Integral support in the academic and psychosocial field: a strategy of the educational model of Ecuador

Authors

  • Frank Ángel Lemoine Quintero Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Ecuador
  • Elizabeth del Carmen Ormaza Esmeraldas Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Ecuador
  • Lilia Monserrate Villacis Zambrano Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Ecuador

Keywords:

comprehensive support, learning, virtuality, academic field, Ecuador

Abstract

Introduction: Comprehensive support in the academic field has generated much expectation at the level of university educational activity in Ecuador, this has brought to the educational plane as an objective of the learning process in creating the conditions and the environment for the development and integral well-being of students. Individual or group spaces that work on strengthening specific areas of learning to improve academic performance. The objective pursued by the inquiry was based on a diagnosis of students of the marketing degree course to measure the effectiveness of academic tutoring support by extension teachers. Materials and methods: The methodology considered that from quantitative and qualitative studies it will be investigated how to solve the current problem. The descriptive analytical method consisted of developing an interpretation of the results thrown in the applied survey where the interest of students in looking for new alternatives to develop their learning in better scenarios despite their very low financial economic status is highlighted. Results: Student pedagogical support is an in-service training strategy focused on teaching, the purpose of which must be to improve the teacher's pedagogical practice with the participation of key actors within the framework of the challenges posed by the National Educational Project. Discussion: Teachers and those involved in the teaching-learning process must support curricular development in educational practice; in addition, promote critical reflection in those supported to improve the teaching-learning processes and thus the planned academic results. Conclusions: The study concludes by recognizing that despite the inconveniences presented by the Covid-19 pandemic, teachers, administrators and directors feel committed to their students and the community in general.

References

Alcívar, I. I., Andrade, S. P., & Marín, K. I. (2020). Eficacia de los proyectos de vinculación con la sociedad de la Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí. RECUS, 5(1), 01-10.

Archbold, R. R., & Quiñones, W. (2019). El acompañamiento como una metodología implementada en los distintos cursos del programa de química farmacéutica como motivador para el aprendizaje y la permanencia. https://revistas.utp.ac.pa/index.php/clabes/article/view/2749/3461

ESPOL. (s.f.). Plan de Acompañamiento para Estudiantes con Necesidades Especiales de Aprendizaje. https://www.bienestar.espol.edu.ec/sites/default/files/d9/Plan%20de%20acompa%C3%B1amiento%20de%20estudiantes%20con%20necesidades%20especiales%20de%20aprendizaje-signed.pdf

Funke, K., Larotonda, C., & Alarcón, P. (2017). Deserción universitaria: estrategias de acompañamiento integral en el ámbito académico y psicosocial. El caso de la Universidad Academia de Humnaismo Cristiano. RIDDA2. https://ridda2.utp.ac.pa/handle/123456789/2068?locale-attribute=es.

González, M., Cortés, N., Muñoz, Z., & Aguilar, A. (2016). Programa De Acompañamiento Académico A Estudiantes Que Ingresan A Primer Año A La Universidad Austral De Chile En Función Del Modelo Educativo Institucional. Congresos CLABES. https://revistas.utp.ac.pa/index.php/clabes/article/view/1385.

Lemoine-Quintero, F., Carvajal-Zambrano, L., Chica-Medranda & Espinoza-Arauz. (2022). Desarrollo metodológico del proyecto de vinculación con la sociedad: “Los Passaos Emprenden con Historia”, Ecuador. Maestro y Sociedad, 19(1), 365-380. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5505.

Llece & Terce. (2016). Informe de Resultados del Tercer Estudio Regional Comparativo y Explicativo (TERCE). REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 14(4), 9-32. https://www.redalyc.org/pdf/551/55149101002.pdf.

Núñez, M. R., Fernández, M. E., & González, J. C. (2020). La estrategia de acompañamiento universitario en el desarrollo local, perspectiva en el contexto del Centro Universitario Municipal. Conrado, 16(74), 120-131. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442020000300120.

OEI. (2018). Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación,la Ciencia y la Cultura. https://oei.int/downloads/disk/QVp4cGJteHBibVU3SUdacGJHVnVZVzFsUFNKallXMXBibUZ1Wkc4dGFuVnVkRzh0WjNWcFlTMXdZWEpoTFdGamIy

Pardo, C. E., Díaz, R. D., & Mendoza, M. T. (2012). El acopañamiento como elemento fundamental en el desempeño académico de los estudiantes del Programa de Administración de Empresas de la Universidad de la Salle. FACE: Revista De La Facultad De Ciencias Económicas Y Empresariales,12(1). https://ojs.unipamplona.edu.co/ojsviceinves/index.php/face/article/view/1837

PUCE. (2019). Programa de acompañamiento integral y educación inclusiva. https://www.puce.edu.ec/docs/dge/programa-acompanamiento-integral-y-educacion-inclusiva.pdf.

Puerta, C. A. (2016). El acompañamiento educativo como estrategia de cercanía impulsadora del aprendizaje del estudiante. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 49, 1-6. https://www.redalyc.org/pdf/1942/194247574001.pdf

UADE. (2021-2025). Universidad Agraria del Ecuador. Modelo Educativo y Pedagógico. https://www.uagraria.edu.ec/documentos/2022/Modelo-Educativo-y-Pedagogico-2021-2025.pdf.

UASB-E. (2019). Universidad Andina Simón Bolívar, Sede Ecuador.Modelo Educativo Institucional. https://www.uasb.edu.ec/wp-content/uploads/2021/03/Modelo-Educativa-Institucional-2020-2.pdf

ULEAM. (2019). Reglamento de Tutorias Académicas . El Organo Colegiado Académico Superior. https://www.google.com/search?q=PROGRAMA+DE+ACOMPA%C3%91AMIENTO+ACAD%C3%89MICO+en+la+uleam%2Becuador%2Barticulos&biw=1366&bih=625&sxsrf=APwXEdd5fPsWP30UkqVpO0R5JQ-TqHIdpg%3A1684890570089&ei=ymNtZPb-BIWmqtsP64ydwA0&ved=0ahUKEwj2i6m_4oz_AhUFk2oFHWtGB9gQ4dUD

UMET. (2019). Modelo educativo y pedagógico. https://www.umet.edu.ec/wp-content/uploads/2019/10/UMET-MODELO-EDUCATIVO-Y-PEDAGOGICO-2019-CR.pdf

Yumbla, K. G. (2020). Estrategia metodológicas para mejorar el acompañamiento y seguimiento escolar de los padres de familia a los niños del segundo año de educación general básica del nivel elemental de la unidad educativa 16 de Abril, Año lectivo 2019-2020. https://dspace.ups.edu.ec/bitstream/123456789/20222/4/UPS-CT009112.pdf

Zambrano, J. M., Lemoine, F. A., Carvajal, G. V., & Caicedo, E. (2022). Experiencia de vinculación con la sociedad en empresas de alojamientos de Bahía de Caráquez. Revista Internacional de Gestión, Innovación y Sostenibilidad Turística - RIGISTUR,1(2), 13-18. http://revistasespam.espam.edu.ec/index.php/rigistur/article/view/291.

Published

2025-03-02

How to Cite

Lemoine Quintero, F. Ángel, Ormaza Esmeraldas, E. del C., & Villacis Zambrano, L. M. (2025). Integral support in the academic and psychosocial field: a strategy of the educational model of Ecuador. Maestro Y Sociedad, 22(1), 115–123. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6747

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)