Computational thinking and teaching of the English language for the development of skills in students of secondary basic education in the educational units of Chone
Keywords:
computational thinking, English, digital competence, critical thinkingAbstract
In the 2020-2021 academic period, at ULEAM, the interdisciplinary linkage and entrepreneurship project “Computational thinking and the teaching of the English language for the development of skills in students of secondary basic education
in the educational units of Chone” began to ensure inclusive and equitable quality education, and promote lifelong learning opportunities for all. Therefore, this article aims to show the results of said project. The results showed better conditions for learning a foreign language and at the same time the development of digital competence with critical thinking to formulate and solve problems after the implementation of the project.
References
Consejo de Aseguramiento de la Calidad de Educación Superior. (2019). Modelo de evaluación externa de universidades y escuelas politécnicas 2019. Quito: CACES.
Consejo de Educación Superior (CES). (21 de Marzo de 2019). Reglamento de Régimen Académico. Quito, Ecuador: Gaceta Oficial del Consejo de Educación Superior (CES).
Consejo de Educación Superior. (2019). Reglamento de Régimen Académico. Quito: CES.
Gobierno Autónomo Descentralizado Municipal del cantón Chone. (2014). Plan de Desarrollo y Ordenamiento Territorial del cantón Chone. Chone.
Observatorio Territorial Multidisciplinario - Uleam. (2020). Plan de estrategias para la reactivación económica del cantón Chone. Manta.
Órgano Colegiado Superior. (28 de Febrero de 2020). Reglamento de Régimen Académico Interno de la Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí. Manta, Manabí, Ecuador.
República del Ecuador - Consejo Nacional de Planificación. (2017). Plan Nacional para el Buen Vivir 2017-2021. Quito: Secretaría Nacional de Planificación y Desarrollo - Senplades.
Secretaría Nacional de Planificación y Desarrollo. (2019). Agendas Zonales Zona 4 - Pacífico. Manta: Secretaría Nacional de Planificación y Desarrollo - Senplades.
Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí. (2016). Modelo Educativo ULEAM. Manta: Editorial Universitaria.
Universidad laica Eloy Alfaro de Manabí. (31 de Octubre de 2016). Reglamento de Vinculación con la Sociedad. Manta, Manabí, Ecuador: Editorial Universitaria.
Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí. (2017). Plan Estratégico de Desarrollo Institucional. Editorial Universitaria.
De Lecuona, I. (29 de marzo de 2020). Observatorio Retina - La crisis del coronavirus Itziar de Lecuona: “El factor humano es más importante que nunca”. https://retina.elpais.com/retina/2020/03/27/tendencias/1585326046_764646.html
Díaz Lazo, J., Pérez Gutiérrez, A., & Florido Bacallao, R. (2011). Impacto de las Tecnologías de la Información y las Comunicación (TIC) para disminuir la brecha digital en la sociedad actual. Cultivos tropicales, 5-10. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=193222352001
Fernández, P., & Pinargote Montenegro, K. (2019). El impacto de la brecha digital en los procesos de enseñanza
aprendizaje en la Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí. Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa (REFCalE), 1-14. https://refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/view/2970/1782
Naciones Unidas. (2018). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: una oportunidad para América Latina y el Caribe. Santiago: Naciones Unidas. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/40155/24/S1801141_es.pdf
Vega Álvarez, S. (2011). Alfabetización digital en la educación. Temas para la Educación. Nº 17. Revista digital para profesionales de la enseñanza. https://www.feandalucia.ccoo.es/indicei.aspx?p=62&d=280&s=1
Villatoro, P., & Silva, A. (2005). Estrategias programas y experiencias de superación de la brecha digital y universalización del acceso a las nuevas tecnologías de información y comunicación (TIC). Un panorama regional. Santiago: Naciones Unidas - Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/6094/S0412977_es.pdf?sequenc
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Lidia de las Mercedes Ferrer-Tellez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.