The challenge of emotional education: a pedagogical proposal for the integral formation of the student of theTechnicalUniversity of Babahoyo

Array

Authors

  • Eduardo Javier Cruz-Menéndez Universidad Técnica de Babahoyo, Babahoyo, Ecuador
  • Orvelis Alba-Castellanos Universidad de Oriente, Santiago de Cuba http://orcid.org/0000-0002-7673-409X
  • Belinda Sánchez-Blum Unidad Educativa Ecuador, La Unión

Keywords:

emotional education, emotional intelligence, integral formation

Abstract

The professional training of the student of the Technical University of Babahoyo, in the framework of the inter-learning process, is essentially centered in the acquisition of intellectual knowledge, limiting the ethical and axiological aspects, which still implies it is not possible to emphasize that the training in the context of our University, focuses on training to learn to be and learn to live together, which affects that the students cannot exercise their role as citizens with professional solidity and with responsible ethics. Therefore, the objective of this work is to present a pedagogical strategy for the development of emotional education, in such a way that it contributes to the integral formation of the student of the Technical University of Babahoyo, with the emotional competencies that allow the resolution of the diverse problems of the formative process, personal, family, professional and social.

References

1. Acosta, A., et al. (2008). Educación emocional y convivencia en el aula. España: Secretaría General Técnica, Subdirección General de Información y Publicaciones.
2. Alfonso, E. (2015). La inteligencia emocional: una herramienta clave para la motivación del estudiante y su rendimiento. Valencia: Editorial VIU.
3. Asamblea Constituyente. (2008). Constitución Política del Ecuador.Ecuador: Montecristi.
4. Bisquerra, R. (2002).CompetenciaEmocional. Barcelona: Editorial Praxis.
5. Bisquerra, R. (2003). Educación emocional y competencias básicas para la vida. Revista de Investigación Educativa, 21(1), pp. 7-43.
6. Bisquerra, R. (2005). La educación emocional en la formación del profesorado. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19(3), pp. 95-114.
7. Bisquerra, R. y Pérez, N. (2007). Las competencias emocionales. Educación XXI, 10, pp. 61-82.
8. Han, B. (2012). La sociedad del cansancio. Barcelona: Herder Editorial. Sexta edición.
9. Han, B. (2014). Psicopolítica. Barcelona: Herder Editorial.
10. Cinta, M. y Valencia, J. (2017). Estrategias para potenciar la inteligencia emocional en educación infantil: aplicación del modelo de Mayer y Salovey. Tendencias Pedagógicas, 30, pp. 175-190.
11. Extremera, N. y Fernández-Berrocal, P. (2002). La Inteligencia Emocional en el Contexto Educativo: Hallazgos científicos de sus efectos en el aula. Revista de Educación, pp. 97-116.
12. Fragoso, R. (2015). Inteligencia emocional y competencias emocionales en educación superior, ¿un mismo concepto?Revista Iberoamericana de Educación Superior (RIES), México, UNAM-IISUE/Universia, 6(16), pp. 110-125, https://ries.universia.net/article/view/ 1085/inteligencia-emocional-competencias-emocionales-educacion-superior-un-concepto-
13. García, C. (2015). Educación emocional en la infancia. Barcelona. Edúkame.
14. Goleman, D. (1995). Emotional Intelligence. New York: Bantam.
15. Jiménez, M. I. y López, E. (2013). Impacto de la Inteligencia Emocional Percibida, Actitudes Sociales y Expectativas del Profesor en el Rendimiento Académico. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 11(1), pp. 075-098.
16. Ministerio de Educación de Ecuador. (2011). Estándares de Desempeño Profesional Docente. Quito: Ministerio de Educación de Ecuador.
17. Pérez, A. (2012). Educarse en la era digital. Madrid: Editorial Morata.
18. Savater, F. (1997). El valor de educar. Barcelona: Editorial Ariel, S. A.
19. Unesco. (1998). Conferencia Mundial sobre la Educación Superior. Informe final. Paris: Unesco.

Published

2020-05-28

How to Cite

, , & . (2020). The challenge of emotional education: a pedagogical proposal for the integral formation of the student of theTechnicalUniversity of Babahoyo: Array. Maestro Y Sociedad, 17(2), 370–384. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5173

Issue

Section

Artículos