Study techniques in elementary school students at the middle school level
Keywords:
study techniques; basic education; studentsAbstract
Introduction: The national education system in Ecuador is structured by levels, of which the following are mentioned: initial education, basic general education and high school; basic general education is classified by sub-levels: preparatory sub-level, elementary sub-level, middle sub-level, upper basic sub-level and high school level; students who are part of the middle sub-level are faced with a growing pedagogical challenge, in which the complexity of the content and the amount of information to be assimilated, demand a more structured and efficient study approach. In this context, study techniques play a fundamental role in enhancing learning, favoring comprehension, information retention and academic performance of students. The objective is to determine the study techniques in students of basic education - middle sub-level. Materials and methods: The study examines how students of basic education - middle sub-level use various study techniques, under a descriptive analysis within a quantitative approach that focuses on a specific variable. Results: The results reflect a positive attitude towards educational innovation, highlighting the importance of improving guidance and tutoring in the implementation of educational programs for all students in basic education. These programs should be predominantly preventive, adapted to the educational needs of students. Discussion: Study techniques are presented as essential tools for information processing, highlighting that learning is closely linked to study and that the way in which one studies is as relevant as the amount of study. Conclusions: The importance of analyzing the advantages of different study approaches according to the task to be performed is underlined, as well as reflecting on the usefulness of each technique in specific situations.
References
Aguero, L. M. (2021). Estragias innovadoras educativas en una institución educativa parroquial del distrito de San Isidro. Universidad Marcelino Champagnat, Lima, Perú.
Arana, L. (2021). Tecnicas de estudio para un aprendizaje significativo. Dialnet, 1- 16 file:///C:/Users/XTARTECH/Downloads/Dialnet-LiderazgoDirectivoYDesempenoDocenteEnUnaInstitucio-7145924%20(2).pdf.
Baltodano, V. (2023). Educación Hacia el Siglo XXI Primera edición. Editorial San Marcos. Perú: Edper.
Bernal, C. (2015). Metodología de la Investigación. Ed. Pearson. Bogotá. Colombia.
Bravo, M. (2023). Los aprendizajes basados en problemas según los Docente de una Escuela de Educación Básica en Ecuador. UESS, https://revistas.uees.edu.ec/index.php/Podium/article/view/77.
Calderon y Codos. (2018). Investiagación no experimental. Barcelona: Giao.
Carrasco, L. (2022). Los asuntos cognitivos en la educación. España: Vida.
Castro, A. (marzo de 2022). Aprendizajes basados en problemas en educación media superior/Administrative and Academic Competencies among High School Teachers. Mexicana de investigación educativa, 1-15. Obtenido de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662015000100013
Fiedler, M. (2023). Metacognición, definiciones. México: Álamo.
Flores, G. H. (2022). Aplicabilidad de tecnicas de estudio, de instituciones educativas privadas, desde una aproximacion epistemica. Redalyc, 12-45.
Freire S., y. M. (2022). La Cognición y su incidencia sobre el rendimiento académico. Lima: Grade.
Gonzales, J. (2017). Descubriendo el potencial del liderazgo. Juventud Biblioteca Nacional.
Heredia, M. (2023). la importancia de un buen manejo de las técnicas de estudio. Scielo.
Huerta, W. (2015). Liderazgo directivo y desempeño docente en la Unidad Educativa Carmen Huacho. Unjfsc, 1-14 http://repositorio.unjfsc.edu.pe/handle/UNJFSC/321?show=ful .
Jimenez. (2022). La ABP y la motivación hacia el trabajo y desempeño docente. Metadirectorio, http://metadirectorio.org/handle/10983/2084.
López, R. y. (2022). Tecnica de la encuesta en la investigación. México: Alamo.
Mendoza, W. (2023). Díaz, W. (2023) Los secretos del apredizaje cooperativo estilos, métodos. Promexa y Drago.
Mestanza, M. (2022). Aprendizaje cooperativo en la I.E. “San Antonio De Jicamarca”, del Distrito de San Juan. Science and Education, 5-10 http://repositorio.uigv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.11818/1129/Tesis_M.
Miler, D. (2015). Metodología de la Investigación, descriptiva. México: Alamo.
MINEDUC. (2017). Ministerio de Educación y cultura . Quito.
Montes, L. (2022). Las habilidades directivas y las técnicas del aprendizaje cooperativo. México: Ideas propias.
Palomino, L. (2023). Aprendizaje Basado en Problemas en la Institución Educativa Pública de Ayacucho, 2016. Álamo.
Plan decenal de educación. (2015). Procesos de liderazgo en la educación. Quito: Ministerio de Educación.
Pozzo, B. y. (2018). Instrumento de recolección de datos, cuestionario. Chile: Edinun.
Quishpe, Z. (2021). La importancia de un buen manejo de las técnicas de estudio. Unir, 1- 17 http://repositorio.unh.edu.pe/handle/UNH/2021.
Robalino, M. (2017). ¿Actor o protagonista? Dilemas y responsabilidades sociales de la profesión . OREALC/UNESCO , 1-18 http://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v14/doc/2657.pdf.
Robalino, M. (2023). Dilemas y responsabilidades sociales de la profesión en la cognición. OREALC/UNESCO, 1-18 http://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v14/doc/2657.pdf.
Sergiovanni, T. (2016). Leadership and excellence in schooling. Educational. Science and Education , 2-12-22 http://www.sciepub.com/reference/90894.
Suarez. (2022). Los procesos metacognitivos. Ecuador: El planeta.
Tobón. (2016). Teoria de las competencias. España: Grao.
Torres. (2018). El dicente innovador: determinantes del desempeño. México: Escorza.
Trelles, A. (2016). El liderazgo es un sentimiento: Descubre el líder que llevas dentro. Universidad Nacional de Quilmes.
Vega. (2022). Tecnicas de estudio y logros de aprendizaje en el area de ciencias sociales. Universidad Cesar Vallejo, 1-10 chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/89939/Manzanares_VJR-SD.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
Zarate, D. (2022). Tecnicas de estudio y el desempeño docente en instituciones educativas de primaria del distrito de Lima. Dialnet, 1-20 https://core.ac.uk/download/pdf/323346042.pdf.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Josué Geovanny Carriel Villegas, María Piedad Véliz Torres, Luigi Giampiero Rizzo Fabre, Leonor Abad Bautista
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.