Play strategies for meaningful learning in the subject of Social Studies in eighth year students of the Antonio Parra Velasco Basic Education School
Keywords:
recreational activity; learning; training; prior knowledgeAbstract
Introduction: The objective of this research is to analyze recreational strategies and their relationship with meaningful learning in the subject of Social Studies in eighth-year basic education students at the Antonio Parra Velasco School. Materials and methods: For this process, a research with a quantitative and qualitative approach was applied, using the analytical-synthetic method, in the same way, a bibliographic research was carried out, as it was relevant to know the historical academic background of the institution, programs, operational plans, theories, concepts and approaches. For its part, the selected techniques were observation, interview with the manager and survey of teachers and students, using a questionnaire. In relation to the population, it was made up of a sample of 21 students and 11 teachers from the eighth year of basic education at the Antonio Parra Velasco School of the Mocache Canton. Results: Based on the results, 95% of the students consider that the application of playful strategies allows the improvement of significant learning and understanding of the subject of Social Studies, on the other hand; 95% thought that the playful strategy can be a good option for those students who have difficulties learning this subject. Discussion: It is considered appropriate to innovate teaching actions through the development of a teacher training plan oriented to the application of recreational strategies with the help of technology to improve the meaningful learning of students. Conclusions: It was evident that among its variety, gamification is a playful strategy that uses elements of games to motivate and engage students in their significant learning process in the subject of social studies. Likewise, it was evident that these strategies can positively influence the learning of the subject, arousing the active participation, interest and motivation of the students.
References
Arias, C., & Palmira, A. (2023). La gamificación como estrategia innovadora para estimular el aprendizaje activo en los estudiantes de la institución Matilde Hidalgo de Procel. Revista Social Fronteriza.
Candela, B. Y. M., & Benavides, B. J. (2020). Actividades lúdicas en el proceso de enseñanza-aprendizaje de los estudiantes de básica superior. Rehuso, 5, 78–86. https://www.redalyc.org/pdf/6731/673171026008.pdf
Campillo-Ferrer, J.-M., Miralles-Martínez, P., & Sánchez-Ibáñez, R. (2020). Gamification in Higher Education: Impact on Student Motivation and the Acquisition of Social and Civic Key Competencies. Sustainability, 12(12), 1–13. https://doi.org/10.3390/su12124822
Ausbel, D. (2002). Adquisición y retención del conocimiento. Una perspectiva cognitiva. Paidós.
Coll, C. (2017). Aprendizaje y enseñanza: hacia la construcción de saberes. Editorial Zorzal.
Desar. (2020). Aplicando estrategias innovadoras en el proceso enseñanza aprendizaje. Oficina de Desarrollo Servicios Académicos y Registro. http://www.upt.edu.pe/upt/sgc/assets/ckeditor/kcfinder/upload/files/ORIENTACIONES.pdf
García, F., Cara, J. F., Martínez, J. A., & Cara, M. M. (2020). La gamificación en el proceso de enseñanza-aprendizaje: una aproximación teórica. Universidad San Ignacio de Loyola, 1(1), 16–24.
Gómez-Paladines, L. J., & Ávila-Mediavilla, C. M. (2021). Gamificación como estrategia de motivación en el proceso de enseñanza y aprendizaje. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 6(3), 329. https://doi.org/10.35381/r.k.v6i3.1316
Gómez, O. (2022). La gamificación como herramienta de motivación aplicada al aprendizaje del idioma inglés. Una mirada desde plataformas digitales. Humbolt International.
Jaramillo, G. E. del C., Vargas, F. J. L., Celeiro, C. A. F., & Ortiz, A. W. (2023). Estrategia didáctica innovadora en la enseñanza de Estudios Sociales, en estudiantes de octavo año del Colegio de Bachillerato Teniente Maximiliano Rodríguez. Sinergia Academica, 6, 203–239.
Marín, D. V., & Cabero, A. J. (2019). Las redes sociales en educación: desde la innovación a la investigación educativa. Iberoamericana de Educación a Distancia, 22(2), 25. https://doi.org/10.5944/ried.22.2.24248
Miranda, H. P. S., & Medina, C. R. P. (2020). Estrategia metodológica para la enseñanza de estudios sociales en el cuarto grado de básica basada en la animación interactiva. Encuentros, 18(01), 23–34. https://doi.org/10.15665/encuent.v18i01.2136
Moreira, M. (2016). ¿Al final, qué es aprendizaje significativo? Revista Qurriculum, 4-10.
Navarrete, N. J. M., & Gallegos, M. M. (2021). Estrategias Didácticas Interactivas Para El Aprendizaje Significativo De La Multiplicación. Revista Científica Multidisciplinaria Arbitrada “Yachasun,” 5(9 Edición especial octubre), 43–53. https://doi.org/10.46296/yc.v5i9edespsoct.0110
Ordoñez, M. A. (2022). La gamificación como estrategia didáctica en el aprendizaje-enseñanza de operaciones aritméticas con números racionales. Maestría en innovación en educación.
Ormrod, J. (2018). Aprendizaje humano. Editorial Pearson Hall.
Pamplona, R. J., Cuesta, S. J. C., & Cano, V. V. (2019). Estrategias de enseñanza del docente en las áreas básicas : una mirada al aprendizaje escolar. Eleuthera, 21, 13–33. https://doi.org/10.17151/eleu.2019.21.2
Peralta, L. D. C., & Guamán, G. V. J. (2020). Metodologías activas para la enseñanza y aprendizaje de los estudios sociales. Sociedad & Tecnolocgía, 3, 1–10. http://institutojubones.edu.ec/ojs/index.php/societec/article/view/62/414
Reinoso, M. W. Á., Morales, L. S. M., Moreira, A. A. I., Velasco, M. C. B., & Zambrano, Z. J. E. (2024). Integración de Estrategias Lúdicas para Mejorar el Aprendizaje Significativo en la Enseñanza de Lengua y Literatura. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(1), 6390–6413. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i1.9985
Salazar, M. M. S., & Loor, S. L. del R. (2022). Estrategia didácticca lúdica para activar el proceso enseñanza y aprendizaje en los estudiantes del tercer grado del nivel basico elemental. Dominio de Las Ciencias, 8, 1180–1191. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.23857/dc.v8i1.2635
Semanate, D., & Gómez, V. (2021). Estrategias didácticas activas para mejorar el desempeño académico en la asignatura de Estudios Sociales. Episteme Koinonia, 4(8), 413. https://doi.org/10.35381/e.k.v4i8.1386
V.A.R.Barao, R.C.Coata, J.A.Shibli, M.Bertolini, & J.G.S.Souza. (2022). La gamificación como estrategia didactica para la enseñanza y aprendizaje en la competencia numérica en el área de matemática. Braz Dent J., 33(1), 1–12.
Zambrano, A., Lucas, M., Luque, K., & Lucas, A. (2020). La Gamificación: herramientas innovadoras para promover el aprendizaje autorregulado. Dominio de Las Ciencias, 6(3), 349–369. https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/1402/2501
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Lidia de las Mercedes Ferrer-Tellez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.