The Psychomotor in the deafblind children and Fidel Castro Ruz's thought toward an education of quality for all
Keywords:
psychomotor skills, deafblind schoolchildren, special school, hearing loss, blindnessAbstract
The investigation responds to the need of attention to the pupils with deafblind as from Fidel Castro Ruz's thought toward an education of quality for all; The conception of the psychomotor like mechanism to achieve a communication made suitable with them besides reveals development areas of the student with deafblind from a cooperative and communicative focus itself with emphasis in the formation of the driving adequate stereotypies in her. It is contributed to pupils with deafblind a pedagogic strategy for the psychomotor's development that it is held in a pedagogic model than explicit the essential particularities of this process.
References
2. Barruezo, P. (1995) El cuerpo, el desarrollo y la Psicomotricidad. Revista de Estudios y Experiencias, 1(49), pp. 15-26.
3. Molina, D. (1986). Psicomotrieidad, Educación Gestual, La importancia de la acción en los Primeros Años del Desarrollo. Buenos Aires: Editorial Lozada.
4. Colectivo de Autores. (1986). Manual de Filosofía Marxista-Leninista. Materialismo Dialéctico. La Habana: Editora Política.
5. De Guirós, J. (1979). Lenguaje, aprendizaje y Psicomotricldad. Buenos Aires: Editorial. Médica Panamericana.
6. Chkout, T. (2016). Algunas reflexiones sobre la Atención de Educativa de niños, adolescentes y jóvenes sordociegos. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
7. Gesell, A. (1971). Diagnóstico del desarrollo. La Habana: Edición Revolucionarla, Instituto Cubano del libro.
8. Hernández P., R. (1998). Alternativa para la atención a los niños con discapacidad visual en el área Psicomotora. (Tesis de maestría). ISP Enrique José Varona, La Habana, Cuba.
9. Ilich, V. (1975). Materialismo y Empiriocriticismo. La Habana: Editorial de Ciencias Sociales.
10. Rosel, G. (1983) Manual de educación Psicomotriz, para niños de 5 a 10 Años de Edad Mental. España: Editorial Masson.
11. Rodríguez, Y. (2017). Modelo pedagógico para la atención a la psicomotricidad en escolares con sordoceguera. (Tesis de maestría). Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.
12. Vigotsky, L. S. (1989). Obras Completas. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.