University academic tutoring from a student perspective: improvement plan in the face of the needs of a changing context

Authors

  • Liliana Del Roció Loor Salmon Universidad Técnica de Manabí, Ecuador
  • Víctor Alfonso Martínez Falcones Universidad Técnica de Manabí, Ecuador
  • Claribel Silvia González Calzadilla Universidad Técnica de Manabí, Ecuador
  • Cindy Tatiana Bucaran Intriago Universidad Técnica de Manabí, Ecuador

Keywords:

academic tutoring, improvement plan, educational quality, tutorial monitoring, tutorial program

Abstract

Introduction: Academic tutoring promotes the development of scientific research capabilities in university students. It is, therefore, a fundamental pillar for improving educational quality and achieving academic success. Objective: This study aims to identify the gaps that limit the success of academic tutoring in order to improve the academic tutoring program with respect to students' academic needs. To this end, the need to consider student opinions as part of the tutoring program implemented at the Technical University of Manabí was raised. Materials and methods: The research approach is quantitative and cross-sectional. An analysis was performed using a data matrix extracted from the Tutoring Management System (SGT) database management system. Results: The results show a very high correlation between the variables studied, which could have advantages and disadvantages, identifying a strong and positive relationship between the ratings of expectations, punctuality, and satisfaction. However, other factors may also influence these variables. In conclusion, the design of the assessment instrument for monitoring and controlling tutorials should be improved, from scheduling by the teacher and student to the evaluation.

References

Álvarez, M., & Álvarez, J. (2015). La tutoría universitaria: Del modelo actual a un modelo integral. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18(2), 125–143. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=217036214010

Arredondo, E. R. (2020). Investigación científica y estadística para el análisis de datos. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 8(1). https://doi.org/10.46377/dilemas.v8i1.2411

Consejo de Educación Superior. (2020). Reglamento de Régimen Académico. https://gaceta.ces.gob.ec

Croux, C., & Dehon, C. (2010). Influence functions of the Spearman and Kendall correlation measures. Statistical Methods and Applications, 19(4), 497–515. https://doi.org/10.1007/s10260-010-0142-z

Cú, G., Góngora, I., & Ucan, D. (2008, septiembre 17–19). La evaluación de la tutoría a partir de la satisfacción del alumno tutorado [Ponencia]. Tercer Encuentro Nacional de Tutoría de la Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, México.

Esquivel-Grados, J. T., & Basilio-Reyes, S. E. (2024). Tutoría universitaria: Impacto de su aplicación en la formación profesional y personal. EDUTECH REVIEW. International Education Technologies Review, 9(2), 9–16.

Franco, Y. (2017). Rol del tutor en el contexto del aprendizaje virtual. Revista Scientific, 2(6), 270–285. https://doi.org/10.29394/scientific.issn.2542-2987.2017.2.6.14.270-285

García-López, R. I., Cuevas-Salazar, O., Vales-García, J. J., & Cruz-Medina, I. R. (2012). Impacto del Programa de Tutoría en el desempeño académico de los alumnos del Instituto Tecnológico de Sonora. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 14(1), 106–121.

Ghasemi, A., & Zahediasl, S. (2012). Normality tests for statistical analysis: A guide for non-statisticians. International Journal of Endocrinology and Metabolism, 10(2), 486–489.

Hoyos-Serrano, M., & Espinoza-Mendoza, E. (2013). Estudios descriptivos. Revista de Actualización Clínica en Medicina, 33, 1670–1674. http://www.revistasbolivianas.ciencia.bo/scielo.php?pid=S2304-37682013000600002&script=sci_arttext&tlng=es

Lobato, C., & Guerra, N. (2016). La tutoría en la educación superior en Iberoamérica: Avances y desafíos. EDUCAR, 52(2), 379–398. https://doi.org/10.5565/rev/educar.726

Martínez-Clares, P., Pérez-Cusó, J., & Martínez-Juárez, M. (2016). Las TICs y el entorno virtual para la tutoría universitaria. Educación XX1, 19(1), 287–310. https://doi.org/10.5944/educXX1.13942

Obaya-Valdivia, A., & Vargas-Rodríguez, Y. (2014). La tutoría en la educación superior. Educación Química, 25(4), 478–487. https://doi.org/10.1016/S0187-893X(14)70070-5

Phillips, D. (2018). The many functions of evaluation in education. Education Policy Analysis Archives, 26(46), 1–18. https://doi.org/10.14507/epaa.26.3811

Rodríguez, M., & Mendivelso, F. (2018). Diseño de investigación de corte transversal. Revista Médica Sanitas, 21(3), 141–146. https://doi.org/10.26852/01234250.20

Santana González, Y., Torres Rodríguez, O., y Torres Estrada, N. L. (2023). Siete aspectos claves para elevar la calidad de las universidades. Negonotas Docentes, (22), 39-49. https://revistas.cun.edu.co/index.php/negonotas/article/view/885/597

Toalombo-Montero, M. P., Toalombo-Montero, O. W., Ballestero-Torres, F. A., Hernández-Dávila, C. A., & Ruiz-Sarzosa, J. P. (2024). Visualización de datos educativos y sociales con Python: Herramientas para decisiones informadas. Editorial SciELa. https://doi.org/10.62131/978-9942-7173-6-8

Universidad Técnica de Manabí. (2018). Reglamento general de tutorías. https://www.utm.edu.ec/launiversidad1/reglamentos?download=799:reglamento-general-de-tutorias&start=20

Published

2025-08-20

How to Cite

Loor Salmon , L. D. R., Martínez Falcones, V. A., González Calzadilla, C. S., & Bucaran Intriago, C. T. (2025). University academic tutoring from a student perspective: improvement plan in the face of the needs of a changing context. Maestro Y Sociedad, 22(3), 2154–2161. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/7107

Issue

Section

Artículos