Education at workand communicate competence of non-Spanish speaking students of Medicine MSc. Yadira Zayas Valiente 1*, http://orcid.org/0000-0001-6466-6387

Authors

  • Yadira Zayas Valiente Universidad de Ciencias Médicas de Santiago de Cuba, Cuba
  • Irela Yolaidys Pérez Andrés Universidad de Ciencias Médicas de Santiago de Cuba, Cuba
  • María Elena Alvarez López Universidad de Ciencias Médicas de Santiago de Cuba, Cuba
  • Eufemia Figueroa Corrales Universidad de Oriente, Cuba

Keywords:

education at work, communicative competence, Spanish for academic purposes

Abstract

Introduction:Education at work is the guiding principle of medical education and is assumed as a formative process. For its development it is necessary to consider the transversality of communication in the health sciences, particularly for its role in the doctor-patient relationship and for the development of the clinical method. The option to study medicine in a different language and culture is a transcendent complexity for non-English speaking students of the career. Academic Spanish has become an option to support these studies in the case of foreigners and education at work is established as an immersion context that fosters the necessary development of their communicative competence to successfully assume learning of the language of medicine. Objective: To reflect on the potential of education in the workplace for the development of communicative competence of non-English speaking medical students. Materials and methods: We used theoretical scientific methods such as analytical-synthetic and historical-logical. The documentary analysis of several bibliographic sources was carried out. Results: Theoretical trends of the potentialities of education at work for the development of communicative competence of non-English speaking medical students, definition of education at work as a context for the development of the communicative competence of the non-English speaking student of Medicine. Discussion: The theoretical trends raised and the consideration of education at work as an immersive context favor the design of tasks from the forms of education at work that contribute to improve the linguistic profile of the non-English speaking student Medicine. Conclusions: The context of immersion that involves education at work is not used for the development of communicative competence in Spanish for academic purposes of the non-Spanish speaking student of Medicine.

References

Blanco Barbeiro, N., Ugarte Martínez, Y., Betancourt Roque, Y., Domínguez Hernández, I. C. y Bassas Cadierno, D. (2018). Momentos didácticos para el desarrollo de habilidades investigativas desde la educación en el trabajo. Educ Med Super, 33(3), e1574. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412019000300011&lng=es

Chaparro Serrano, M. F. (2022). Competencia comunicativa, oral y escrita, en estudiantes de ciencias de la salud de una Universidad de Bogotá DC. Educar, 58(2): 501-516.

Escobar Yéndez, N. V., Tamayo Escobar, O. E. y García Olivera, T. M. (2022). An approach to professional competence-based formation from the subjects of Clinical Propaedeutic and Internal Medicine. Educ Med Super, 36(1): e3252. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412022000100017&lng=es

Falcón Albuja , G. del R. y Pilaguano Chigue , M. A. (2024). Algunas consideraciones sobre las competencias comunicativas. Revista Científica De Innovación Educativa Y Sociedad Actual "ALCON", 4(2), 1–8. https://doi.org/10.62305/alcon.v4i2.83

Fernández-Sacasas, J. (2013). El principio rector de la Educación Médica cubana. Educación Médica Superior, 27(2). https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/170

González García, T. R., Díaz Pérez, K. B., Cabrera Díaz de Arce, I., Ballester, W., Bandera Sosa, L., Cisneros Domínguez, G. (2019). Diseño curricular, una mirada desde la educación médica. Rev. Cub Tec. Salud., 3(1). http.//www.revtecnología.sld.cu

González-Fiol, Y., Monteagudo-Molina, R. l. (2023). La formación de la competencia comunicativa en estudiantes de medicina. Cuad. Ed. Desar., 12(3). https://ojs.europubpublications.com/ojs/index.php/ced/article/view/768

Horrutinier Silva, P. (2006). La Universidad cubana: modelo de formación. https://docplayer.es/97461281-La-universidad-cubana-el-modelo-de-formacion-dr-pedro-horruitiner-silva.html

Ilizástigui, F. (1977). Discurso pronunciado por el Profesor Dr. Fidel Ilizástigui Dupuy, en la sesión inaugural de las facultades de medicina del Instituto Superior de Ciencias Médicas de La Habana. Rev.Cub. Med. Trop., 29(3), 91-101.

