Soft skills and their influence on the performance of the functions of the personnel of the Property and Commercial Registry of the canton Bolívar 2024
Keywords:
soft skills, job performance, public institutions, human talent managementAbstract
Introduction: This study analyzes the relationship between soft skills and job performance of public officials at the Property and Commercial Registry of the Bolívar canton in the year 2024. In a context where public institutions face technological advances and dynamic changes, soft skills such as effective communication, teamwork, and conflict resolution have become key competencies to improve performance. Materials and methods: Through field research with a non-experimental approach, a survey was applied to employees to evaluate the influence of these competencies on their performance. Results: The results indicate a significant correlation between the development of soft skills and improved job performance, which highlights the importance of strengthening these capabilities in human talent management in public institutions. Discussion: This study offers practical tools for decision-making and proposes strategies to improve job performance through the development of soft skills. Conclusions: The results of the analysis show a positive and significant relationship between self-esteem and soft skills such as empathy, conflict resolution, teamwork, and communication. However, the overall levels of these competencies among the evaluated employees are low. This situation reflects weaknesses in key aspects of job performance, making it necessary to design and implement personal and professional development strategies that strengthen these skills, improve the internal dynamics of the work team, and contribute to more efficient and higher-quality service.
References
Acosta Zambrano, M. B., & Coox Macay, G. M. (2024). Habilidades blandas y su influencia en el clima laboral de los funcionarios públicos del GADM del cantón San Vicente período 2022 (Bachelor's thesis, Calceta: ESPAM MFL). https://repositorio.espam.edu.ec/xmlui/handle/42000/2522
Agudelo-Giraldo, Ó. A., León-Molina, J. E., Prieto-Salas, M. A., Alarcón-Peña, A., & Jiménez-Triana, J. C. (2018). La pregunta por el método: derecho y metodología de la investigación. Bogotá: Universidad Católica de Colombia, 2018. https://repository.ucatolica.edu.co/handle/10983/22541
Arias Gonzáles, J. L., & Covinos Gallardo, M. (2021). Diseño y metodología de la investigación. Enfoques Consulting EIRL, 1(1), 66-78. https://gc.scalahed.com/recursos/files/r161r/w26022w/Arias_S2.pdf
Basurto Loor, M. L., & Loor Alcívar, J. D. (2018). Propuesta de mejora para la evaluación de desempeño del registro de la propiedad del Cantón Bolívar con base al modelo EVAL-01 (Bachelor's thesis, Calceta: Espam). https://repositorio.espam.edu.ec/handle/42000/751
Bravo Vera, G. B., & Vera Rosado, M. E. (2018). Evaluación de la gestión y calidad de servicio que brinda el Registro de la Propiedad del Cantón Bolívar (Bachelor's thesis, Calceta: ESPAM MFL). https://repositorio. espam.edu.ec/ handle/42000/902
Barrios, J., Contreras, N., Mendieta, M., Rangel, Y., & Frassati, G. (2019). Motivación laboral y trabajo en equipo en el sector público de Panamá. Conducta Científica, 2(2), 24-38. http://revistas.ulatina. edu.pa/index.php/conductacientifica/article/view/104
Clavijo, A. M. C., Tobar, N. J. C., Sarmiento, M. C. M., & Jumbo, J. M. Q. (2020). Habilidades blandas, un factor de competitividad en el perfil del servidor público. Polo del Conocimiento: Revista científico-profesional, 5(5), 41-63. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7506213
Cabrera, A. D. R., Alva, W. A. R., & Bracamonte, S. M. O. (2021). Habilidades blandas en la gerencia moderna. Sciéndo, 24(4), 289-297. https://revistas.unitru.edu.pe/index.php/SCIENDO/article/view/4200
De la Ossa, J. (2022). Habilidades blandas y ciencia. Revista colombiana de ciencia animal recia, 14(1). http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S2027-42972022000100001&script=sci_arttext
