Self-management of learning of the pre-university math teacher in the Contramaestre municipality
Keywords:
methodology, self-management of learning, self-preparation, professionalizationAbstract
Introduction: The article aims to structure a methodology for self-management of learning for pre-university Mathematics teachers. It focuses on alternatives to generate a grounded performance of a situated nature and addresses a conceptualization that supports stages, procedures, implementation rules, evaluation and recommendations. Materials and methods: It uses a qualitative methodological strategy with ethnographic methods that synthesize the essential aspects. Results: The main result is the creation of pedagogical conditions for the teacher to reach a level of autonomy that allows him to self-manage learning, participate in the solutions of his problems and his students and achieve the desired teacher professionalization. Discussion: The proposed methodology specifies and modifies the professional work of the Mathematics teacher in favor of the improvement of the teaching and learning process of the subject. The strategy used shows the recognition of the relevance, feasibility, validity and coherence of its constituent elements; as well as the foreseeable impact of the same in a localized and personalized application, which also illustrates the possibilities of transfer to other institutions with similar characteristics in conditions and problems in the learning management of the Mathematics teacher at the pre-university level. Conclusions: The results obtained are satisfactory, they showed objective evidence in favor of the validity of the proposal, reflecting the favorable influence of the application of the referred methodology in the formation of the self-management of learning of the Mathematics teacher at the pre-university level.
References
Acosta Santana, D. A., y Otros. (2014). Informe del estudio de profundización sobre los resultados de las pruebas de ingreso a la educación superior en la provincia Santiago de Cuba del curso 2013 – 2014. UCP Frank País García.
Acosta Santana, D. A., Borrás Pérez, D., Vallejo Baliú, J. C., Salazar, T., y Tercidor Salazar, J. (2018). Estudio de profundización sobre el desarrollo de las habilidades matemáticas en los estudiantes de la provincia Santiago de Cuba. Universidad De Oriente.
Alonso Álvarez, A. (2006). Estudio de casos: selección de lecturas. Félix Varela.
Álvarez de Zayas, C. M., y González Agudelo, E. M. (2021). Lecciones de Didáctica General. Antioquía, Colombia: Magisterio. Obtenido de http://bibliotecadigital.magisterio.co/libro/lecciones-de-did-ctica-general
Autores, C. d. (1930). Diccionario enciclopédico ilustrado de la Lengua Española (Vol. III). Ramón Sopena, S. A.
Bigot, B. (2021). Formación situada y docencia distribuida en la comunalización educativa. En R. Orozco, H. Renna, y L. Romero, Educación lugarizada desde lo común: una alternativa del Sur en pandemia (págs. 53-55). Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales (CLACSO), Consejo de Educación Popular de América Latina y el Caribe (CEAAL) .
Bogdan, R. C., y Biklen, S. (1982). Qualitative research for education: an introduction to theory and methods. Allyn and Bacon.
García Ramis, L. J., Valle Lima, A., Gayle Morejón, A., y Matos Columbié, C. (2018). Proceso de perfeccionamiento del sistema educacional desde su concepción teórico metodológica. Estado actual y perspectivas. La Habana: ICCEP.
Guelman, A., Salazar, M., y Cabaluz, F. (2018). Educación popular y pedagogías críticas en América Latina y el Caribe: corrientes emancipatorias para la educación pública del Siglo XXI. Buenos Aires: CLACSO,.
Hegel, G. W. (1982). Ciencia de la lógica. Leipzig: Ediciones Solar S.A.
Hegel, G. W. (1985). Fenomenología del espíritu . Madrid: Ediciones F.C.E. ESPAÑA, S. A.
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., y Baptista Lucio, M. d. (2010). Metodología de la investigación. McGRAW-HILL.
Justis Katt, O. (2019). Procedimientos para la gestión de aprendizajes en la ayuda metodológica. Alemania: EAE.
Justis Katt, O. (enero-marzo de 2020). Del neuromito a la neurodidáctica en la gestión de aprendizaje. Opuntia Brava, 12 (1), 48-62. Obtenido de http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/952
Justis Katt, O. (2022 ). Sistema de trabajo metodológico productivo del director de la institución escolar. Procedimiento praxiológico para la gestión metodológica desarrolladora. CENAMEC Fundación Centro Nacional para el mejoramiento de la Enseñanza de la Ciencia.
Justis Katt, O., y Galán Segura, C. V. (Setiembre-Diciembre de 2019). Etnografía del pensamiento del profesorado de matemática de Santiago de Cuba. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 19(3), 1-29. doi:Doi. 10.15517/aie.v19i3.38813
Justis, O. (2013). La cultura escolar en la de decisiones del grupo de docentes en el proceso pedagógico en el nivel Preuniversitario. Santiago de Cuba: Universidad de Oriente.
Justis, O. (2019). Técnicas etnográficas en la gestión de aprendizaje. Experiencia fundamentada en la antropología de la cultura escolar en el Tercer Perfeccionamiento del Sistema Nacional de Educación en Cuba. Málaga, España: Universidad de Málaga. Obtenido de www.eumed.net
Justis, O., Almestro, S., y O., S. (2017). Pedagogía para el desarrollo socioemocional. A propósito de la gestión de aprendizaje en el contexto santiaguero. Revista Iberoamericana de Educación, 75(2), 109-126.
Klingberg, L. (1978). Introducción a la Didáctica General. Ciudad de la Habana: Pueblo y Educación.
Labarrere, G., y otros. (1998). Pedagogía. La Habana : Pueblo y Educación.
Mauss, M. (2019). Antropología y Sociología. Madrid: Alianza.
Naciones Unidas. (2018). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: una oportunidad para América Latina y el Caribe. Santiago: (LC/G.2681-P/Rev.3).
Observatorio de la Calidad de la Educación Venezolana. (diciembre 2019). Las condiciones de la escuela pública como organización de los procesos de gestión educativa en los territorios. Informe estudio descriptivo. Caracas: CENAMED.
Orozco, R., Renna, H., y Romero, L. (2021). Educación lugarizada desde lo común: una alternativa del Sur en pandemia . Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Muchos Mundos Ediciones; Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales (CLACSO).
Ortiz, R. (2004). Taquigrafiando lo social. Buenos Aires: Siglo XXI.
Quíntela-Chávez, M. J., Tarifa-Lozano, L., Artola-Pimentel, M. L., y Finalé-de la Cruz, L. (2023). Alternativa didáctica para perfeccionar la autogestión del aprendizaje en la Matemática Superior I. Atenas(61 ), 1-13.
Radakovich, R., y Wortman, A. E. (2019). Mutaciones del consumo cultural en el siglo XXI: tecnologías, espacios y experiencias. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Teseo.
Roque-Ramos, G. J.-K.-R. (2022). Procedimiento para explicar las causas del aprendizaje en la gestión pedagógica. Atenas, 3(59), 132-147.
Santos, B. d. (2019). La afirmación de las epistemologías del sur: El fin del imperio cognitivo. Madrid: Trotta.
Torres-Fernández, P. A. (2023). El impacto en Cuba de la enseñanza desarrolladora sobre el aprendizaje, según ERCE-2019. Atenas(61), 1-13.
UNESCO. (2021). Los aprendizajes fundamentales en América Latina y el Caribe. Evaluación de logros de los estudiantes Estudio Regional Comparativo y Explicativo (ERCE 2019) . Santiago de Chile : Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. Obtenido de http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/igo/
Yin, R. K. (1984). Case Study Research. Design and Methods. Beverly Hills, CA: Sage Publications.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Camelia Virgen Galán Segura, Osmany Justis Katt, Maribel Ferrer Vicente

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.