Methodology for the formative dialogue between identity and narrative of the locality in cultural managers

Array

Authors

Keywords:

Narrative, cultural identity, valuation

Abstract

Current teaching demands new possibilities and proposals from graduates of different spheres, that is why and given the deficiencies detected in the training of the graduate of the Sociocultural Studies career, a Methodology for contextual cultural assessment is proposed based on a formative model of cultural identity appropriation of the context, from the reading comprehension of the local narrative for a better professional performance of cultural managers. Analysis-synthesis and holistic dialectical methods were used with a hermeneutical approach for research development, among others no less significant. For the exemplification of the methodology, the postgraduate course "Narrative of the locality and cultural identity" was taught. The feasibility and effectiveness of the proposal, as well as feasible socialization workshops and corroboration techniques that enabled transformative results in the graduates.

References

1. Araujo, N. (1989). Apuntes sobre significado y valor de la Identidad Cultural. Unión, (8), 13-18.
2. Durán Castañeda, A. et al. (2019). La preparación del docente para la formación cultural de los estudiantes en las universidades. OPUNTIA BRAVA.
3. Fierro, B. (2015). Literatura e identidad vasos comunicantes contra la desmemoria. Revista Amauta, (25), 39-49. Recuperado de http://investigaciones.uniatlantico.edu.co
4. Fuentes González, H. et al. (2011). La formación en la educación superior desde lo holístico, complejo y dialéctico de la construcción del conocimiento científico. Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.
5. Fuentes Lavaut, M. V. (2013). Modelo de formación de la sensibilidad ético- estética para los gestores culturales desde una perspectiva martiana. (Tesis de doctorado). Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.
6. García Alonso, M. y Baeza Martí, C. (1996). Modelo teórico para la Identidad cultural. La Habana: Centro “Juan Marinello” y Editorial “José Martí”.
7. Ginoris Quesada, O., Addine, F. y Turcás, J. (2006). Didáctica General. La Habana: IPLAC.
8. González, A. M. et al. (2007). El proceso de enseñanza-aprendizaje: un reto para el cambio educativo. Didáctica: teoría y práctica (147-177). La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
9. Gutiérrez Calzado, T. G. (2000). Perfiles de una imagen. Santiago de Cuba en dos novelas del siglo XIX. Santiago de Cuba: Ediciones Santiago.
10. Leibrandt, I. (2009). La didáctica de la literatura en la era de la mediatización. Recuperado de http://www.vcm,es/info/especulo/numero36/didalite.html
11. Mansilla Torres, S. (2008). Literatura e identidad cultural. Estudios Filológicos 131-143
12. Mañalich, R. et al. (1999). Taller de la palabra. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
13. Montoya, J. (2005). La contextualización de la cultura en los currículos de las carreras pedagógicas. (Tesis de doctorado). Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.
14. Monal, I. y Miranda, O. (2002). Pensamiento cubano del siglo XIX. (T. I.). La Habana: Editorial de Ciencias Sociales.
15. Montaño Calcines, J. R. (2008). Educación Literaria: clave para la educación en valores. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
16. Norambuena Urrutia, P. y Le-Quesne, V. (2005). La identidad cultural como fuente de aprendizaje significativo. Universidad de Los Lagos, Chile.
17. Ubieta Gómez, E. (1993). Ensayos de Identidad. La Habana: Editorial Letras Cubanas.
18. Rodríguez Bencomo, D. (2010). La identidad como tema en la obra martiana. Una lectura desde la filosofía. La Habana: Editorial de Ciencias Sociales.
19. Tejeda del Prado, L. (1999). Identidad y crecimiento humano. La Habana: Ed. Gente Nueva.
20. Torres-Cuevas, E. (2004). Historia del pensamiento cubano. (Vol. 1). La Habana: Editorial de Ciencias Sociales.
21. Valdés Bernal, S. (2006). Lengua nacional e identidad cultural del cubano. La Habana: Editorial “Félix Varela”.
22. Venegas Delgado, H. (1994). Teoría y Método en Historia Regional Cubana. Santa Clara: Ediciones Capiro.

Published

2021-02-21

How to Cite

, , & . (2021). Methodology for the formative dialogue between identity and narrative of the locality in cultural managers: Array. Maestro Y Sociedad, 18(1), 291–302. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5338

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)