Technodontology and skills training for treating patients with abnormal upper lip frenulum
Keywords:
teodontology, training or education, dentistry, labial frenulumAbstract
Introduction: Dentistry has significantly evolved over the past decades, with teodontology emerging as a key area that integrates technology into the training and practice of dental professionals. Objective: This study analyzes the impact of teodontology on dental education and its relationship with the early detection of abnormal labial frenulum insertions, identifying benefits, challenges, and practical applications. Methods: A descriptive cross-sectional study was conducted using a mixed-methods approach. Empirical methods included a literature review from databases (LILACS, SciELO, PUBMed) and surveys of students and professors. The study was complemented by theoretical methods such as analysis-synthesis and inductive-deductive approaches. Results: Teodontology incorporates tools like 3D design software, 3D printing, artificial intelligence, and augmented reality, transforming dental education. Virtual simulators and 3D printing facilitate interactive and practical learning, enhancing skills and diagnostic accuracy. However, only 10% of professors use these tools, while 60% are unaware of them, indicating a lack of systematic integration into teaching. Conclusions: Teodontology is a fundamental pillar in the training of dental professionals, enhancing education and preparing them for a digital clinical environment. It is essential for future professionals to adopt these innovations to improve dental care and address current challenges in oral health. Effective integration of these technologies into academic programs is crucial for developing the necessary competencies in professional practice.
References
Braz, A. C. L., Rocha, S. S. A. da, Meira, G. de F., & Oliveira, N. C. da S. (2023). Frenectomía del frenillo labial superior en odontopediatría: ¿cuándo indicar? – revisión de literatura. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, 8(6), 5-16. https://doi.org/10.32749/nucleodoconhecimento.com.br/salud/frenillo-labial
Cruz Olivo, E.A., (2017). Odontología Digital: El futuro es ahora / Digital Dentistry: The future is now. Rev. estomat. salud ; 25(2): 8-9, 20180000. https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-884126
Fernández, A., Agostinelli, M., Arias, M., Urrutia, M., & Maestri, W. (2021). La experiencia de implementar una historia clínica electrónica en siete centros en menos de un año. Revista Metro Ciencia, 29(3). https://revistametrociencia.com.ec/index.php/revista/article/view/203/238
González Alva, P. (2024). La transformación de la odontología y la innovación digital. Revista Odontológica Mexicana Órgano Oficial De La Facultad De Odontología UNAM, 26(2). https://doi.org/10.22201/fo.1870199xp.2022.26.2.86548
Hernández-Prado, B., Nava-Amaya, M., & Lazcano-Ponce, E. (2024). Formación de profesionales en salud pública para fortalecer el sistema de salud: la ESPM. Salud Pública de México, 66(5, sept-oct), 759–766. https://doi.org/10.21149/15711
Luna Mazzola, I., & Castro-Rodríguez, Y. (2021). Advantages, disadvantages and student perspective of CAD/CAM technology in the teaching-learning process of dental education. Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas, 40(3). Epub September 01, 2021. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S086403002021000400018&lng=en&tlng=en
Martín Santiago, M.P. (2020) Patologías del área oral en los recién nacidos e infantes: frenillos y las aportaciones de los sistemas láser. International Journal of Medical and Surgical Sciences.7(4).file:///C:/Users/User/Downloads/Dialnet-PatologiasDelAreaOralEnLosRecienNacidosEInfantes-8856717.pdf
Narváez Guerrero, J. T., Zambrano Matamoros, M. X., Tomalá De la Cruz, M.A., & Suasnabas Pacheco, L. S. (2024). Nuevas tecnologías en odontología y salud dental. CasoEcuador.RECIMUNDO,8(2),365374.https://doi.org/10.26820/recimundo/8.(2).abril.2024.365-374
Organización Panamericana de Salud. (n.d.). 8 principios rectores de la transformación digital del sector de la salud. https://iris.paho.org/bitstream/handle/10665.2/53730/OPSEIHIS210004_spa.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Palomino Granados, R. C., Solar Loayza, C., & Mas López, J. (2024). Impresiones digitales dentales con escáneres intraorales: Una revisión de la literatura. Revista Estomatológica Herediana, 34(1), 69-75. https://doi.org/10.20453/reh.v34i1.5332
Reyes Cepero, L. M. (2024). Profesionalización y Tecnologías de la Información y las Comunicaciones en el mejoramiento del desempeño profesional docente. VARONA, Revista Científico-Metodológica, No. 79 enero-abril 2024. http://scielo.sld.cu/pdf/vrcm/n79/1992-8238-vrcm-79-e2411.pdf
Schwendicke F, Samek W, Krois J. Artificial Intelligence in Dentistry: Chances and Challenges. J Dent Res. 2020; 99(7):769-74. DOI: https://doi.org/10.1177/0022034520915714
Tiol-Carrillo A. Aplicación de las tecnologías en la educación en odontología durante la pandemia por COVID-19. Rev ADM. 2021; 78 (3):155-161. https://dx.doi.org/10.35366/100073
Trujiño S., & Ormeño G. (2024). Competencias Digitales e Integración de las TIC en el Proceso de Enseñanza-Aprendizaje. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0. May2024.https://ojs.docentes20.com/index.php/revistadocentes20/article/view/405/1093
UNESCO. CUBA. Tecnología. (2024). https://education-profiles.org/es/america-latina-y-el-caribe/cuba/~tecnologia#
Velásquez Humpire, W., & González, Y. B. G. (2024). Las tecnologías de información y comunicación en la modalidad a distancia en educación universitaria. Episteme Koinonía. Revista Electrónica de Ciencias de la Educación, Humanidades, Artes y Bellas Artes, 7(13), 420-437. https://doi.org/10.35381/e.k.v7i13.3244
Villanueva Domínguez, A. P. (2024). Contexto educativo de aprendizaje basado en uso de las TICs en Educación Superior. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades 5 (2), 285 – 290. https://doi.org/10.56712/latam.v5i2.1876
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Leidyana Meléndez Pellicer, Alberto Pérez Martínez, Lizette de la Concepción Pérez Martínez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.






















Universidad de Oriente