Integrating Artificial Intelligence (AI) Tools to Enhance Speaking and Pronunciation Skills in English Language Learning

Autores/as

  • Christian Elvis Villalta Pogo Escuela Superior Politécnica de Chimborazo, Sede Orellana, Ecuador (ESPOCH)
  • Leonardo Mauricio Martínez Paredes Escuela Superior Politécnica de Chimborazo, Sede Orellana, Ecuador (ESPOCH)
  • Francis Marcelo Pacheco Diaz Escuela Superior Politécnica de Chimborazo, Sede Orellana, Ecuador (ESPOCH)
  • René Fabricio Villalta Pogo Industria Sertecpet, Ecuador

Palabras clave:

professional development; rural teacher; multi-grade school; text construction; contextualized teaching

Resumen

Introduction: This research addresses the shortcomings in the professional development of teachers in rural multigrade schools in Cuba, specifically in the theoretical and methodological preparation for teaching written text construction, a limitation that affects the development of communication skills in students in this unique context. Materials and methods: A qualitative study was conducted at the "Antonio Álvarez" rural school in El Cobre, Santiago de Cuba. The sample included 4 teachers and 32 students from a complex multigrade classroom (grades 1-4). The methods used were classroom observation, teacher interviews, and analysis of regulatory and planning documents. Results: The diagnostic assessment confirmed limited theoretical knowledge about texts and deficiencies in their didactic treatment, especially among novice teachers. As a proposed solution, a system of professional development activities was designed and implemented, including reflective workshops ("What do I know about texts?"), a scientific debate, and a networking workshop, integrating the use of technology and collaborative dialogue. Discussion: The need for contextualized professional development that utilizes the socio-community environment as a central pedagogical resource is emphasized, aligning with the cognitive, communicative, and sociocultural approach of the Cuban educational model. The proposal was received with great acceptance and willingness by the participating teachers. Conclusions: The urgent need for specific training for rural multi-grade teachers was evident. The implemented strategy, characterized by its unique, inclusive, and diversified nature, proved to positively impact teacher performance and student motivation toward meaningful text production.

Citas

Abreu, C. (2019). Programa de superación profesional para profesores universitarios de idioma inglés. Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, Universidad Privada Dr. Rafael Belloso Chacín, 21(1), 156-170.

Abós, P. (2011). Las escuelas rurales en el medio rural y su presencia en los planes de estudio de los grados de maestro de Educación Infantil y Primaria de las universidades españolas. Profesorado: Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 15(2), 39-52. https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/43421

Añorga, J. (1989). El perfeccionamiento del sistema de superación de los profesores universitarios [Tesis doctoral no publicada]. Instituto Superior Pedagógico "Enrique José Varona".

Barba, J. J. (2011). El desarrollo profesional de un maestro novel en la escuela rural desde una perspectiva crítica [Tesis doctoral, Universidad de Valladolid]. Repositorio Documental de la Universidad de Valladolid. http://uvadoc.uva.es/bitstream/10324/822/1/TESIS96-110331.pdf

Boix, R. (1995). La escuela rural: funcionamiento y necesidades. Edicions de la Universitat de Lleida.

Bozkurt, A., Karadeniz, A., Baneres, D., Guerrero-Roldán, A. E., & Rodríguez, M. E. (2021). Artificial Intelligence and Reflections from Educational Landscape: A Review of AI Studies in Half a Century. Sustainability, 13(2), 800.

Bustos Jiménez, A. (2006). La escuela rural: características y necesidades de formación del profesorado. Universidad de Granada.

Bustos Jiménez, A. (2012). Aulas multigrado y circulación de los conocimientos. Una aproximación a las particularidades de la escuela rural. REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 10(4), 63-78.

Castillo, T. (2003). Un modelo para la dirección de la superación de los docentes desde la escuela secundaria básica [Tesis doctoral no publicada]. Instituto Superior Pedagógico "Enrique José Varona".

Céspedes, A. (2009). La formación del docente rural: un reto para la educación en el siglo XXI. Editorial Pueblo y Educación.

Chaparro, F., & Santos, M. L. (2018). La escuela rural: características y desafíos. Revista Iberoamericana de Educación, 76(1), 9-28.

