje de la matemática en la escuela. Universidad de Oriente.

Hernández Hechavarría, C. M. y Acosta-Garrido, T. (2018). Aprovechamiento didáctico del GeoGebra en ejercicios sobre tangencias de una esfera y un cono: dos ejemplos. Transformación, 14(2), 226-235. https://revistas.reduc.edu.cu/index.php/transformacion

Hernández Hechavarría, C. M. y González Vidal, O. L. (2015). Actividad investigativa escolar y ejercicios en matemáticas: el papalote. UNIÓN, 11(42). https://www.revistaunion.org/index.php/UNION/article/view/632

Hernández Hechavarría, C. M. y Yero-Ricardo, F. (2021). Construcción de un octógono con sus vértices en los lados de un cuadrado: ejemplos y consideraciones didácticas. Revista Transformación, 17(3), 428-439.

Hernández Hechavarría, C. M., Acosta-Garrido, T. y Revilla-Ocejo, A. (2018). Curso, ejemplo de ejercicio matemático y consideraciones didácticas con asistencia del Geogebra. Ediciones Futuro.

Hernández Hechavarría, C. M., Arteaga-Valdés, E. & del Sol-Martínez, J. L. (2021). Utilización de los materiales didácticos digitales con el GeoGebra en la Enseñanza de la Matemática. Revista Conrado, 17(79), 7-14. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1689

Hernández Hechavarría, C. M., Ramos-Morales, M. A. & Martínez-Sánchez, F. (2022). Curso de enseñanza de la Matemática con asistencia del GeoGebra: incidencia en un alumno. EduSol

Jaraba-Gutiérrez, A. (2020) GeoGebra: herramienta didáctica para fortalecer competencias geométricas en Educación Media. Volumen 105, pp. 165-188. http://www.sinewton.org/numeros

Ministerio de Educación del Ecuador (2016) Guía del docente, 8. Grado. Educación General Básica – Subnivel Superior. Quito, Ecuador. http://www.educacion.gob.ec

Ministerio de Educación del Ecuador (2018) Matemática 8. Texto del estudiante. Educación General Basica – Subnivel Superior. Quito, Ecuador. http://www.educacion.gob.ec

Ministerio de Educación del Ecuador (2021) Guía de evaluación diagnóstica desagregada por niveles y subniveles del servicio de fortalecimiento de aprendizajes en Educación General Básica. Educación General Basica – Subnivel Superior. Quito, Ecuador. http://www.educacion.gob.ec

Sánchez-Balarezo, R.W, Borja-Andrade, A.M. (2022) GeoGebra en el proceso de Enseñanza-Aprendizaje de las Matemáticas, 8(2), 33-52. DOI: http://dx.doi.org/10.23857/dc.v8i2.2737

UNAE. (2019) Memorias de la I Jornada Ecuatoriana de GeoGebra. Universidad Nacional de Educación del Ecuador. Editorial UNAE. www.unae.edu.ec

Wijaya, T. T., Ying, Z. y Suan, L. (2020). Using GeoGebra in Teaching Plane Vector. JIML, 3(1), 15-23.

Published

2024-05-31

How to Cite

Quintuña Crespo, Z. M., Robalino Guevara, J. E., Ortiz Aguilar , W., & Hernández Hechavarría , C. M. (2024). Improvement of the teaching-learning of geometry in the eighth grade of Basic General Education in the Vicente Rocafuerte Fiscal Educational Unit. Maestro Y Sociedad, 21(2), 866–875. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6452

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)