Theoretical-practical contributions from professional scientific management for educational quality
Keywords:
GeoGebra mathematical assistant, methodological treatment, methodological suggestionsAbstract
The Introduction: The third improvement of the National Education System in Cuba has among its objectives in pre-university education the use of GeoGebra in mathematics classes. The lack of preparation of teachers for the use of this mathematical assistant motivated the present work with the objective of proposing methodological suggestions for the treatment of the content of descriptive statistics in 10th grade with the use of GeoGebra.
Materials and methods: The research was descriptive in nature, using a mixed approach that integrated quantitative and qualitative aspects in the analysis of the instruments used to diagnose and validate the proposal. A purposive sample of 30 students and eight mathematics specialists were used to validate the proposal. Methods such as teacher interviews, classroom observations, and documentary review were used.
The results of the diagnostic assessment revealed that teachers are adequately prepared to teach descriptive statistics, but are not adequately prepared to use GeoGebra to address this content. Furthermore, students performed poorly on the test administered for this content. Therefore, 10 exercises are proposed with suggestions on how to use GeoGebra to solve them using the tools or the assistant's input bar. Discussion: For validation, three workshops were used to train teachers, and a survey was conducted at the end of the workshops. This allowed teachers to obtain satisfaction and motivation criteria for using this assistant in mathematics classes, and specifically for addressing descriptive statistics.
Conclusions: The proposed suggestions guide teachers' actions in using GeoGebra to address the reference content.
References
Benítez Alcocer, E., & Zapata, A. (2021). Prácticas lectoras en la era digital entre estudiantes universitarios de ciencias sociales y ciencias exactas. Ocnos, 20(3). Recuperado de https://www.revistaocnos.com/ocnos/article/view198/285
Briones, G., & Benavides, J. (2021). Estrategias neurodidácticas en el proceso de enseñanza-aprendizaje de educación básica. ReHuSo, 6(1), 56-64. https://doi.org/10.5281/zenodo.5512773
Burbano, A., Ledesma, A. J., & Ordoñez, D. A. (2024). Competencias docentes de ingeniería. Revisión bibliográfica de literatura. Revista mexicana de investigación educativa, 29(101), 181-203. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662024000200181&lng=es&tlng=es
Casillas-Martín, S., & Cabezas-González, M. (2024). La falsa Neuroeducación: Descubriendo mitos en la formación inicial de los educadores. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 27(3). Recuperado de https://revistas.um.es/reifop/article/view/614351
CEPAL(2016). Transformar nuestro mundo: la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible” en Resolución 70/1 https://www.un.org/sustainabledevelopment/es
Cisneros, S. (2021). Hacia la neurorientación en la Didáctica de la lengua y la literatura. Concepciones y buenas prácticas en didácticas particulares. Cienfuegos, Cuba: Universo Sur; 12-54. Recuperado de https://allspace.ucf.edu.cu/index.php/s/d7BnZbsqtx9za8a2845
Cisneros, S., & Fontanills, Y. (2023). Gestión didáctico-orientadora para los impactos en una carrera pedagógica universitaria. Transformación, 19(3), 1-15. Recuperado de https://transformación.reduc.cu/index.php/tranformacion/article/view/e4403
Delás, I., & Fontanills, Y. (2022). Perfiles lectores de estudiantes de Secundaria Básica en Cuba. Edusol, 22(Núm. Esp.). Recuperado de https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662024000200181&lng=es&tlng=es
Díaz-Díaz, M., Echegoyen, Y., & Martín-Ezpeleta, A. (2022). Del lector ideal al mediador competente: Metacognición y hábitos lectores en la formación de docentes. Ocnos. Revista de estudios sobre lectura, 21(2). https://doi.org/10.18239/ocnos_2022.21.2.2967. Recuperado de https://www.revistaocnos.com/ocnos/article/view
Domínguez Diacén, L., Lubén Matos, Y., & Peinado Jiménez, Y. (2023). Acercamiento a la comprensión lectora desde experiencias personales y preferencias lectoras. Revista Maestro y Sociedad, 20(1), 190-197. Recuperado de https://maestroysociedad.uo.edu.cu
Esquerre Ramos, L. A., & Pérez Azahuanche, M. Ángel. (2021). Retos del desempeño docente en el siglo XXI: una visión del caso peruano. Revista Educación, 45(2), 593-614. https://doi.org/10.15517/revedu.v45i1.43846
Fondo, M. C. (2019). Seis competencias docentes clave para el siglo XXI. MarcoEle. Revista de Didáctica Español Lengua Extranjera, (29), 1-14. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo
Hernández, J., Sánchez, P., & Rovira, J. (2021). Nuevos ecosistemas transmedia para la promoción de la lectura en la era de los booktubers. Investigaciones Sobre Lectura, (15), 23-45. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo
Izquierdo Lao, J. M. (2021). Aplicación para móviles para la formación doctoral en tiempos de la pandemia COVID-19. En La Educación 40: Nuevas metodologías para el proceso enseñanza aprendizaje. Tijuana, B. C., México: EDICIONES ILCSA S.A. DE C.V. Recuperado de https://nube.uo.edu.cu/s/d96fkJEi8sdGQGj
Larrondo Pons, E., Cervantes Montero, G., & Sánchez Roca, A. (2023). Metodología de diseño e impacto de blogs temáticos como herramienta educativa en la formación del profesional. Maestro Y Sociedad, 20(1), 65-71. Recuperado de https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5849
Libro de actas. (2017). Lectura y escritura en la sociedad global. Perspectivas y prospectivas en Hispanoamérica. Actas del III Congreso internacional de lectura y escritura
López, Z. (2022) Una propuesta multimodal para la lectura de textos digitales en el contexto de la asignatura Lengua Castellana y Literatura que se imparte en Enseñanza Secundaria. Investigaciones Sobre Lectura, 17(1), pp. 21-39.
