Didactics in the development of pedagogical activities
Keywords:
Didactics, pedagogical activities, elementary educationAbstract
Introduction: This study analyzes the application of didactics in the development of pedagogical activities at the Washington Pazmiño Vargas Educational Unit, where a limited inclusion of innovative strategies was identified, negatively impacting the motivation, interest, and autonomous and meaningful learning of elementary school students. Materials and methods: The research employed a mixed-methods approach (qualitative and quantitative) with a descriptive design. The population consisted of 87 individuals (12 teachers and 75 students), from which a non-probability convenience sample of 3 teachers and 20 students was selected. The techniques used were direct observation of teacher performance using an observation guide and a student survey that employed a questionnaire with a three-point Likert scale supported by emotional icons. Results: Observation revealed that 100% of the teachers demonstrated excellence in the logical sequencing of activities and in the use of didactic resources. However, only 33% promoted an excellent level of active student participation. The survey indicated that 85% of students want to participate in class and 73% learn best with fun activities, although only 65% report the frequent use of games or drawings by the teacher. Discussion: The results demonstrate a consistent application of didactic principles in structural aspects, but weaknesses persist in promoting active student participation and in implementing innovative and playful strategies, creating a gap with the theoretical postulates of meaningful and experiential learning. Conclusions: It is concluded that didactics in elementary education should be a flexible and playful ecosystem. It is recommended to humanize teaching practice through greater interaction, the implementation of formative assessment, and the contextualization of didactic resources to transform theories into classroom realities.
References
Aguilar, J., & Martínez, R. (2021). El juego como estrategia didáctica en la educación básica. Editorial Pedagógica.
Aguinsaca, D., & Vivanco, C. (2023). Planificación microcurricular en Matemática con énfasis en el desarrollo de competencias comunicacionales, matemáticas, digitales y socioemocionales. Revista Latinoamericana de Innovación y Tecnología, 4(2), 6221–6308. https://latam.redilat.org/index.php/lt/article/view/1052
Álvarez, M., Herrera, O., & Guzmán, N. (2021). Estrategias de Acompañamiento Educativo y Familiar en la Educación Inicial: Una revisión teórica. Revista Lasallista de Investigación, 18(2), 222–238. https://doi.org/10.22507/rli.v18n2a15
Asamblea Constituyente. (2008). Constitución de la República del Ecuador. Registro Oficial 449. https://www.oas.org/juridico/pdfs/mesicic4_ecu_const.pdf
Asunción, C., & Delgado, J. (2022). Estrategia didáctica para el aprendizaje significativo de la asignatura de Matemática. Alcance, 5(1), 45-60. https://alcance.unesum.edu.ec/index.php/alcance/article/view/21/18
Baque, G. (2021). El aprendizaje significativo como estrategia didáctica para la enseñanza – aprendizaje. Polo del Conocimiento, 6(5), 75–86. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7927035
Barros, S., & Aldas, H. (2021). Estrategias innovadoras para el proceso de enseñanza – aprendizaje de la Educación Física en Bachillerato. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 6(Extra 2), 25–50. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7941182
Cedeño, J., & Castro, E. (2022). Actividades pedagógicas para fomentar hábitos de alimentación saludable en los niños del subnivel II de Educación Inicial. Revista Multidisciplinaria Arbitrada de Investigación Científica, 6(4), 45-58. http://www.investigarmqr.com/ojs/index.php/mqr/article/view/136
Comunidad de Estados Latinoamericanos y Caribeños (CELAC). (2024). CELAC fortalece compromisos educativos en América Latina. Diario La Hora. https://www.lahora.com.ec/los-rios/celac-fortalece-educativos-america-latina/
Cevallos, G., & Cedeño, E. (2022). Análisis conceptual a la didáctica de la investigación científica. Delectus, 5(1), 45-55. https://revista.inicc-peru.edu.pe/index.php/delectus/article/view/159/169
Chaccha, E., Guerrero, J., Álvarez, G., & Palomino, K. O. (2021). Aprendizaje experiencial de Kolb en estudiantes de la Facultad de Ingeniería Metalúrgica y de Materiales de la Universidad Nacional del Centro del Perú. Prospectiva Universitaria, 18(1), 45-60. https://doi.org/10.26490/uncp.prospectivauniversitaria.2021.18.1634
Collantes, J., Vergel, M., & Vega, O. (2021). Estrategia didáctica virtual para enseñar matemáticas en tiempos de pandemia. AiBi Revista de Investigación, Administración e Ingeniería, 10(1), 70–74. https://revistas.udes.edu.co/aibi/article/view/2422
Córdoba, M. E. (2020). El constructivismo sociocultural lingüístico como teoría pedagógica de soporte para los Estudios Generales. Revista Nuevo Humanismo, 8(1), 45-60. https://doi.org/10.15359/rnh.8-1.4
Delgado, C. (2022). Estrategias didácticas para fortalecer el pensamiento creativo en el aula. Un estudio meta-analítico. Revista Innova Educación, 4(1), 51–64. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8152451
España, Y., & Vigueras, J. (2021). La planificación curricular en innovación: Elemento imprescindible en el proceso educativo. Revista Cubana de Educación Superior, 40(1), 45-60. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0257-43142021000100017&lng=es&nrm=iso&tlng=en
Espinar, E. M., & Vigueras Moreno, J. A. (2020). El aprendizaje experiencial y su impacto en la educación actual. Revista Cubana de Educación Superior, 39(3), 45-60. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0257-43142020000300012&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Guerra, X. (2020). El constructivismo en la educación y el aporte de la teoría sociocultural de Vygotsky para comprender la construcción del conocimiento en el ser humano. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 7(2), 1-15. https://www.dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/