González-Molina, M. G., Enciso-Galindo, B. V., Arciniegas-Hurtado, L. F., Tovar-Arévalo, P. A., Bonza-Forero, P. I., & Arévalo-Peña, L. P. Y. (2020). Importancia de las habilidades blandas para la empleabilidad y sostenibilidad del personal en las organizaciones. Encuentros con semilleros, 2(2). https://revistas.poligran.edu.co/index.php/encuentros/article/view/2646
Gómez, L. M. P., Borrero, C. P. V., & Pertúz, M. J. M. (2020). Identificación de habilidades blandas en directivos Pymes de Barranquilla. Dictamen Libre, (26), 153-168. https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/dictamenlibre/ article/view/6193
Infostat. (2020). Infostat: Estadística para la investigación [Software]. Recuperado de http://www.infostat.com.ar
Jara Martínez, A. M., Asmat Vega, N. S., Alberca Pintado, N. E., & Medina Guzmán, J. J. (2018). Gestión del talento humano como factor de mejoramiento de la gestión pública y desempeño laboral. Revista venezolana de gerencia, 23(83), 740-760. https://biblat.unam.mx/es/revista/revista-venezolana-de-gerencia/articulo/gestion-del-talento-humano-como-factor-de-mejoramiento-de-la-gestion-publica-y-desempeno-laboral
Laines Alamina, C. I., Hernández García, A. P., & Zamayoa Urbina, D. A. (2021). La importancia de las habilidades blandas en el Home office y su impacto en la productividad de una empresa. VinculatÉgica, 7(1), 929-944. http://eprints.uanl.mx/26208/
Mori, K. O. C., & Bardales, J. M. D. (2020). Gestión del talento humano en el desempeño laboral. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 4(2), 684-703. https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/107
OFICIAL, D. D. R. (2015). Ley Orgánica de Servicio Público, LOSEP. http://www.epmrq.gob.ec/images/lotaip/leyes/losep.pdf
Párraga-Zambrano, L. (2018). Evaluación del desempeño por competencias. Revista Científica FIPCAEC (Fomento de la investigación y publicación científico-técnica multidisciplinaria). ISSN: 2588-090X. Polo de Capacitación, Investigación y Publicación (POCAIP), 3(9), 37-52. https://www.fipcaec.com/index.php/fipcaec/article/view/52
Pinto, J. E. M. (2018). Metodología de la investigación social: Paradigmas: cuantitativo, sociocrítico, cualitativo, complementario. Ediciones de la U.
Rodríguez, M. R. Q., Palacios, M. M. T., & Barros, M. R. Q. (2020). Trabajo en Equipo, Comunicación y Desempeño laboral en las Organizaciones del sector público. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 5(3), 748-778. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7608887
Ulloa, Y. V. (2023). Las habilidades blandas en el reclutamiento y selección de personal del Tribunal Supremo Electoral. Revista UNO, 3(4), 41-56. https://revistauno.org/index.php/uno/article/view/23
Vallejo, J. (2019). Análisis de las habilidades blandas necesarias para el éxito de una startup. Análisis de las Habilidades Blandas Necesarias Para el Éxito de Una Startup. https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article /view/8142
Vega, J. V., & Mendizábal, N. L. R. (2018). Percepción de Habilidades Blandas requeridas en el Mercado Laboral para Profesionales de Administración de Empresas en la ciudad de La Paz. Revista Compás Empresarial, 9(26), 18-27. https://revistas.univalle.edu/index.php/compas/article/view/802
Vásquez, J. G., López, R. R., Ayay, N. T. T., & Alvarado, G. D. P. P. (2021). Clima organizacional en el sector público Latinoamericano. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(1), 1157-1170. https://ciencialatina. org/index.php/cienciala/article/view/318
Vallejo, J. (2019). Análisis de las habilidades blandas necesarias para el éxito de una startup. Análisis de las Habilidades Blandas Necesarias Para el Éxito de Una Startup.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 María Dolores Zambrano Almeida, Maryuri Alexandra Zamora Cusme

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.






















Universidad de Oriente