Ministerio de Educación. (2021). Conceptualización del modelo económico y social cubano de desarrollo socialista. Recuperado de https://www.mined.gob.cu uploads 2021/09 C...
Ministerio de Educación (2016). Modelo del Profesional de la carrera Licenciatura en Educación Español-Literatura. Recuperado de https://www.uho.edu.cu educacion-espanol-literatura
Navarrete Contreras A.N. y Rodríguez-Fuentes, A. (2024). Escala sobre Análisis de Neuromitos Docentes Actuales (ANDA): Un nuevo estándar en la investigación neuroeducativa | Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado • 27 (3). Neuroeducación y TIC / https://revistas.um.es/reifop/article/view/614231
Olivares Paizán, G., Travieso Ramos, N. y González García T. R. (2023). Relación dialéctica entre competencias, desempeño profesional y la profesionalización docente en la Educación Superior Maestro y Sociedad. e-ISSN 1815-4867 20 (1). Recuperado de https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5881/5775
Pérez, W.E. (2022). Ambientes de Aprendizaje Enriquecidos con TIC para la
Comprensión Lectora en Educación Básica Secundaria. (Tesis doctoral). Universidad del Norte, Barraquilla, Colombia. Recuperado de https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://manglar.uninorte.edu.co/handle/10584/10716&ved=2ahUKEwilm9j9naiIAxX3SjABHYpzKEYQFnoECEEQAQ&usg=AOvVaw2smoPQHK2PXFY-IB4YT4qM
Ramírez M. (2019) Tratamiento metodológico para la revisión del texto científico. Edusol. 19 (7). 0. Recuperado de http://edusol.cug.co.cu /public/journals/1/scielo/pdf
Reytor, E.L. (2022).El desarrollo de la competencia
semiótica-digital para el análisis de textos multimodales. Revista Boletín Redipe, 6 (11); pp.125- 135, Recuperado de https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/1842&ved=2ahUKEwi-hb-ZgqiIAxVbQzABHWKiH6YQFnoECA8QAQ&usg=AOvVaw1Ir2PsG8OTv5-3scGl8QrE
Rojas García, I. Enseñar a leer y escribir en las disciplinas. Estado de la cuestión en las universidades colombianas (2017) / FOLIOS (45); pp.29-49 ISSN: 0123-4870. Recuperado de https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=http://www.scielo.org.co/pdf/folios/n45/n45a03.pdf&ved=2ahUKEwiVw-a4-KeIAxUvSTABHe0GEboQFnoECCAQAQ&usg=AOvVaw27KYWaMOdgjGT90o-U-a0H
Samón, R. (2024) Estrategia de educación energétuca con enfoque axiologico. Conferencia inaugural .Pedagogía 2025. Santiago de Cuba.
Sarmiento Y, Ramírez M, Cisneros S. (2022) Impactos del uso de WhatsApp en la formación del profesor de Español-Literatura durante la Covid -19. Edusol; 22(Núm. Esp), 192-200. Recuperado de http://edusol.cug.co.cu /public/journals/1/scielo/pdf
Tardo, Y. Cisneros, S. y Hernández, C.M. (2023). La línea de investigación como eje epistémico de la formación doctoral en ciencias de la educación, en Múltiples miradas desde la investigación educativa. Editorial EXCED, Ecuador. Recuperado de https://editorial.excedinter.com multiples-miradas-desd...
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Susana Cisneros Garbey, Lizette de la C. Pérez Martínez, José Manuel Izquierdo Lao, Carlos M. Hernández Hechavarría

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.






















Universidad de Oriente