University academic tutoring from a student perspective: improvement plan in the face of the needs of a changing context
Keywords:
academic tutoring, improvement plan, educational quality, tutorial monitoring, tutorial programAbstract
Introduction: Academic tutoring promotes the development of scientific research capabilities in university students. It is, therefore, a fundamental pillar for improving educational quality and achieving academic success. Objective: This study aims to identify the gaps that limit the success of academic tutoring in order to improve the academic tutoring program with respect to students' academic needs. To this end, the need to consider student opinions as part of the tutoring program implemented at the Technical University of Manabí was raised. Materials and methods: The research approach is quantitative and cross-sectional. An analysis was performed using a data matrix extracted from the Tutoring Management System (SGT) database management system. Results: The results show a very high correlation between the variables studied, which could have advantages and disadvantages, identifying a strong and positive relationship between the ratings of expectations, punctuality, and satisfaction. However, other factors may also influence these variables. In conclusion, the design of the assessment instrument for monitoring and controlling tutorials should be improved, from scheduling by the teacher and student to the evaluation.
References
Álvarez, M., & Álvarez, J. (2015). La tutoría universitaria: Del modelo actual a un modelo integral. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18(2), 125–143. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=217036214010
Arredondo, E. R. (2020). Investigación científica y estadística para el análisis de datos. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 8(1). https://doi.org/10.46377/dilemas.v8i1.2411
Consejo de Educación Superior. (2020). Reglamento de Régimen Académico. https://gaceta.ces.gob.ec
Croux, C., & Dehon, C. (2010). Influence functions of the Spearman and Kendall correlation measures. Statistical Methods and Applications, 19(4), 497–515. https://doi.org/10.1007/s10260-010-0142-z
Cú, G., Góngora, I., & Ucan, D. (2008, septiembre 17–19). La evaluación de la tutoría a partir de la satisfacción del alumno tutorado [Ponencia]. Tercer Encuentro Nacional de Tutoría de la Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, México.
Esquivel-Grados, J. T., & Basilio-Reyes, S. E. (2024). Tutoría universitaria: Impacto de su aplicación en la formación profesional y personal. EDUTECH REVIEW. International Education Technologies Review, 9(2), 9–16.
Franco, Y. (2017). Rol del tutor en el contexto del aprendizaje virtual. Revista Scientific, 2(6), 270–285. https://doi.org/10.29394/scientific.issn.2542-2987.2017.2.6.14.270-285
García-López, R. I., Cuevas-Salazar, O., Vales-García, J. J., & Cruz-Medina, I. R. (2012). Impacto del Programa de Tutoría en el desempeño académico de los alumnos del Instituto Tecnológico de Sonora. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 14(1), 106–121.
Ghasemi, A., & Zahediasl, S. (2012). Normality tests for statistical analysis: A guide for non-statisticians. International Journal of Endocrinology and Metabolism, 10(2), 486–489.
Hoyos-Serrano, M., & Espinoza-Mendoza, E. (2013). Estudios descriptivos. Revista de Actualización Clínica en Medicina, 33, 1670–1674. http://www.revistasbolivianas.ciencia.bo/scielo.php?pid=S2304-37682013000600002&script=sci_arttext&tlng=es
Lobato, C., & Guerra, N. (2016). La tutoría en la educación superior en Iberoamérica: Avances y desafíos. EDUCAR, 52(2), 379–398. https://doi.org/10.5565/rev/educar.726
Martínez-Clares, P., Pérez-Cusó, J., & Martínez-Juárez, M. (2016). Las TICs y el entorno virtual para la tutoría universitaria. Educación XX1, 19(1), 287–310. https://doi.org/10.5944/educXX1.13942
Obaya-Valdivia, A., & Vargas-Rodríguez, Y. (2014). La tutoría en la educación superior. Educación Química, 25(4), 478–487. https://doi.org/10.1016/S0187-893X(14)70070-5
Phillips, D. (2018). The many functions of evaluation in education. Education Policy Analysis Archives, 26(46), 1–18. https://doi.org/10.14507/epaa.26.3811
Rodríguez, M., & Mendivelso, F. (2018). Diseño de investigación de corte transversal. Revista Médica Sanitas, 21(3), 141–146. https://doi.org/10.26852/01234250.20
Santana González, Y., Torres Rodríguez, O., y Torres Estrada, N. L. (2023). Siete aspectos claves para elevar la calidad de las universidades. Negonotas Docentes, (22), 39-49. https://revistas.cun.edu.co/index.php/negonotas/article/view/885/597
Toalombo-Montero, M. P., Toalombo-Montero, O. W., Ballestero-Torres, F. A., Hernández-Dávila, C. A., & Ruiz-Sarzosa, J. P. (2024). Visualización de datos educativos y sociales con Python: Herramientas para decisiones informadas. Editorial SciELa. https://doi.org/10.62131/978-9942-7173-6-8
Universidad Técnica de Manabí. (2018). Reglamento general de tutorías. https://www.utm.edu.ec/launiversidad1/reglamentos?download=799:reglamento-general-de-tutorias&start=20
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Liliana Del Roció Loor Salmon , Víctor Alfonso Martínez Falcones, Claribel Silvia González Calzadilla, Cindy Tatiana Bucaran Intriago

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.






















Universidad de Oriente