Didactic proposal to promote the development of culture in environmental care in high school children

Authors

  • Diana Elizabeth Chávez Mendoza Escuela de Educación Básica Carlos Darwin de la Parroquia El Progreso, Ecuador
  • Geilert De la Peña Consuegra Universidad Técnica de Manabí, Ecuador
  • Leonardo Fabricio Chica Chica Universidad Técnica de Manabí, Ecuador

Keywords:

High School; Didactics; Environment; Environmental culture

Abstract

Introduction: Environmental education is essential for children because it means that they become aware of the problems that threaten life on Earth due to environmental degradation at a global, national and regional level, it being pertinent to indicate that there is a problem that directly affects the environment due to poor development of culture in environmental care and lack of care for the natural environment. Objetive: This study aimed to design a didactic proposal to promote the development of a culture of environmental care in high school children at the Carlos Darwin Basic Education School. Materials and Methods: This research was directed under a mixed qualitative-quantitative approach of a descriptive type, working with theoretical methods such as deductive, analysis and synthesis, and empirical methods within which the interview and observation sheet were used. Results: Among the main results, it was identified that teachers do not apply participatory actions and activities that promote this value of taking care of the environment that surrounds them despite knowing its relevance. In the same way, it is stated that children like these activities and maintain the active interest in contributing to environmental care. Conclusions: the design of the proposal reflects the relevance in each of the activities because children are motivated to carry out activities that contribute to improving environmental care.

References

Ardines, D. y Tencio, J. (2022). La cultura ambiental: reflexiones para su fortalecimiento en la educación. Revista Visión Antataura, 6(1), 23.

Ardines, D. y Tencio, J. (2022). La cultura ambiental: reflexiones para su fortalecimiento en la educación universitaria. Revista Visión, 6(1), 12.

Argomedo, I. (2022). Reciclaje de residuos sólidos y su influencia en educación ambiental en una institución educativa. Revista Multidisciplinar Ciencia Latina, 6(4), 4. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i4.2652

Arias, M. (2020). Importancia de la conservación y protección del medio ambiente. Revista de manejo forestal, 12. https://comafors.org/noticias-y-eventos/importancia-de-la-conservacion-y-proteccion-del-medio-ambiente-1912.html

Armendariz, M. (2021). La importancia de los huertos escolares. Revista Educa, 4(2), 12.

Campoverde, F. y Soplapuco, J. (2022). Cultura ambiental sostenible en educación. Revista Científica de UCSA, 9(2), 6. https://doi.org/10.18004/ucsa/2409-8752/2022.009.02.112

Cervantes, R., Gómez, X. y Olguín, M. (2020). Cultura ambiental y técnicas de enseñanza. El caso de una secundaria general de Cd. Victoria, Tamaulipas. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo RIDE, 10(19), 6. https://doi.org/10.23913/ride.v10i19.544

Criollo, J. (2021). El cuidado del medio ambiente y su importancia en la educación inicial. Revista didáctica y educación, 9(4), 4.

Figueroa, M. (2021). Compromiso con el medio ambiente. Euroinnova, 3(2), 12.

Frías, M. (2022). Recapaciclamos para el cuidado medioambiental en Educación Infantil. España: Unir. https://reunir.unir.net/bitstream/handle/123456789/14567/Fr%c3%adas%20Romero%2c%20Mar%c3%ada%20Victoria.pdf?sequence=1&isAllowed=y

García, M. (2020). El cuidado del medio ambiente, la educación ambiental en educación infantil. España: Universidad de Valladolid. https://uvadoc.uva.es/bitstream/handle/10324/42786/TFG-G4244.pdf?sequence=1

Ministerio de Educación. (2018). Comunidad educativa siembra árboles en el norte de Guayaquil. Guayaquil: MInisterio de Educación. https://educacion.gob.ec/comunidad-educativa-siembra-arboles-en-el-norte-de-guayaquil/

Miranda, L. (2023). Cultura ambiental: un estudio desde las dimensiones de valor, creencias, actitudes y comportamientos ambientales. Revista Producción, 8(2), 5.

Organización de Naciones Unidas. (2022). 2022: En modo de emergencia por el medio ambiente. ONU, 5. https://www.unep.org/es/noticias-y-reportajes/reportajes/2022-en-modo-emergencia-por-el-medio-ambiente

Piza, V., Aparicio, J., Rodríguez, C. y Beltrán, J. (2018). Transversalidad del eje "Medio Ambiente" en educación superior. Revista Iberoamericana RIDE, 8(16), 5. https://doi.org/10.23913/ride.v8i16.360

Reyes G, Luján G. (2022). La cultura ambiental y el sostenimiento en el desarrollo de la vida humana . Revista UEES, 4(3), 12. http://dx.doi.org/10.31095/podium.202%202.41.4

Salas, H. (2021). Educación ambiental y su contribución al cuidado y protección del ecosistema. Revista de Difusión cultural y científica de la Universidad La Salle en Bolivia, 21(21), 5. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2071-081X2021000100013

Salas, M. (2023). Aprender a convivir con el medio ambiente. Revista Educación y Ciencia, 3(1), 10. https://www.minam.gob.pe/proyecolegios/Curso/curso-virtual/Modulos/modulo2/2Primaria/m2_primaria/aprender_a_convivir_con_el_medio_ambiente.html

Santana González, Y., Rodríguez Silva, L. B., & Suárez Massip, M. C. (2023). Guía para la producción alimentaria sustentable en el contexto cubano actual. Análisis y propuestas. Universidad Y Sociedad, 15(S3), 455-464. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/4259

Vizuete, G. (2021). El cuidado del medio ambiente y su aporta al desarrollo del aprendizaje en los niños. Revista Iberoameriana, 9(4), 6. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/788

Yangali, J, Vásquez, T, Huatia, M. (2021). Comportamiento ecológico y cultura ambiental fomentada mediante la educación virtual en estudiantes. Revista de Ciencias Sociales, 17(1), 5. https://www.redalyc.org/journal/280/28065533031/28065533031.pdf

Published

2024-08-14

How to Cite

Chávez Mendoza, D. E., De la Peña Consuegra, G., & Chica Chica , L. F. (2024). Didactic proposal to promote the development of culture in environmental care in high school children. Maestro Y Sociedad, 21(3), 1092–1106. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6477

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)