Treatment of mathematical concepts in 6th grade at the Francisco González Estrella Basic Education School 2023-2024
Keywords:
concept, definition, concept formation, didactic procedureAbstract
Introduction: The research is posed as a scientific problem: how to contribute to the formation of geometric concepts in the 6th grade of the Francisco González Estrella School of Basic Education? Hence, its object of study is the teaching-learning process of Geometry in the 6th grade of the Francisco González Estrella School of Basic Education, so the field of action is delimited to the formation of geometric concepts. In response to the scientific problem, the objective is to develop a didactic procedure for the formation of geometric concepts in the 6th grade of the Francisco González Estrella School of Basic Education. Materials and methods: The research is developed from a prominently quantitative approach and has a descriptive scope, it is also supported from a strategic point of view in field work through the use, mainly, of techniques such as survey, unstructured interview, observation and documentary review, in addition to theoretical methods. Results: Two knowledge tests were applied, the first allowed us to corroborate the problem identified and the second the effectiveness of the didactic procedure, in both the students carried out the same activities and had the same time investment. Discussion: The proposed procedure for the formation of geometric concepts can contribute significantly to the development of students' geometric competence, promoting deeper and more lasting learning. Conclusions: The didactic procedure is highly valued by the specialists who gave it their support from their expertise.
References
Ausubel, D. P. (1973). La educación y la estructura del conocimiento. Investigaciones sobre el proceso de aprendizaje y la naturaleza de las disciplinas que integran el currículum. Ed. El Ateneo. Buenos Aires. Págs. 211-239.
Ausubel, D. P. (1976). Psicología educativa. Un punto de vista cognoscitivo. Ed. Trillas. México.
Ausubel, D. P. (2002). Adquisición y retención del conocimiento. Una perspectiva cognitiva. Ed. Paidós.Barcelona.
Ballester, S. e. (2002). Metodología de la enseñanza de la matemática (Tomo I). Habana: Pueblo y Educación.
Banco de información INEVAL. Disponible en: https://evaluaciones.evaluacion.gob.ec/BI/ser-estudiante-2/
Barrantes, R. (2014). Investigación, Un camino al conocimiento, Un Enfoque Cualitativo, Cuantitativo y Mixto. San José, Costa Rica, Editorial EUNED. San José, Costa Rica: EUNED.
Curbeira, D. B.-E.-L. (2013). El tratamiento de conceptos matemáticos, su repercusión en el proceso de formación profesional inicial. . Universidad y Sociedad, , 5(1), 1-10.
Coll, C. (1991(b)). Psicología y currículo. Madrid. España.: Editorial Piados.
Flores, P. ((2018)). .La enseñanza de las matemáticas en la educación primaria: una revisión de la literatura. Revista de Investigación Académica, , 18, 1-12.
García, M. (2019). La importancia de la enseñanza de las matemáticas en la educación primaria. Revista de Investigación Educativa, , 25, 1-15.
González, J. (2017). La enseñanza de las matemáticas en la educación primaria: una revisión de la literatura. Revista de Investigación en Educación,. , 12, 1-10.
Hernández Sampieri, R. F. (2014). Metodología de la investigación (6ª ed.). . USA: McGraw-Hill.
Hernández, A. ( 2016). La importancia de la enseñanza de las matemáticas en la educación primaria. Revista de Investigación en Educación, , 11, 1-15.
I. Y. (1977). Lógica formal. Leningrado : Ed: Universidad de Leningrado.(en ruso).
León González, J. L. (2023). Didáctica de la geometría para la escuela primaria. Editorial Exced.
Leontiev, A. N. ( 1981). Actividad, Conciencia y Personalidad. . La Habana,: Editorial Pueblo y Educación, .
Mariotti, M. y. (1997). Defining in classroom activities. . Educational Studies in Mathematics , 34 pp. 219-48.
Martínez, L. ((2015)). La enseñanza de las matemáticas en la educación primaria: una revisión de la literatura. . Revista de Investigación en Educación, , 10, 1-12.
Riascos González, L. Y. (2018). Acciones y operaciones para la formación de conceptos de la geometría plana. Revista Conrado, , 14(65), 360-366.
Smith, J. ((2020).). Impacto de los procedimientos didácticos innovadores en el aprendizaje.
Zilmer, W. (1981). Metodología de la enseñanza de la Matemática I. Tres partes. Ciudad de La Habana. : Ed. Pueblo y Educación.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Luis Miguel Posligua Holguín , Ruth Dorotea Tapia Carrillo, Katia Lisset Fernández Rodríguez, Wilber Ortiz Aguilar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.