Chen, H., & Lin, C. (2022). The impact of automatic speech recognition technology on second language pronunciation and speaking skills: A meta-analysis. Journal of Educational Computing Research, 60(3), 645-670.

Corchón, E. (2000). La escuela rural: pasado, presente y perspectivas de futuro. Oikos-Tau.

Domínguez, I. (2010). Comunicación y texto. Editorial Pueblo y Educación.

Fernández, R. M. (2014). La superación profesional: una mirada desde la práctica educativa. Editorial Académica Española.

Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI Editores.

Fuego, M. R. (2003). La escuela rural y su relación con la comunidad. Revista Cubana de Educación Superior, 23(1), 45-60.

Guerra, S. (2014). Estrategias de superación profesional para docentes. Editorial Universitaria.

Guilarte, H. (2003). La formación del maestro para la escuela rural multigrado [Tesis de maestría no publicada]. Instituto Superior Pedagógico "Frank País García".

Handal, B., Watson, K., Petocz, P., & Maher, M. (2018). Choosing to teach in rural and remote schools: The zone of free movement. Education Research and Perspectives, 45, 1-25.

Herrera, J. L. (2024). Tendencias actuales en la superación profesional docente. Editorial Félix Varela.

Hockly, N. (2023). Artificial intelligence in English language teaching: The good, the bad and the ugly. RELC Journal, 54(2), 445-451.

Kearns, P., Knipe, S., & Foster, J. (2009). The impact of rurality on innovation and good practice in primary schools. Journal of Research in Rural Education, 24(7), 1-15.

Kessler, G. (2018). Technology and the future of language teaching. Foreign Language Annals, 51(1), 205-218.

López, Z. S., & Collazo, M. A. (2018). Enfoques teóricos acerca de la superación profesional, una mirada en las áreas técnicas. Revista Cubana de Educación Superior, 37(3), 134-148.

Ministerio de Educación Superior. (2018). Reglamento de la educación de posgrado de la República de Cuba. Gaceta Oficial de la República de Cuba.

Moussalli, S., & Cardoso, W. (2020). Intelligent personal assistants: can they understand and be understood by second language learners? Computer Assisted Language Learning, 33(8), 865-890.

Pokrivcakova, S. (2019). Preparing teachers for the application of AI-powered technologies in foreign language education. Journal of Language and Cultural Education, 7(3), 135-153.

Rayón, L., & De Las Heras, M. A. (2012). La relación escuela-comunidad en contextos rurales. Revista de Investigación Educativa, 30(1), 169-184.

Santos, J. (2005). La superación profesional: base para la calidad educativa. Editorial Pueblo y Educación.

Santos, J. (2010). Compendio de trabajo de posgrado para la Educación Técnica y Profesional. La formación permanente del profesor de la Educación Técnica y Profesional: La superación, el trabajo metodológico y la actividad científica como componentes principales (2da parte). Editorial Pueblo y Educación.

Silva Téllez, N., Alfonso Cruz, I., & Fernández Chelala, R. M. (2014). La superación profesional de los maestros primarios de la escuela rural. Revista Mendive, 12(4), 318-324.

Silva Téllez, N., Alfonso Cruz, I., & Fernández Chelala, R. M. (2022). Estrategia para la dirección del trabajo metodológico del maestro de la escuela multigrado. Revista Científica Hallazgos21, 7(3), 295-308. http://revistas.pucese.edu.ec/hallazgos21/

Valcárcel, N. (1998). La superación profesional: un reto para el docente del siglo XXI. Editorial Academia.

Valle, A. (1997). Teoría y práctica de la superación profesional de los docentes. Editorial Pueblo y Educación

Publicado

2025-12-04

Cómo citar

Villalta Pogo, C. E., Martínez Paredes, L. M., Pacheco Diaz, F. M., & Villalta Pogo, R. F. (2025). Integrating Artificial Intelligence (AI) Tools to Enhance Speaking and Pronunciation Skills in English Language Learning. Maestro Y Sociedad, 22(4), 3507–3516. Recuperado a partir de https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/7269

Número

Sección

Artículos

Artículos más leídos del mismo autor/a