Diagnosis of digital teaching skills in the university environment: a case study at the LusíadaUniversity of Luanda

Authors

  • André Gimbe Universidad Lusíada de Luanda, Angola
  • José Raúl Morasen Cuevas Universidad de Oriente, Cuba
  • María Elena Pardo Gómez Universidad de Oriente, Cuba
  • Jorge Mesa Vazquez Universidad de Oriente, Cuba

Keywords:

ICT in education, blended learning, digital literacy, learning environments, teaching competencies

Abstract

This article addresses the detailed diagnosis of digital competencies of university teachers at the Lusíada University of Luanda, with the purpose of identifying insufficiencies in the integration of digital competencies in hybrid training environments. The study is conducted in a higher education institution in Angola; the exploratory diagnosis conducted in this specific context
reveals limitations in theteaching performance for the creative and transformative integration of digitization and virtuality in the training of these professionals. The methodology employed included quantitative and qualitative methods, such as observation of teaching performance and structured surveys, using as the main tool a questionnaire designed based on the Framework of teacher competencies in Information and Communication Technologies (ICT) proposed by UNESCO in 2019, selecting a representative sample of university teachers, with the purpose of assessing the degree of familiarization and application of these competencies in the professional performance of teachers. The results revealed significant variability in the correspondence of teaching practices with institutional and national policies in the pedagogical use of ICT. It was concluded that there is a need to implement training strategies and continuous support to strengthen teaching practices in this direction, in order to promote a more inclusive educational environment aligned with institutional and national policies.

References

Armijo, P. C., & Carvajal, C. M. (2018). Attitude to the Inclusion of Pedagogy Students of a Chilean State University. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 12(2).

Ávila González, C., Camarena Cadena, M. de J., & Belmonte Herrera, A. M. (2023). Las Redes Educativas Digitales en la construcción del aprendizaje social a lo largo de la vida. Comparativa de uso en pregrado y posgrado. Revista Iberoamericana de Tecnología En Educación y Educación En Tecnología, 33. https://doi.org/10.24215/18509959.33.e8

Bueno Gualan, P. A. Yanangomez Duchi, J. A., Neira Gavilanes, D. A., López Rodríguez, D. J., & Mesa Vazquez, J. (2023). Competencias para docentes de educación básica en la creación de contenidos educativos digitales en Ecuador. Revista Universidad y Sociedad, 15(5), 336–348. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/4082

Cicaré, A. (2019). ¿Hacia dónde van las políticas públicas en educación? Una mirada internacional y mercosureña. Rev. Secr. Trib. Perm. Revis., 7(14). https://doi.org/10.16890/rstpr.a7.n14.p295

De la Rosa Ruíz, D., Giménez Armentia, P., & Barahona Esteban, Á. (2022). Una propuesta educativa de formación integral desde la Universidad. Revista Prisma Social, 37.

Del RocioTixiCujilema, N., Paola Veloz Montenegro, C., Judith López Rodríguez, D., & Mesa Vazquez, J. (2023). Percepción de estudiantes sobre el uso de tecnologías digitales en las ciencias naturales en Ecuador. Universidad y Sociedad, 15(6).

Espinosa Izquierdo, J., Villamar Bravo, J. E., Quijije Acosta, K., & Mesa Vazquez, J. (2023). Applicability of emerging technologies in virtual learning environments. a look at the University of Guayaquil. Revista Internacional de Tecnología Ciencia y Sociedad, 15(1). https://doi.org/https://doi.org/10.37467/revtechno.v15.5098

García Aretio, L. (2021a). Can we trust evaluation in distance and digital education systems? RIED-Revista Iberoamericana de Educacion a Distancia, 24(2). https://doi.org/10.5944/ried.24.2.30223

García Aretio, L. (2021b). COVID-19 and digital distance education: pre-confinement, confinement and postconfinement. RIED-Revista Iberoamericana de Educacion a Distancia, 24(1). https://doi.org/10.5944/ried.24.1.28080

Garrido, M., & González, M. (2022). Evaluando la Política Educativa Básica: un impacto al ODS desde la reforma educativa para México. Alternancia, 4(6).

Landín Juárez, U. S. (2022). El aprendizaje colaborativo transdisciplinario (ACT) en la formación de formadores, una nueva perspectiva metodológica. Riaices, 4(1). https://doi.org/10.17811/ria.4.1.2022.9-15

Mesa Vazquez, J., Bonfante Rodríguez, M. C., Diaz Mendoza, M. A., Terán Palacio, E., & Velázquez labrada, Y. (2023). Criterios de calidad para la evaluación de ambientes virtuales de aprendizaje desde un enfoque docente. Universidad y Sociedad, 552–564.

Mesa Vázquez, J., Pardo Gómez, M. E., & Cedeño Marcillo, G. E. (2022). Informatics and informational competencies in scientific information management in postgraduate education. Estudios Pedagogicos, 48(2), 103–114. https://doi.org/10.4067/S0718-07052022000200103

Obando Correal, N. L., Palechor Ocampo, A. O., & Arana Hernández, D. M. (2018). Presencia docente y construcción de conocimiento en una asignatura universitaria modalidad b-learning. Pedagogía y Saberes, 48. https://doi.org/10.17227/pys.num48-7371

Plata Rangel, Á. M., Holguín Aguirre, M. T., Saénz Zapata, O., & Callejas Restrepo, M. M. (2023). Agenda 2030 y Objetivos de Desarrollo Sostenible: aportes de las instituciones de educación superior en la dimensión ambiental. Educación y Educadores, 25(2). https://doi.org/10.5294/edu.2022.25.2.4

Prado, A. (2021). Conectivismo y diseño instruccional: ecología de aprendizaje para la universidad del siglo XXI en México. Márgenes Revista de Educación de La Universidad de Málaga, 2(1), 4–20. https://doi.org/10.24310/mgnmar.v2i1.9349

Ramos-Barrera, M. G. (2021). Desafíos de la educación superior en el entorno contemporáneo. Catálogo Editorial, 47–59. https://doi.org/10.15765/poli.v1i897.1803

Romero, G. (2019). B-Learning Como Herramienta Didáctica Y La Percepción Del Proceso De Enseñanza Aprendizaje.

Vargas Gaona, M. del C., Taipicaña Proaño, M. L., Cedeño Marcillo, G. E., & Mesa Vázquez, J. (2023). Propuesta de instrumento para evaluar el nivel de competencias docentes en el uso de herramientas digitales como medio didáctico. Revista Órbita Pedagógica, 10, 123–136. https://revistas.utm.edu.ec/index.php/ROP/article/view/6104

Published

2024-03-03

How to Cite

Gimbe, A., Morasen Cuevas, J. R., Pardo Gómez, M. E., & Mesa Vazquez, J. (2024). Diagnosis of digital teaching skills in the university environment: a case study at the LusíadaUniversity of Luanda. Maestro Y Sociedad, 21(1), 109–125. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6347

Issue

Section

Artículos