Improvement of the teaching-learning of geometry in the eighth grade of Basic General Education in the Vicente Rocafuerte Fiscal Educational Unit
Keywords:
teaching, geometry, education, basic, GeoGebraAbstract
The teaching - learning of geometry is one of the areas of mathematics where various difficulties persist and the results are not satisfactory, particularly in the eighth grade of Basic General Education at the Vicente Rocafuerte Fiscal Educational Unit. The study of the governing documents of the teaching-learning process of mathematics and complementary ones used by teachers have limitations that require enrichment and the didactic contributions of various authors pointed out in this article are not sufficiently taken advantage of. The idea is defended: if a strategy is developed for the teaching-learning of geometry in eighth grade that, based on difficulties diagnosed in the teaching-learning of geometry, determines the needs and advantages of using GeoGebra and correspondingly with them used with an investigative approach, the teaching-learning of geometry in the eighth grade is improved. For the development of the research, theoretical and empirical methods were used that allowed the achievement of the objectives. The strategy is structured into a general objective, four stages, each with a specific objective and the actions that allow it to be achieved, with the general objective of improving the teaching-learning of geometry in eighth grade. Although the actions of the strategy, taking as a reference the theoretical and practical assumption presented in the introduction, facilitate its understanding, it is exemplified by differences between two evaluation questions. To evaluate the strategy, 12 teachers were selected and interviewed, who recognized the importance of the strategy and assessed its possible impact on a qualitative scale.
References
Dahal, N., Pant, B. P., Shrestha, I. M., & Manandhar, N. K. (2022). Use of GeoGebra in Teaching and Learning Geometric Transformation in School Mathematics. International Journal of Interactive Mobile Technologies (iJIM), 16(08), 65–78. https://doi.org/10.3991/ijim.v16i08.29575
Hernández Hechavarría, C. M. (2017). Ejercicios geométricos con exigencias de orden, movilidad y construcción con asistencia del GeoGebra: ejemplos y observaciones didácticas. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 4(3), 1-32. https://www.dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view/34
Hernández Hechavarría, C. M. (2018). Problemas a partir de un problema de Olimpiada Internacional de Matemática. Propósitos y consideraciones didácticas. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores. Año: V Número: 2 Artículo no.14, http://www.dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com
Hernández Hechavarría, C. M. (2023). Apuntes básicos para la investigación y el mejoramiento de la enseñanza - aprendizaje de la matemática en la escuela. Universidad de Oriente.
Hernández Hechavarría, C. M. y Acosta-Garrido, T. (2018). Aprovechamiento didáctico del GeoGebra en ejercicios sobre tangencias de una esfera y un cono: dos ejemplos. Transformación, 14(2), 226-235. https://revistas.reduc.edu.cu/index.php/transformacion
Hernández Hechavarría, C. M. y González Vidal, O. L. (2015). Actividad investigativa escolar y ejercicios en matemáticas: el papalote. UNIÓN, 11(42). https://www.revistaunion.org/index.php/UNION/article/view/632
Hernández Hechavarría, C. M. y Yero-Ricardo, F. (2021). Construcción de un octógono con sus vértices en los lados de un cuadrado: ejemplos y consideraciones didácticas. Revista Transformación, 17(3), 428-439.
Hernández Hechavarría, C. M., Acosta-Garrido, T. y Revilla-Ocejo, A. (2018). Curso, ejemplo de ejercicio matemático y consideraciones didácticas con asistencia del Geogebra. Ediciones Futuro.
Hernández Hechavarría, C. M., Arteaga-Valdés, E. & del Sol-Martínez, J. L. (2021). Utilización de los materiales didácticos digitales con el GeoGebra en la Enseñanza de la Matemática. Revista Conrado, 17(79), 7-14. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1689
Hernández Hechavarría, C. M., Ramos-Morales, M. A. & Martínez-Sánchez, F. (2022). Curso de enseñanza de la Matemática con asistencia del GeoGebra: incidencia en un alumno. EduSol
Jaraba-Gutiérrez, A. (2020) GeoGebra: herramienta didáctica para fortalecer competencias geométricas en Educación Media. Volumen 105, pp. 165-188. http://www.sinewton.org/numeros
Ministerio de Educación del Ecuador (2016) Guía del docente, 8. Grado. Educación General Básica – Subnivel Superior. Quito, Ecuador. http://www.educacion.gob.ec
Ministerio de Educación del Ecuador (2018) Matemática 8. Texto del estudiante. Educación General Basica – Subnivel Superior. Quito, Ecuador. http://www.educacion.gob.ec
Ministerio de Educación del Ecuador (2021) Guía de evaluación diagnóstica desagregada por niveles y subniveles del servicio de fortalecimiento de aprendizajes en Educación General Básica. Educación General Basica – Subnivel Superior. Quito, Ecuador. http://www.educacion.gob.ec
Sánchez-Balarezo, R.W, Borja-Andrade, A.M. (2022) GeoGebra en el proceso de Enseñanza-Aprendizaje de las Matemáticas, 8(2), 33-52. DOI: http://dx.doi.org/10.23857/dc.v8i2.2737
UNAE. (2019) Memorias de la I Jornada Ecuatoriana de GeoGebra. Universidad Nacional de Educación del Ecuador. Editorial UNAE. www.unae.edu.ec
Wijaya, T. T., Ying, Z. y Suan, L. (2020). Using GeoGebra in Teaching Plane Vector. JIML, 3(1), 15-23.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Zoila Mercedes Quintuña Crespo, Julio Enrique Robalino Guevara, Wilber Ortiz Aguilar , Carlos Manuel Hernández Hechavarría
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.