University's College for Physics careers: realities and challenges

Array

Authors

Keywords:

Physics education; High schools; Science in school

Abstract

In this paper are presented the work dynamics in the 12th-grade class of the Bachelor in Physics career between the 2009/10 to 2013/14 academic years, when it belonged to the Physics Department of Universidad de Oriente. It showed that with teaching strategies for the design, in order to optimize the development of the Physics and Optional Physics classes, are achieved satisfactory results, such as the increment of school grades throughout the course. These results are similar to those obtained in the University College of the Universidad de La Habana and also are compared with the results of the University College of  Universidad de Oriente on 2019/20. In this last comparison, big differences have been found. Finally, some recommendations are presented for the improvement of strategy of this college.

References

1. Alamino Ortega D. J., Aguilar Rodríguez Y. (2018). Hacia una enseñanza de la Física apegada a sus fundamentos. Rev. Cub. Fis. 35 (1E), E51.
2. Fundora R., Calderón R. M., Martínez F., Larramendi S. (2018). Estrategia didáctica para la enseñanza de la Física a los estudiantes que cursan el 12 grado en la Universidad de la Habana. V Taller de Enseñanza de la Física, Universidad de Oriente, 30 de mayo al 2 de junio de 2018.
3. Herreras Blanco M. L., et. al. (2012). Enseñanza de las Ciencias, 30 (1), 89.
4. IRMCU. (2020). Informe a Reunión metodológica de análisis de los resultados de la formación integral de los estudiantes, curso escolar 2019/2020. Dirección de Formación de Pregrado, Colegio Universitario.14 de marzo de 2020.
5. Landa L., Morales C. (2019). Alternativa metodológica para el uso del método científico experimental en las clases de laboratorio de Física. Rev. Cub. Fis. 36(1), 77.
6. Méndez Pérez L. M., Guillarón Lláser J. J., González Báez A., Baffa Lourenço A., Hernandes A. C. (2014). Estrategias didácticas para optimizar el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Física en el grado 12 de la Universidad de Oriente e incrementar la motivación hacia la profesión. XIII Simposio de la Sociedad Cubana de Física, Universidad de La Habana, 16 - 21 de Marzo 2014.
7. Méndez Pérez L. M. (2014). Dinámica del proceso de enseñanza aprendizaje de la asignatura Física en el Proyecto Mes/Mined del grado del 12 de la Universidad de Oriente. I Taller de Enseñanza de la Física, Universidad de Oriente, 2 de mayo de 2014.
8. Moltó E., Altshuler E. (2013). La Física en la enseñanza media cubana: aprendiendo a andar de nuevo. Rev. Cub. Fis. 30(2), 58- 59.
9. Mora J. (2014). Instrumentos para la preparación de estudiantes en el preuniversitario. Rev. Cub. Fis. 31 (1 E), E66.
10. Moreira M. A. (2021). Predisposición para un aprendizaje significativo de la física intencionalidad, motivación, interés, autoeficacia, autorregulación y aprendizaje personalizado. Rev. Ens. Fis. 33 (1), 141-146.

Published

2022-01-15

How to Cite

, , , & . (2022). University’s College for Physics careers: realities and challenges: Array. Maestro Y Sociedad, 19(1), 419–429. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5508

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)