Herrera, C., & Villafuerte, C. (2023). Estrategias didácticas en la educacion. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 7(28), 758–772. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v7i28.552
Huamán, A., Loaiza, Z., Urrutia, M., Cuentas, J., & Velasco, M. (2021). Planificación curricular en la enseñanza universitaria y desempeño profesional de egresados en educación. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(3), 2563–2589. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i3.474
López, S. (2023). Organizadores gráficos para el desarrollo de la metacognición y el pensamiento crítico. CIENCIAMATRIA, 9(17), 45-60. https://doi.org/10.35381/cm.v9i17.1127
Matienzo, R. (2020). Evolución de la teoría del aprendizaje significativo y su aplicación en la educación superior. Revista de Investigación Filosófica y Teoría Social, 5(1), 34-50. https://journal.dialektika.org/ojs/index.php/logos/article/view/15
Mendoza, R. A., & Loor, I. (2022). Estrategias Didácticas para la Enseñanza de las Ciencias Naturales y Desarrollo del Pensamiento Científico. Dominio de las Ciencias, 8(1), 62-78. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8383512
Ministerio de Educación del Ecuador. (2024). Estándares de calidad educativa. https://educacion.gob.ec/estandares-calidad-educativa/
Naciones Unidas (ONU). (2023). Acerca de la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. https://agenda2030lac.org/es/acerca-de-la-agenda-2030-para-el-desarrollo-sostenible
Nivela, M., Echeverría, S., & Espinoza, J. (2021). Lineamientos teóricos para la construcción de actividades pedagógica. Revista Centrosur, 5(1), 45-55. https://www.centrosureditorial.com/index.php/revista/article/view/96/275
Noriega, L. (2021). Estrategia aprendizaje basado en problemas para el desarrollo de capacidades investigativas. Polo del Conocimiento, 6(9), 2478–2492. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8094606
Peñafort, L., & Bastini, J. (2022). Didáctica: Desde su definición e historia hasta su fundamento en el diálogo. Research, Society and Development, 11(7), e2978326083. https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/29783/26023
Pila, J., Quintuña, J., Pila, F., & Analuisa, I. (2023). Didáctica, un breve análisis situacional para el profesorado ecuatoriano. Educare, 27(1), 45-60. https://www.revistas.investigacion-upelipb.com/index.php/educare/article/view/1623/1751
Reyero, M. (2019). La educación constructivista en la era digital. Revista Tecnología, Ciencia y Educación, 12, 111–127. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6775566
Rodríguez, E., Vargas, É., & Luna, J. (2020). Evaluación de la estrategia "aprendizaje basado en proyectos". Educación y Educadores, 13(1), 13–25. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0123-12942010000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=es
Salido, P. (2020). Metodologías activas en la formación inicial de docentes: Aprendizaje Basado en Proyectos (ABP) y educación artística. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 24(2), 45-60. https://doi.org/10.30827/profesorado.v24i2.13565
Samaniego, L., Vera, L., Maldonado, E., Pabón, A., Loachamin, A., & Chariguman, K. (2019). Estrategias didácticas de la enseñanza del bachillerato frente a la educación superior. RECIMUNDO, 3(2), 517–542. https://doi.org/10.26820/recimundo/3.(2).abril.2019.517-542
Sánchez, R. (2019). Influencia de la teoría de Piaget en la enseñanza de la Física. *Latin-American Journal of Physics Education, 13*(3), 1-7. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7553950
Toledo, O., Alejo, O., & Vitlloch, S. (2023). La gamificación como estrategia didáctica en la educación del tecnólogo de contabilidad. Portal de la Ciencia, 4(1), 38–50. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9071427
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2024). La educación transforma vidas. https://www.unesco.org/es/education
Valart, M. (2020). Estrategias didácticas para la virtualización del proceso enseñanza aprendizaje en tiempos de COVID-19. Revista Cubana de Educación Médica Superior, 34(3), 1-15. https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=100527
Valeriano, G. (2021). Experiencias de aprendizaje basado en proyectos para resolver diversos desafíos de la vida. Revista Latinoamericana Ogmios, 1(2), 45-60. https://doi.org/10.53595/rlo.v1.i2.016
Vargas, M. (2020). La importancia de la didáctica. Revista Universidad Santander, 15(2), 45-55. https://revistas.udes.edu.co/universidad-santander/article/view/1234
Vargas, N., Niño, J., & Fernández, F. (2020). Aprendizaje basado en proyectos mediados por TIC para superar dificultades en el aprendizaje de operaciones básicas matemáticas. Boletín Redipe, 9(3), 167–180. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7528403
Vega, N., Flores, R., Flores, I., Hurtado, B., & Rodríguez, J. (2019). Teorías del aprendizaje. XIKUA Boletín Científico de la Escuela Superior de Tlahuelilpan, 7(14), 1-15. https://doi.org/10.29057/xikua.v7i14.4359
Villacís, A. E. (2020). Estrategias lúdicas en los docentes para estimular la lectoescritura en los niños de la Escuela Judith Acuña de Robles – Ecuador, 2020 [Tesis de maestría, Universidad César Vallejo]. Repositorio Institucional UCV. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/47452
Vinces, O., Ramirez, L., & Paladines, J. (2023). Planificación educativa: Herramienta fundamental para la gestión de las instituciones educativas. Societec, 6(2), 332–334. https://institutojubones.edu.ec/ojs/index.php/societec/article/view/376/675
Vizcaíno, P., Cedeño, R., & Maldonado, I. (2023). Metodología de la investigación científica: Guía práctica. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(4), 45-60. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i4.7658
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Miriam Gabriela Atocha Santana, Orley Benedicto Reyes Meza

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.






















Universidad de Oriente