Didactic strategy of gamification mediated by Educaplay for the teaching of multiplication in fourth grade of primary education

Authors

  • Martha Cecilia Fiallos Masabanda Unidad Educativa Vicente Anda Aguirre, Ecuador
  • Jessica Jesenia Rodríguez Noboa Unidad Educativa Federico González Suarez, Ecuador
  • Arián Vázquez Álvarez https://orcid.org/0009-0001-8605-491X
  • Carlos Manuel Hernández Hechavarría Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.

Keywords:

Educaplay, gamification multiplication, basic education

Abstract

The Introduction: In the teaching of multiplication in fourth grade, difficulties persist associated with the use of traditional methods that do not facilitate learning, which is why this study proposes a gamification strategy mediated by Educaplay to address the diagnosed difficulties. Materials and Methods: with a mixed approach, four phases were carried out: diagnosis through pretest evaluation in three groups, interviews with six teachers, and documentary analysis; design of the strategy through modeling; implementation of three gamified activities monitored with six indicators; and comparative assessment of diagnostic and formative evaluations along with interviews with five experts. Results: in the pretest, more than 50% of students did not reach the required learning level, while after applying the strategy, 65.2% mastered multiplication and no student fell below the expected levels, demonstrating substantial progress. Discussion: experts valued the strategy as necessary for solving the diagnosed difficulties and the results of its use. Conclusions: the strategy organized in phases and actions offers a clear path to gamifying multiplication in Basic General Education; the intervention demonstrated effectiveness, and it is recommended to strengthen teacher training in gamification and explore the integration of other digital tools.

References

Alulema-Alulema, L. I., Moreta-Rivera, L. M., Ortiz-Aguilar, W. y Hernández-Hechavarría, C. M. (2025). Estrategia para el perfeccionamiento de actividades de refuerzo y ampliación del conocimiento matemático en el cuarto grado de la Educación General Básica. Maestro y Sociedad, 22(1), 452-465. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/download/6808/8284/24145

Alzaga, A. (2020) EducaPlay: ¿Y si todo fuese un juego? Observatorio de tecnología educativa nº 37. Ministerio de Educación y Formación Profesional. España https://intef.es/wp-content/uploads/2020/12/EducaPlay.pdf

Apolinario-Parrales, M.R., Zamora-Vinces, M.J., Ortiz-Aguilar, W. y Hernández-Hechavarría, C.M. (2023). Estrategia para el mejoramiento de la solución de problemas matemáticos por estudiantes de cuarto grado de la Escuela Nuestra Señora de Fátima. Maestro y Sociedad, 21(1), 22-28. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6337

Campuzano Castro, D.J., Vargas Mata, K.C., Ortiz Aguilar, W. y Hernández Hechavarría, C.M. (2025). Estrategia para el perfeccionamiento de la utilización del GeoGebra en el cuarto grado de la Unidad Educativa “20 de Septiembre”. Maestro y Sociedad, 22(2), 1139-1147. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6907/8619

Cunuhay-Chusin, E.M. (2025). La gamificación en la enseñanza-aprendizaje de la multiplicación con los estudiantes de cuarto grado de educación general básica de la unidad educativa “Juan José Flores” de la parroquia Chugchilán del cantón Sigchos. Informe final del Trabajo de Titulación previo a la obtención del título de Licenciado en Ciencias de Educación Básica. Facultad de Ciencias Humanas y de la Educación. Carrera de Educación Básica. Universidad Técnica de Ambato. https://repositorio.uta.edu.ec/items/3da5edfa-72d3-4feb-b95b-1f28cf3cd278

Guano-Castro, O.M., Guachamboza-García, E.M., Ortiz-Aguilar, W. y Hernández-Hechavarría, C.M. (2023). Gamificación de la matemática en quinto grado de la Educación General Básica en una Unidad Educativa de Ecuador. Maestro y Sociedad, Número Especial, 314-326. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/download/6332/6894/21497 Maguiña Huerta, L.L., y Padilla Caballero, J.E. A. (2025). Innovaciones tecnológicas en el aprendizaje de matemáticas en educación básica: Revisión sistemática. Revista InveCom, 5(3). https://doi.org/10.5281/zenodo.14271210

Muñoz Balvera, D. B., Valarezo Villagrán, D.V. y Ortiz Aguilar, W. (2024) Estrategia didáctica basada en recursos digitales para el aprendizaje de la multiplicación en estudiantes de la educación general básica. Sinergia Académica, 7(5). https://sinergiaacademica.com/index.php/sa/article/download/269/540/1075

Navarrete-Navarrete, J. M., y Gallegos-Macías, M. (2021). Estrategias didácticas interactivas para el aprendizaje significativo de la multiplicación. REVISTA CIENTÍFICA MULTIDISCIPLINARIA ARBITRADA YACHASUN, 5(9), 43–53. https://editorialibkn.com/index.php/Yachasun/article/view/150

Soza Herrera, J.J. (2025). Estrategias de gamificación en la educación primaria: impacto en el desarrollo de competencias matemáticas y de comunicación. EDUCAR, 61(1), 245–261. https://educar.uab.cat/article/view/v61-n1-soza

Toainga Toainga, G.M., Godoy González, D.M., Vázquez Álvarez, A. y Hernández Hechavarría, C.M. (2025). Enseñanza - aprendizaje de las operaciones matemáticas básicas con asistencia de Math Cilenia en cuarto año de Educación General Básica. Sinergia Académica, 8(3), 141-161. https://sinergiaacademica.com/index.php/sa/article/view/562/1179

Zambrano-Canacue, E.D. (2025). La Gamificación gamificación Mediada por “Educaplay” como herramienta tecnológica para el fortalecimiento de la lectura crítica en niños de 9 a 11 años del grado cuarto de la institución educativa La Merced, Sede Nuestra Señora del Rosario del Agrado, Huila. Facultad de Ciencias Sociales y Educación, Maestría en Recursos Digitales Aplicados a la Educación, Universidad de Cartagena https://repositorio.unicartagena.edu.co/entities/publication/a429f9a7-d9df-4121-92b5-b856d7a0af56

Zuña Macancela, N.B.., García Jimbo, J.A., y Zuña Macancela, E.R. (2025). Impacto de la gamificación tecnológica en el aprendizaje activo mediante juegos digitales en entornos educativos. Reincisol., 4(8), 999–1018. https://doi.org/10.59282/reincisol.V4(8)999-1018

Published

2025-10-08

How to Cite

Fiallos Masabanda, M. C., Rodríguez Noboa, J. J., Vázquez Álvarez, A., & Hernández Hechavarría, C. M. (2025). Didactic strategy of gamification mediated by Educaplay for the teaching of multiplication in fourth grade of primary education. Maestro Y Sociedad, 22(3), 2586–2595. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/7174

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>