Integral support in the academic and psychosocial field: a strategy of the educational model of Ecuador
Keywords:
comprehensive support, learning, virtuality, academic field, EcuadorAbstract
Introduction: Comprehensive support in the academic field has generated much expectation at the level of university educational activity in Ecuador, this has brought to the educational plane as an objective of the learning process in creating the conditions and the environment for the development and integral well-being of students. Individual or group spaces that work on strengthening specific areas of learning to improve academic performance. The objective pursued by the inquiry was based on a diagnosis of students of the marketing degree course to measure the effectiveness of academic tutoring support by extension teachers. Materials and methods: The methodology considered that from quantitative and qualitative studies it will be investigated how to solve the current problem. The descriptive analytical method consisted of developing an interpretation of the results thrown in the applied survey where the interest of students in looking for new alternatives to develop their learning in better scenarios despite their very low financial economic status is highlighted. Results: Student pedagogical support is an in-service training strategy focused on teaching, the purpose of which must be to improve the teacher's pedagogical practice with the participation of key actors within the framework of the challenges posed by the National Educational Project. Discussion: Teachers and those involved in the teaching-learning process must support curricular development in educational practice; in addition, promote critical reflection in those supported to improve the teaching-learning processes and thus the planned academic results. Conclusions: The study concludes by recognizing that despite the inconveniences presented by the Covid-19 pandemic, teachers, administrators and directors feel committed to their students and the community in general.
References
Alcívar, I. I., Andrade, S. P., & Marín, K. I. (2020). Eficacia de los proyectos de vinculación con la sociedad de la Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí. RECUS, 5(1), 01-10.
Archbold, R. R., & Quiñones, W. (2019). El acompañamiento como una metodología implementada en los distintos cursos del programa de química farmacéutica como motivador para el aprendizaje y la permanencia. https://revistas.utp.ac.pa/index.php/clabes/article/view/2749/3461
ESPOL. (s.f.). Plan de Acompañamiento para Estudiantes con Necesidades Especiales de Aprendizaje. https://www.bienestar.espol.edu.ec/sites/default/files/d9/Plan%20de%20acompa%C3%B1amiento%20de%20estudiantes%20con%20necesidades%20especiales%20de%20aprendizaje-signed.pdf
Funke, K., Larotonda, C., & Alarcón, P. (2017). Deserción universitaria: estrategias de acompañamiento integral en el ámbito académico y psicosocial. El caso de la Universidad Academia de Humnaismo Cristiano. RIDDA2. https://ridda2.utp.ac.pa/handle/123456789/2068?locale-attribute=es.
González, M., Cortés, N., Muñoz, Z., & Aguilar, A. (2016). Programa De Acompañamiento Académico A Estudiantes Que Ingresan A Primer Año A La Universidad Austral De Chile En Función Del Modelo Educativo Institucional. Congresos CLABES. https://revistas.utp.ac.pa/index.php/clabes/article/view/1385.
Lemoine-Quintero, F., Carvajal-Zambrano, L., Chica-Medranda & Espinoza-Arauz. (2022). Desarrollo metodológico del proyecto de vinculación con la sociedad: “Los Passaos Emprenden con Historia”, Ecuador. Maestro y Sociedad, 19(1), 365-380. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5505.
Llece & Terce. (2016). Informe de Resultados del Tercer Estudio Regional Comparativo y Explicativo (TERCE). REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 14(4), 9-32. https://www.redalyc.org/pdf/551/55149101002.pdf.
Núñez, M. R., Fernández, M. E., & González, J. C. (2020). La estrategia de acompañamiento universitario en el desarrollo local, perspectiva en el contexto del Centro Universitario Municipal. Conrado, 16(74), 120-131. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442020000300120.
OEI. (2018). Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación,la Ciencia y la Cultura. https://oei.int/downloads/disk/QVp4cGJteHBibVU3SUdacGJHVnVZVzFsUFNKallXMXBibUZ1Wkc4dGFuVnVkRzh0WjNWcFlTMXdZWEpoTFdGamIy
Pardo, C. E., Díaz, R. D., & Mendoza, M. T. (2012). El acopañamiento como elemento fundamental en el desempeño académico de los estudiantes del Programa de Administración de Empresas de la Universidad de la Salle. FACE: Revista De La Facultad De Ciencias Económicas Y Empresariales,12(1). https://ojs.unipamplona.edu.co/ojsviceinves/index.php/face/article/view/1837
PUCE. (2019). Programa de acompañamiento integral y educación inclusiva. https://www.puce.edu.ec/docs/dge/programa-acompanamiento-integral-y-educacion-inclusiva.pdf.
Puerta, C. A. (2016). El acompañamiento educativo como estrategia de cercanía impulsadora del aprendizaje del estudiante. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 49, 1-6. https://www.redalyc.org/pdf/1942/194247574001.pdf
UADE. (2021-2025). Universidad Agraria del Ecuador. Modelo Educativo y Pedagógico. https://www.uagraria.edu.ec/documentos/2022/Modelo-Educativo-y-Pedagogico-2021-2025.pdf.
UASB-E. (2019). Universidad Andina Simón Bolívar, Sede Ecuador.Modelo Educativo Institucional. https://www.uasb.edu.ec/wp-content/uploads/2021/03/Modelo-Educativa-Institucional-2020-2.pdf
ULEAM. (2019). Reglamento de Tutorias Académicas . El Organo Colegiado Académico Superior. https://www.google.com/search?q=PROGRAMA+DE+ACOMPA%C3%91AMIENTO+ACAD%C3%89MICO+en+la+uleam%2Becuador%2Barticulos&biw=1366&bih=625&sxsrf=APwXEdd5fPsWP30UkqVpO0R5JQ-TqHIdpg%3A1684890570089&ei=ymNtZPb-BIWmqtsP64ydwA0&ved=0ahUKEwj2i6m_4oz_AhUFk2oFHWtGB9gQ4dUD
UMET. (2019). Modelo educativo y pedagógico. https://www.umet.edu.ec/wp-content/uploads/2019/10/UMET-MODELO-EDUCATIVO-Y-PEDAGOGICO-2019-CR.pdf
Yumbla, K. G. (2020). Estrategia metodológicas para mejorar el acompañamiento y seguimiento escolar de los padres de familia a los niños del segundo año de educación general básica del nivel elemental de la unidad educativa 16 de Abril, Año lectivo 2019-2020. https://dspace.ups.edu.ec/bitstream/123456789/20222/4/UPS-CT009112.pdf
Zambrano, J. M., Lemoine, F. A., Carvajal, G. V., & Caicedo, E. (2022). Experiencia de vinculación con la sociedad en empresas de alojamientos de Bahía de Caráquez. Revista Internacional de Gestión, Innovación y Sostenibilidad Turística - RIGISTUR,1(2), 13-18. http://revistasespam.espam.edu.ec/index.php/rigistur/article/view/291.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Frank Ángel Lemoine Quintero, Elizabeth del Carmen Ormaza Esmeraldas, Lilia Monserrate Villacis Zambrano

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.