Analysis of the socioemotional factors incident in the student dropout rate of nivelación-ESPAM
Analysis of the socioemotional factors incident in the student dropout rate of nivelación-ESPAM
Keywords:
Student desertion, dropout rate, socioemotional factors, levelingAbstract
Introduction: The present investigation aims to analyze the incidence of socio-emotional factors in the student dropout rate of the ESPAM Leveling, from a qualitative point of view and not only quantitative, considering that this phenomenon should not focus only on figures and statistics, but also in the individual diagnosis of people with various problems. Materials and methods: With this intention, a descriptive methodological approach was proposed, which began from the bibliographic review, identifying the main causes that lead to the increase in dropout rates, through a situational diagnosis, which allowed the generation of an action plan to increase student retention levels. Results: The application of field research tools such as the semi-structured interview and the survey, allowed a real approach to the problem, identifying factors related to the social environment and family environment, academic status and university environment, and the emotional aspect; such as conflicting interpersonal relationships, non-vocation, economic reasons, lack of motivation and high level of stress; Therefore, it is evident that socio-emotional behavior is closely related to the probability of desertion. Discussion: The resignation or academic desertion is linked to the availability of hours of those who work, to the uncertainty of job placement once received and, in some cases, to psychological or emotional aspects (fear of tests). Conclusions: The most repetitive dropout factors in the Leveling of the Higher Polytechnic Agricultural School of Manabí, are mainly the economic situation and the lack of vocation or little vocational orientation, attributable to the great crisis that the country went through, especially in the period Pandemic and, to the limited existing academic offer.
References
Allpas, N. (2018). Factores que influyen en el nivel de deserción de los estudiantes del programa de Actualización y Perfeccionamiento de la Academia de la Magistratura. [Tesis de grado, Universidad San Ignacio de Loyola]. http://repositorio.usil.edu.pe/bitstream/USIL/3817/1/
Altamirano, M. & Alarcón, G. (2020). Importancia del semestre de nivelación en el ingreso a las universidades ecuatorianas. Conrado, 16(76), 362-368. https://n9.cl/9iph1
Araujo, L. (2016). El Sistema Nacional de Nivelación y Admisión en Ecuador. En R. Ramírez (coord.), Universidad Urgente para una sociedad emancipada (pp. 135-168). SENESCYT-IESALC.
Asamblea Nacional del Ecuador. (2018). Ley Orgánica de Educación Superior. Registro Oficial Suplemento 298. https://www.ces.gob.ec/lotaip/Anexos%20Generales/a2_Reformas/loes.pdf
Bravo, F., Illescas, L., Larriva, S. & Peña, M. (2017). Causas de la Deserción en el Ingreso a la Universidad; un Estudio de Caso. Revista de la Facultad de Ciencias Químicas, (18), 18-59. https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/quimica/article/download/1693/1316/5137
Camacho, M. A. (2018). Fracaso escolar y abandono educativo temprano en Educación Secundaria Obligatoria en la provincia de Huelva. Prácticas en positivo y propuestas de mejora. Universidad Internacional de Andalucía. https://dspace.unia.es/bitstream/handle/10334/3898/fracaso-escolar-eBookPDF.pdf
Cárdenas, G. (2019). Categorías para el análisis del abandono y la permanencia escolar en la educación superior. Revista Cumbres, 5(1), 21-40. http://investigacion.utmachala.edu.ec/revistas/index.php/Cumbres
Carvajal, E., Cabezas, N., Soledispa, S., Chóez, M. & García, V. (2018). La deserción estudiantil en los procesos de nivelación. UNESUM-Ciencias, 2(2).http://revistas.unesum.edu.ec/index.php/unesumciencias/article/view/75/54
Cevallos, F. (2014). Deserción, calidad y reforma universitaria. Apuntes para el debate. Cuadernos del Contrato Social por la Educación-Ecuador, (10), 14-98. http://contratosocialecuador.org/images/publicaciones/cuadermos/10.pdf
Chong-González, E. G. (2017). Factores que inciden en el rendimiento académico de los estudiantes de la Universidad Politécnica del Valle de Toluca. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 47(1), 91–108. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=270
