Methodological Guide Based on the Educaplay Tool to Enhance the Teaching-Learning Process in the Language and Literature Subject
Keywords:
Teaching-learning process in Language and Literature, digital tools, Educaplay, methodological guideAbstract
Introduction: This research proposes a methodological guide based on the Educaplay platform to improve the learning of language and literature among first-year students of the Unified General Baccalaureate (BGU) at the "6 de Agosto" School (Ecuador).
Materials and methods: The study, with an applicative and quantitative approach, identified problems such as low motivation, poor content mastery, and limited use of digital tools. Through observation, surveys, and interviews with 120 students and 5 teachers, a three-stage strategy was designed (planning, execution, and evaluation), based on constructivism (Piaget, 1950; Vygotsky, 1978) and critical digital pedagogy (Selwyn, 2019).
Results: The results showed that gamified activities (crosswords, quizzes) increased participation and content retention.
Discussion: The guide was validated by specialists, highlighting its relevance and feasibility, although challenges such as the digital divide and the need for ongoing teacher training were noted.
Conclusions: Validation by specialists in pedagogy and educational technology highlighted both the relevance and feasibility of the proposal. The experts agreed that the guide responds to current educational demands, such as personalized learning and the development of digital skills, while its phased design facilitates adaptation to diverse school environments. However, they also pointed out significant challenges, such as the digital divide and the need for ongoing teacher training, aspects that require priority attention to ensure the sustainability of its implementation.
References
Asamblea Nacional del Ecuador. (2011). Ley Orgánica de Educación Intercultural (LOEI). Registro Oficial No. 417.
https://www.educacion.gob.ec/ley-organica-de-educacion-intercultural-loei/
Bartolomé, A. (2020). Tecnologías digitales y educación inclusiva: Potencialidades y desafíos. Revista Iberoamericana de Educación, 83(2), 45–60.
Calle-González, A., Rivera, M., & Zambrano, J. (2021). Uso de herramientas digitales en la educación inicial durante la pandemia por COVID-19. Revista Científica Mundo de la Investigación y el Conocimiento, 5(2), 122–134.
Cassany, D. (2018). En línea: Leer y escribir en la red (2.ª ed.). Anagrama.
Coll, C. (2018). Psicología de la educación y práctica educativa: Construir y compartir significados en el aula. Editorial Graó.
Collazos, C. A., Guerrero, L. A., & Vergara, A. (2021). La mediación tecnológica en los entornos de aprendizaje: Claves para un diseño pedagógico efectivo. Ediciones Universidad del Valle.
Educaplay. (s.f.). Herramienta educativa digital para crear actividades interactivas. Recuperado de https://www.educaplay.com
Ferrés, J., & Masanet, M.-J. (2020). Neuroeducación y recursos digitales: Claves para el aprendizaje emocional y significativo. Revista Comunicar, 28(63), 9–19. https://doi.org/10.3916/C63-2020-01
Franco-Delgado, E., & Bowen-Mendoza, M. (2022). Recursos digitales y aprendizaje significativo en entornos escolares. Revista Educación y Tecnología, 12(1), 34–49.
Lomas, C. (2021). La gamificación en la enseñanza de la lengua y la literatura: Teoría y práctica. Octaedro.
López Cepeda, A. (2020). La educación ecuatoriana frente a los retos del siglo XXI. Universidad Central del Ecuador.
Ministerio de Educación del Ecuador. (2016). Currículo Nacional de Educación General Básica. Quito: Ministerio de Educación.
Ministerio de Educación del Ecuador. (2021). Política Nacional para la Integración de las TIC en Educación. Quito: Ministerio de Educación.
Navarrete, A., & Mendieta, M. (2018). Integración de las TIC en el aula: Retos y oportunidades. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 17(1), 67–85.
Patiño, S., & Reyes, G. (2020). Herramientas digitales en la educación moderna: Implicaciones para el aprendizaje activo. Revista Científica de Educación y Tecnología, 6(3), 101–115.
Piaget, J. (1950). La psicología de la inteligencia. Fondo de Cultura Económica.
Rodríguez, L., & Vaca, P. (2018). El uso de plataformas e-learning en la educación superior ecuatoriana. Revista de Investigación Educativa, 10(2), 78–94.
Selwyn, N. (2019). Should robots replace teachers? AI and the future of education. Polity Press.
UNESCO. (2022). Informe mundial sobre la inclusión digital en la educación. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura.
Vygotsky, L. S. (1978). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Editorial Crítica.
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Harvard University Press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Tania Carolina Polo Cacao, Janeth María Gutiérrez León, Kenia Laurencio Rodríguez, Virginia Jacqueline Sanchez Andrade

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.






















Universidad de Oriente