Treatment of mathematical concepts in 6th grade at the Francisco González Estrella Basic Education School 2023-2024

Authors

  • Luis Miguel Posligua Holguín Unidad Educativa Fiscal Umiña, Ecuador
  • Ruth Dorotea Tapia Carrillo Escuela de Educación Básica Francisco González Estrella, Ecuador
  • Katia Lisset Fernández Rodríguez Universidad de Guayaquil, Ecuador
  • Wilber Ortiz Aguilar Universidad Bolivariana del Ecuador, Ecuador

Keywords:

concept, definition, concept formation, didactic procedure

Abstract

Introduction: The research is posed as a scientific problem: how to contribute to the formation of geometric concepts in the 6th grade of the Francisco González Estrella School of Basic Education? Hence, its object of study is the teaching-learning process of Geometry in the 6th grade of the Francisco González Estrella School of Basic Education, so the field of action is delimited to the formation of geometric concepts. In response to the scientific problem, the objective is to develop a didactic procedure for the formation of geometric concepts in the 6th grade of the Francisco González Estrella School of Basic Education. Materials and methods: The research is developed from a prominently quantitative approach and has a descriptive scope, it is also supported from a strategic point of view in field work through the use, mainly, of techniques such as survey, unstructured interview, observation and documentary review, in addition to theoretical methods. Results: Two knowledge tests were applied, the first allowed us to corroborate the problem identified and the second the effectiveness of the didactic procedure, in both the students carried out the same activities and had the same time investment. Discussion: The proposed procedure for the formation of geometric concepts can contribute significantly to the development of students' geometric competence, promoting deeper and more lasting learning. Conclusions: The didactic procedure is highly valued by the specialists who gave it their support from their expertise.

References

Ausubel, D. P. (1973). La educación y la estructura del conocimiento. Investigaciones sobre el proceso de aprendizaje y la naturaleza de las disciplinas que integran el currículum. Ed. El Ateneo. Buenos Aires. Págs. 211-239.

Ausubel, D. P. (1976). Psicología educativa. Un punto de vista cognoscitivo. Ed. Trillas. México.

Ausubel, D. P. (2002). Adquisición y retención del conocimiento. Una perspectiva cognitiva. Ed. Paidós.Barcelona.

Ballester, S. e. (2002). Metodología de la enseñanza de la matemática (Tomo I). Habana: Pueblo y Educación.

Banco de información INEVAL. Disponible en: https://evaluaciones.evaluacion.gob.ec/BI/ser-estudiante-2/

Barrantes, R. (2014). Investigación, Un camino al conocimiento, Un Enfoque Cualitativo, Cuantitativo y Mixto. San José, Costa Rica, Editorial EUNED. San José, Costa Rica: EUNED.

Curbeira, D. B.-E.-L. (2013). El tratamiento de conceptos matemáticos, su repercusión en el proceso de formación profesional inicial. . Universidad y Sociedad, , 5(1), 1-10.

Coll, C. (1991(b)). Psicología y currículo. Madrid. España.: Editorial Piados.

Flores, P. ((2018)). .La enseñanza de las matemáticas en la educación primaria: una revisión de la literatura. Revista de Investigación Académica, , 18, 1-12.

García, M. (2019). La importancia de la enseñanza de las matemáticas en la educación primaria. Revista de Investigación Educativa, , 25, 1-15.

González, J. (2017). La enseñanza de las matemáticas en la educación primaria: una revisión de la literatura. Revista de Investigación en Educación,. , 12, 1-10.

Hernández Sampieri, R. F. (2014). Metodología de la investigación (6ª ed.). . USA: McGraw-Hill.

Hernández, A. ( 2016). La importancia de la enseñanza de las matemáticas en la educación primaria. Revista de Investigación en Educación, , 11, 1-15.

I. Y. (1977). Lógica formal. Leningrado : Ed: Universidad de Leningrado.(en ruso).

León González, J. L. (2023). Didáctica de la geometría para la escuela primaria. Editorial Exced.

Leontiev, A. N. ( 1981). Actividad, Conciencia y Personalidad. . La Habana,: Editorial Pueblo y Educación, .

Mariotti, M. y. (1997). Defining in classroom activities. . Educational Studies in Mathematics , 34 pp. 219-48.

Martínez, L. ((2015)). La enseñanza de las matemáticas en la educación primaria: una revisión de la literatura. . Revista de Investigación en Educación, , 10, 1-12.

Riascos González, L. Y. (2018). Acciones y operaciones para la formación de conceptos de la geometría plana. Revista Conrado, , 14(65), 360-366.

Smith, J. ((2020).). Impacto de los procedimientos didácticos innovadores en el aprendizaje.

Zilmer, W. (1981). Metodología de la enseñanza de la Matemática I. Tres partes. Ciudad de La Habana. : Ed. Pueblo y Educación.

Published

2024-05-27

How to Cite

Posligua Holguín , L. M., Tapia Carrillo, R. D., Fernández Rodríguez, K. L., & Ortiz Aguilar, W. (2024). Treatment of mathematical concepts in 6th grade at the Francisco González Estrella Basic Education School 2023-2024. Maestro Y Sociedad, 21(2), 798–809. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6445

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)