Cobacango, J., García, T. & Cedeño, M. (2018): La deserción académica de los estudiantes de la carrera de secretariado ejecutivo de la cohorte abril – agosto 2011 a abril agosto 2017. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo, 1-16. https://www.eumed.net/rev/atlante/2018/08/desercion-academica-secretariado.html
Comisión Económica para América Latina y el Caribe. (2020). Panorama social de América Latina 2020. https://www.cepal.org/sites/default/files/publication/files/46687/S2000966_es.pdf
Consejo de Educación Superior. (2019). Reglamento de Régimen Académico. https://www.ces.gob.ec/lotaip/Anexos%20Generales/a3_Reformas/r.r.academico.pdf
Constitución de la República del Ecuador. (2008). Decreto Legislativo 0. Registro Oficial 449. https://www.oas.org/juridico/pdfs/mesicic4_ecu_const.pdf
El Telégrafo. (2016). La deserción universitaria. https://www.eltelegrafo.com.ec/noticias/sociedad/6/la-desercion-universitaria-tiene-cuatro-causas
Escuela Superior Politécnica Agropecuaria de Manabí. (2018). Informe de Autoevaluación Institucional. Periodo marzo-diciembre 2018. Coordinación General de Evaluación. http://espam.edu.ec/recursos/sitio/unidades/evaluacion/autoevaluacion/resultadosfiles/InformeEjecutivoAutoevaluaci%C3%B3n2018.pdf
Gómez, F., Acevedo, E. & Salamanca, S. (2015). Diagnóstico de deserción académica universitaria de la Facultad de Medicina Veterinaria y Zootecnia I. Percepción de los estudiantes activos. Puente, 9(1), 75-84. https://dx.doi.org/10.18566/puente.v9n1.a09
Lago, S. (2020, 21 de octubre). La educación emocional. Una herramienta para prevenir el fracaso en la educación secundaria. Didactia Grupo Máster.D. https://didactia.grupomasterd.es/blog/numero-19/la-educacion-emocional
Moya, Y. (2019). Redes de Apoyo y Deserción Académica de los Estudiantes de la Carrera de Trabajo Social de la Universidad Técnica de Ambato. [Tesis de grado, Universidad Técnica de Ambato]. http://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/29820
Nuñez-Naranjo, A. (2020). Deserción y estrategias de retención: un análisis desde la universidad particular. 593 Digital Publisher CEIT, 5(5-2), 79-87. https://doi. org/10.33386/593dp.2020.5-2.306
Ormaza-Murillo, M. P., García-Vera, J. L., Montesdeoca-Zambrano, M. V. & Zambrano-Andrade, A. V. (2020). Identificación de los factores académicos y biopsicológicos en estudiantes de la Escuela Superior Politécnica Agropecuaria de Manabí. Maestro y Sociedad, 183-198. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5188
Peña-Fernández, A. (2017). ¿La experiencia Universitaria influye en el abandono de la Universidad? INNOVA Research Journal, 2(10), 162-168. https://doi.org/10.33890/innova.v2.n10.2017.531
Poveda, I. (2019). Los factores que influyen sobre la deserción universitaria. Estudio en la UMRPSFXCh - Bolivia, análisis con ecuaciones estructurales. Revista Investigación y Negocios, 12(20), 63-80. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S252127372019000200007&lng=es&tlng=es
Quintero, I. (2016). Análisis de las causas de deserción universitaria. [Tesis de especialización, Universidad Nacional Abierta y a Distancia]. https://repository.unad.edu.co/handle/10596/6253
Rodríguez, A. y Pérez, A. O. (2017). Métodos científicos de indagación y de construcción del conocimiento. Revista EAN, 82, 179-200. https://doi.org/10.21158/01208160.n82.2017.1647
Román, M. (2013). Factores asociados al abandono y la deserción escolar en américa latina: una mirada en conjunto. REICE. Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia Y Cambio En Educación, 11(2), 33-59. http://www.redalyc.org/resumen.oa?id=55127024002
Rosas, M. (2019). Cifras y Emociones que rodean el Abandono Escolar. KuchKabal. https://www.kuchkabal.org/desercion-escolar/cifras-y-emociones-que-rodean-el-abandono-escolar/
Torres, M. (2019, 15 de diciembre). La deserción universitaria en el país alcanza el 26 %. Expreso. https://n9.cl/vstay
Venegas, G., Chiluisa, M., Castro, S. & Casillas, I. (2017, 12 de octubre). La deserción en la educación. Revista Boletín Redipe, 6(4), 235-239. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/240
Zambrano, G., Rodríguez, K. & Guevara, L. (2018). Análisis de la deserción estudiantil en las Universidades del Ecuador y América Latina. Revista Pertinencia Académica, (8), 01-28. http://revista-academica.utb.edu.ec/index.php/pertacade/article/view/127
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Maryuri Alexandra Zamora Cusme, Edwin Wellington Moreira Santos, Karol Patricia Espinoza Loor, María Yomira Daza López
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.