Martínez Asanza, D. y Guanche Martínez, A. S. (2022). La Educación en el Trabajo en Estomatología según los estilos de aprendizaje. VIII Jornada Científica de la SOCECS. Sociedad Cubana de Educadores en Ciencias de la Salud de Holguín. http://edumedholguin2019.sld.cu/index.php/2019/2019/paper/view/18/0

Martínez-Asanza, D. (2019). La visita a la familia como modalidad de educación en el trabajo en Estomatología / The visit to the family as an education at work modality in the Dentistry career. Panorama. Cuba y Salud,14(39). https://revpanorama.sld.cu/index.php/panorama/article/view/1200

Melian Savignon, C. G., Vega Veranes, F., Chavez Melián, R. A., Yera Martinez, G. (2022). Modelo de gestión educativa integradora de riesgo de desastres para la Facultad de Medicina. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5694

Menéndez Pérez, M., Pérez Obregón, B. R., Hernández León, M., Betancourt Rodríguez, I., Quirós Sánchez, I., Rodríguez Niebla, K. L. (2021). Perfeccionamiento de competencias y habilidades comunicativas y lingüísticas del futuro médico general: experiencias asociadas. EDUMECENTRO, 13(1), 184-202. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742021000100184&lng=es

Muro Valle, Y., Cantillo Vento, H., Espino Suárez, M. y Urquiaga Rodríguez, R. (2022). La internacionalización en la ELAM: origen y vigencia. Convención CubaSalud. https://convencionsalud.sld.cu/index.php/convencionsalud22/2022/paper/viewPaper/2718

Olaya H., L. G., Pérez C., J. U. y Rico H., D. D. (2015). Las competencias comunicativas orales en la relación médico-paciente en un programa de medicina de una universidad de Colombia: una mirada desde el currículo, los profesores y los estudiantes. Educación médica, 16(4), 227-233. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1575181315000509

Pérez-Bell, M. E. (2020). Técnicas para el mejoramiento de la competencia comunicativa en Estudiantes no hispano hablantes. IX Congreso Internacional Educación y Pedagogía. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8268051

Pozzo, M. Í. (2014). La competencia comunicativa intercultural ante estudiantes haitianos de medicina: el caso de la Facultad de Ciencias Médicas de la Universidad Nacional de El Rosario, Argentina. https://www.researchgate.net/publication/282355079

Quispe Rodrigo, C. et al. (2015). Percepción de la competencia comunicativa médica durante la entrevista clínica en un hospital docente peruano: validación y aplicación de un instrumento evaluativo. https://www.medwave.cl/investigacion/estudios/7705.html

Ramírez Medel. M. del C. y García Sánchez, S. L. (2020). Competencias comunicativas para acciones de promoción y prevención en salud. Una propuesta de indicadores. Investigación Educ. Médica, 9(33), 43-51. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-50572020000100043&lng=es

Rodríguez Sánchez, Y., Medina Borges, R. M. y Torres Castañedas, Y. (2020). Sistema de acciones idiomáticas plurilingues para el desarrollo de la competencia comunicativa intercultural. Rev Cub Tec Sal, 11(1). https://revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/1762

Rodríguez Sánchez, Y. & Medina Borges, R. M. (2020). Componentes de la Competencia Comunicativa Intercultural en la Facultad de Tecnología de la Salud. Rev Cub Tec Sal, 11(3). https://revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/1893

Salas Perea, R. S. y Salas Mainegra, A. (2017). Modelo formativo del médico cubano. Bases teóricas y metodológicas. Editorial Ciencias Médicas.

Serrano Díaz, C. A., Monzón Pérez, M., Zequeira Corzo, M., Planells Rodríguez, M. Á, Robles Mirabal, V., y Enseñat Guerra, J. V. (2019). La educación en el trabajo en la carrera de Medicina y su relación con el derecho médico. Rev. Med. Electrón., 41(4), 1053-1062. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242019000401053&lng=es

Urtasun, M., et al. (2021). Habilidades comunicacionales del médico. Experiencia en el Departamento de Medicina de un hospital pediátrico. Revista de la Facultad de Ciencias Médicas, 78(3), 270. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8760908/

Walter Valdez, E. y Pérez Azahuanche, M. A. (2021). Las competencias comunicativas como factor fundamental para el desarrollo social. Polo del Conocimiento: Revista científico-profesional, 6(3), 433-456. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7926918

Published

2024-04-08

How to Cite

Zayas Valiente, Y., Pérez Andrés, I. Y., Alvarez López, M. E., & Figueroa Corrales, E. (2024). Education at workand communicate competence of non-Spanish speaking students of Medicine MSc. Yadira Zayas Valiente 1*, http://orcid.org/0000-0001-6466-6387. Maestro Y Sociedad, 21(1), 313–319. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6368

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)