The Psychomotor in the deafblind children and Fidel Castro Ruz's thought toward an education of quality for all

Authors

  • Ydiobis Rodríguez-Magdariaga Escuela Especial para educandos con discapacidad físico motoras “Amistad Cuba Vietnam”, Santiago de Cuba
  • Martha Silvia Mancebo-Calzado Universidad de Oriente, Santiago de Cuba
  • Héctor Núñez-Guzmán Universidad de Oriente, Santiago de Cuba

Keywords:

psychomotor skills, deafblind schoolchildren, special school, hearing loss, blindness

Abstract

The investigation responds to the need of attention to the pupils with deafblind as from Fidel Castro Ruz's thought toward an education of quality for all; The conception of the psychomotor like mechanism to achieve a communication made suitable with them besides reveals development areas of the student with deafblind from a cooperative and communicative focus itself with emphasis in the formation of the driving adequate stereotypies in her. It is  contributed to pupils with deafblind a pedagogic strategy for the psychomotor's development that it is held in a pedagogic model than explicit the essential particularities of this process.

References

1. Bowlby, J. (1976). El vínculo afectivo. Buenos Aires: Editorial Paidos.

2. Barruezo, P. (1995) El cuerpo, el desarrollo y la Psicomotricidad. Revista de Estudios y Experiencias, 1(49), pp. 15-26.

3. Molina, D. (1986). Psicomotrieidad, Educación Gestual, La importancia de la acción en los Primeros Años del Desarrollo. Buenos Aires: Editorial Lozada.

4. Colectivo de Autores. (1986). Manual de Filosofía Marxista-Leninista. Materialismo Dialéctico. La Habana: Editora Política.

5. De Guirós, J. (1979). Lenguaje, aprendizaje y Psicomotricldad. Buenos Aires: Editorial. Médica Panamericana.

6. Chkout, T. (2016). Algunas reflexiones sobre la Atención de Educativa de niños, adolescentes y jóvenes sordociegos. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

7. Gesell, A. (1971). Diagnóstico del desarrollo. La Habana: Edición Revolucionarla, Instituto Cubano del libro.

8. Hernández P., R. (1998). Alternativa para la atención a los niños con discapacidad visual en el área Psicomotora. (Tesis de maestría). ISP Enrique José Varona, La Habana, Cuba.

9. Ilich, V. (1975). Materialismo y Empiriocriticismo. La Habana: Editorial de Ciencias Sociales.

10. Rosel, G. (1983) Manual de educación Psicomotriz, para niños de 5 a 10 Años de Edad Mental. España: Editorial Masson.

11. Rodríguez, Y. (2017). Modelo pedagógico para la atención a la psicomotricidad en escolares con sordoceguera. (Tesis de maestría). Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.

12. Vigotsky, L. S. (1989). Obras Completas. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Published

2019-12-10

How to Cite

, , & . (2019). The Psychomotor in the deafblind children and Fidel Castro Ruz’s thought toward an education of quality for all. Maestro Y Sociedad, 58–72. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5101